Moeilijke klas..

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Moeilijke klas..

Berichtdoor Nienke1990 op 08 nov 2014, 12:00

Hallo,

Ik heb dit jaar voor het eerst mijn eigen klas. Langdurige ziektevervanging.
Het is echter een hele pittige klas en ik vraag me soms af of ik het volhoud, of ben bang dat mijn directeur of andere ervaren collega's zien dat ik het niet aan kan. Nu moet ik natuurlijk nog veel leren en kan het allemaal goed komen, maar misschien ben ik ook gewoon niet zo van de pittige groepen.
Ik vraag me af of, mocht ik de periode niet kunnen afmaken in deze klas, dit veel gevolgen heeft voor een eventuele volgende aanstelling. Natuurlijk zou ik daar kunnen aangeven dat hele moeilijke klassen (nog) niet voor mij zijn weggelegd, maar mijn enige referentie is dan dat ik voortijdig ben gestopt omdat ik een klas niet aan kon.. Of ben ik nu een beetje te panisch;)?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Nienke
Nienke1990
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 08 nov 2014, 11:49
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke klas..

Berichtdoor Anita op 08 nov 2014, 12:44

Ik kan niet uit je bericht opmaken of je al begeleiding krijgt of daarom gevraagd hebt. Dat is in ieder geval het eerste wat je nu moet gaan doen! Collega's/directie zullen daar alleen maar blij mee zijn, liever nu helpen dan over een tijdje als de boel volledig uit de hand gelopen is dingen op gaan lossen!

Als ik kijk naar mijn eigen school dan willen we een invaller altijd helpen, en zien we dat echt niet als zwaktebod. Het zou juist een goede en collegiale indruk maken. Een invaller die te lang doortobt, niet laat zien over zelfkennis / reflectie te beschikken etc. maakt een slechtere indruk en heeft juist minder kans om terug gevraagd te worden.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Moeilijke klas..

Berichtdoor miekiemousie op 08 nov 2014, 20:16

Hier dezelfde soort tip. Vraag om hulp! Je collegas weten vaak al dat het een moeilijke klas is. Om hulp vragen is geen gezichtsverlies, maar eerlijk zijn en opkomen voor jezelf. Je hoeft het echt niet alleen te doen. Ik heb liever een invaller die eerlijk aangeeft dat het een rotdag is geweest, zodat we samen verder kunnen kijken. Een invaller die zegt goed, maar ondertussen het niet red heb ik veel minder aan. Dan kan ik niet helpen.
Ik zie het steeds vaker bij invallers. Zeggen dat het goed is gegaan, terwijl dit niet zo is. Ik vind dit zo jammer en je doet jezelf te kort! Als invallers bij mijn klas eerlijk zijn, hoor ik namen die bekend zijn. Dan kan ik dat aangeven aan de invaller en hoef je niet te twijfelen aan jezelf.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke klas..

Berichtdoor Nienke1990 op 08 nov 2014, 20:43

Ik geef het inderdaad gewoon aan hoor, als het niet gaat en er wordt ook met me mee gedacht. Maar ik vraag me meer af, wat als het toch echt niet zou lukken..
Nienke1990
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 08 nov 2014, 11:49
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke klas..

Berichtdoor JufH op 09 nov 2014, 13:01

Als het dan niet lukt, heb jij er in elk geval aan gedaan wat je kon! Moeilijke groepen zijn ook een onwijs goede leerschool. Ik heb er nu ook een, het heeft me tot afgelopen week gekost om echt goed m'n draai te vinden!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf


Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast