Proefles; voorstellen en begin les

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Proefles; voorstellen en begin les

Berichtdoor Visje22 op 11 nov 2014, 13:53

Hallo Allemaal,

Ik ben vorig schooljaar afgestudeerd aan de PABO. Nu ben ik opzoek naar invalwerk. Ik heb mij al bij één invalpool ingeschreven maar ben de afgelopen weken nog niet gebeld. Zojuist heb ik mij ook bij een tweede ingeschreven. Ik heb de stichting gebeld en ik hoefde alleen een mail te sturen en zij doen de rest.
Maar een paar weken terug heb ik mij ook bij een derde invalpool ingeschreven. Dit is een nieuwe invalpool en begint in januari. Om hier aangenomen te worden moet ik een proefles geven. Deze zal dinsdag plaatsvinden. De directeur heeft mij verteld dat ik vooral moet nadenken over hoe ik mij ga voorstellen aan de kinderen. Ik denk zelf dat het ook heel belangrijk is dat ik meteen goed contact maak met de kinderen. Ik weet van te voren niet welke groep ik krijg en op de dag zelf heb ik 10 min de tijd om de les voor te bereiden.
Mijn vraag is nu; hebben jullie tips voor het voorstellen en de start van de les? Ik heb dus nog nooit ingevallen en ik vroeg mij dus af wat jullie doen bij een nieuwe klas.
Alvast heel erg bedankt :D
Visje22
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 11 nov 2014, 13:44
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Proefles; voorstellen en begin les

Berichtdoor Anita op 11 nov 2014, 20:15

Het hangt er voor mij heel erg van af hoe lang ik zal invallen in deze groep. Wanneer het maar een dagje is, is het belangrijker om de boel draaiende te houden en te zorgen dat het werk gedaan is. Wanneer het voor een langere periode is (meerdere weken) is de band met de leerlingen veel belangrijker. Dan zou ik uitgebreider voorstellen.

In dit geval is het een eenmalige les. Ik zou zelf geen tijd verspillen aan een plattegrond tekenen of naamkaartjes laten maken in dat geval, maar wel even uitleggen dat jij natuurlijk niet gelijk alle namen weet en dat je misschien wel eens een kind aan zult wijzen of zult zeggen, "het meisje met het roze vest'. Als een leerling de beurt krijgt kun je even kort de naam vragen zodat je dan wel kunt aanspreken met de naam.

Verder lijkt het me in dit geval van belang dat je vlot kunt beginnen met de les. Wanneer het een methodeles is dan vooral kijken naar het lesdoel en het organisatorische deel. Verder misschien voor de zekerheid vast even nadenken over kringactiviteiten bij de kleuters als je dat niet zo gewend bent? (Dat is iets waar ik zelf even goed over na zou moeten denken...)
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Proefles; voorstellen en begin les

Berichtdoor Visje22 op 16 nov 2014, 16:00

Dag Anita. Bedankt voor je reactie! Ik kan zeker wat met je tips!
Visje22
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 11 nov 2014, 13:44
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast