Zeg eens B - taalles geven

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Zeg eens B - taalles geven

Berichtdoor Joos op 16 okt 2014, 21:23

Wie kijkt er ook naar het programma 'Zeg eens B'? Overal laaggeletterde volwassenen die met hulp van een taalcoach leren lezen en schrijven.
Het lijkt mij erg leuk om dit werk ook te doen. Nu hoor ik wel eens dat er (ex)juffen zijn die thuis bijles geven aan kinderen of Pabostudenten, maar ik benieuwd of er hier ook mensen zijn die dit dus doen aan volwassenen die hun basiskennis op het gebied van taal (en evt rekenen) willen bijspijkeren.

Ik ben benieuwd!

Groetjes,
Joos
Joos
PABOforum Baby
 
Berichten: 32
Geregistreerd op: 13 dec 2011, 08:59
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Zeg eens B - taalles geven

Berichtdoor super_juf op 19 okt 2014, 19:53

Ik heb, tijdens mijn studie, bijles gegeven. Dit was niet alleen aan kinderen, maar ook aan volwassenen.
Dit was bijvoorbeeld aan een vrouw die een studie volgde via de NHA. Tegenwoordig is het vak Nederlands verplicht voor het MBO. Voor deze mevrouw was het zo lang geleden dat zij met de Nederlandse taal te maken had, dat zij er niet meer uit kwam. Bij de NHA is het onderdeel Nederlands ook wel zeer omslachtig. Zij gaan er bijvoorbeeld vanuit dat iedereen weet wat de persoonsvorm. Dit is natuurlijk niet altijd zo. Om bijles te geven kun je hier wel goed op inspringen :-)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Zeg eens B - taalles geven

Berichtdoor Joos op 20 okt 2014, 11:52

Leuk om te horen, bedankt voor je reactie!
Was er destijds veel vraag naar bijles door volwassenen? En ook op rekengebied of alleen taal?

Groetjes,
Joos
Joos
PABOforum Baby
 
Berichten: 32
Geregistreerd op: 13 dec 2011, 08:59
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Zeg eens B - taalles geven

Berichtdoor super_juf op 16 nov 2014, 20:09

Sorry, voor mijn late reactie!

Ik heb ook bijles gegeven in rekenen. Dit was aan kinderen. Dit was voornamelijk om hen voor te bereiden op de Cito-toets.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 0 gasten