Ik heb wat dit betreft heel veel van mijn mentor geleerd vorig jaar.
Bedenk vooraf goed wat jij wanneer van de kinderen verwacht. Als jij van ze eist dat ze stil werken, reageer dan ook meteen als iemand niet stil is.
Door vooraf te bedenken welke consequentie je eraan verbindt als het gedrag niet is wat jij van de kinderen vraagt, kun je meteen actie ondernemen als er toch wordt gepraat. Wees daarin heel duidelijk: 'Ik hoor je praten, terwijl ik heb aangegeven dat ik wil dat het stil is. Ik geef je één waarschuwing, anders schuif ik je tafel even apart.' Zorg dat je ook de volgende stappen al in je hoofd hebt, zodat je meteen kunt reageren als de betreffende leerling toch doorgaat. Mijn mentor zei altijd: zorg dat je alle stappen vooraf bedacht hebt, tot het moment dat de leerling bij de directeur zit. Waarschijnlijk komt het nooit zover, maar het feit dat je weet welke stappen je kunt nemen, maakt dat je sneller en zekerder kunt reageren. Dat hoeft helemaal niet boos of geïrriteerd. Als je maar duidelijk bent. Mij helpt het nu heel erg en uiteindelijk zorgt het voor de kinderen alleen maar voor meer rust en duidelijkheid.