Gesprekken met kinderen en ouders

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Gesprekken met kinderen en ouders

Berichtdoor Joos op 01 nov 2014, 12:52

Hallo allemaal,

Wie weet er waar ik concrete tips kan vinden voor het voeren van gesprekjes met ouders en gesprekjes met kinderen?

Ik moest pas bijvoorbeeld een ouder op de hoogte brengen van herhaald onacceptabel gedrag van haar kind. Maar ja hoe ga je, als je de situatie hebt uitgelegd, verder in zo'n gesprek.. Ik heb nog geen oplossing voor het gedrag, de ouder waarschijnlijk ook niet 123..
En in een gesprekje met een kind..ik kom nog niet veel verder dan: wat is er gebeurd, waarom deed je dat, hoe zou het voor de ander zijn, wat kunnen we er aan doen, wat voor afspraak maken we. Ik heb soms het idee dat kinderen maar 'ja' of 'ik weet het niet' zeggen om er maar vanaf te zijn.

Dus punten voor een goed gesprek, goede vragen, do's en don'ts.. Boeken of sites met handige info.

Bedankt alvast!

Groetjes,
Joos
Joos
PABOforum Baby
 
Berichten: 32
Geregistreerd op: 13 dec 2011, 08:59
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Gesprekken met kinderen en ouders

Berichtdoor Erick op 01 nov 2014, 22:01

Ik heb zelf het boek "In gesprek met de leerling" (André Konig) in de kast staan en daar heb ik verschillende interventies in en meer dingen m.b.t. gesprekken met kinderen, maar voor ouders is de opbouw vaak vergelijkbaar. Voor mijn opleiding heb ik er ook een samenvatting over geschreven. Die kan ik voor je opzoeken? Moet je me via PB even je e-mail sturen.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0


Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron