Cao - taakverdeling

Bespreek hier zaken die je als afgestudeerd leerkracht tegenkomt: solliciteren, invallen, salaris, functioneringsgesprekken, e.d.

Moderator: miekiemousie

Cao - taakverdeling

Berichtdoor Anita op 17 jul 2016, 19:06

Ik ben heel benieuwd hoe het bij jullie gaat / is gegaan met de taakverdeling voor het nieuwe schooljaar.

Voorheen probeerden we altijd de taken op het gevoel te verdelen. Kleine school, veel taken die toch moeten gebeuren dus we deden er nooit moeilijk over. Over het algemeen was er het gevoel dat we het gelijkwaardig verdeeld hadden, maar ook het gevoel dat we wel erg veel deden en daar heel veel uren aan kwijt waren. Nu hebben we dit jaar voor het eerst helemaal uitgerekend hoeveel uur iedereen zou moeten maken en zijn we toen gaan verdelen, met bij iedere taak echt de uren die gemaakt zouden worden. Tot onze grote verbazing kwam het overgrote deel van het personeel bij lange na niet aan de uren. Het probleem is dus niet dat men teveel uur maakt, eerder dat er te weinig uur gemaakt wordt... Voor mij een eye-opener, en het zorgt ervoor dat ik me afvraag hoe dit op andere scholen gaat, want het geklaag dat we met zijn allen veel te veel uur kwijt zijn aan dit soort dingen is veelgehoord.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Cao - taakverdeling

Berichtdoor Joke op 17 jul 2016, 23:37

Bij ons werd op dezelfde manier gewerkt als bij jullie en er werd door de directie een aantal uren voor elke taak geschat. In werkelijkheid bleek dit bij lange na niet de tijd te dekken die je aan zo'n taak besteedde. Soms kostten de werkgroepvergaderingen alleen al meer tijd dan er voor berekend was. Of het boodschappen doen, het klaarzetten van materialen, het inpakken van de cadeautjes enz. enz. Misschien is het verstandig om eens te noteren hoeveel tijd je er echt mee bezig bent? Ook de kwartiertjes die je er tussendoor thuis aan besteedt. Zo ongemerkt sluipt er veel meer in dan we ons realiseren.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Cao - taakverdeling

Berichtdoor Anita op 18 jul 2016, 13:57

Dat stukje is dus gebeurd, wij als team hebben de werkelijke uren voor een taak geschreven. Directeur was zelfs niet aanwezig.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Cao - taakverdeling

Berichtdoor Joke op 18 jul 2016, 14:07

Oké, dan heb ik niets toe te voegen. Ik weet niet hoeveel uren er tegenwoordig voor staan.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Cao - taakverdeling

Berichtdoor Anita op 18 jul 2016, 14:21

Ik moet bijvoorbeeld 205 uur maken, een andere collega zit in de 400 met haar uren en weer een ander hoeft er door een aanstelling van een dag maar 39. Bij haar was het het lastigst, omdat je er met de verplichte zaken als snel overheen zit.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Cao - taakverdeling

Berichtdoor Joke op 18 jul 2016, 23:08

Ja, dat kan ik me voorstellen. Hebben jullie al een idee wat jullie kunnen doen?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Cao - taakverdeling

Berichtdoor Anita op 19 jul 2016, 15:24

We hebben de opzet nu doorgestuurd naar de directeur. Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat reageren. Volgens mij kun je in theorie mensen verplichten om dan meer uur te komen werken voor de klas. Bij onze units en combinatiegroepen zou dat altijd ten goede van de leerlingen komen. Ik heb mijn collega's ook nog gewaarschuwd dat volgens mij de andere mogelijkheid is dat je teruggaat in wtf waardoor je wel uitkomt met je uren. Dat is dan iets waar je zelf voor zou moeten kiezen als je niet gaat voor de optie om meer uur te komen.
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg. Juist omdat ik zelf precies op 100 % van de benodigde uren uit kwam, en anderen bij lange na niet...
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Cao - taakverdeling

Berichtdoor miekiemousie op 24 jul 2016, 12:36

Bij ons zijn alle taken met uren genoteerd, waarbij ik wel vind dat het vaak weinig uren voor bepaalde taken staan, maar het team heeft op het moment dat we het bespraken niks gezegd, dus jammer dan. Bij de taken wordt gevraagd wat je voorkeur heeft en vervolgens wordt het bij de directie ingedeeld. Hierbij zijn er meerdere die over hun uren heen gaan. We hebben daarbij een +/- van 20 uur. Meer uren dan de 20 + uren (bij fulltimer) wordt je gecompenseerd door overnemen van je klas om dan je taken te doen. Minder uren kan zijn dat je dan juist een klas over moet nemen. Ook is het soms dat deze uren worden gereserveerd voor taken die er tussendoor erbij komen. Je kent vast wel van die dingen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Cao - taakverdeling

Berichtdoor Robje op 24 jul 2016, 12:44

Ik heb me er nooit in verdiept, ben niet zo'n urenteller, maar mij is wel opgevallen dat elke school totaal anders rekent qua uren. Bij ons moet een fulltimer 65 uur maken geloof ik. Er zullen wel veel uren al onder een andere noemer weggeschreven zijn. Er zijn van die programma's die toch o.b.v. je werktijdfactor zeggen hoeveel tijd je moet besteden aan lesgeven, scholing etc.? Dan rest enkel nog het samen vaststellen hoeveel tijd je ergens in steekt/zou kunnen steken. Dit is natuurlijk afhankelijk van schoolgrootte, teamgrootte en hoe groot je iets maakt. Een schoolreis op een school van 80 leerlingen is anders dan op een school van 1000 leerlingen....
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Cao - taakverdeling

Berichtdoor meesterlaus op 05 aug 2016, 15:21

Wij werken met het programma 'Taakbeleid'. Hoewel het is uitgelegd, blijft het een lastig gegeven.
Als fulltimer, moet je 1659 uur werken.
Daarvan sta je een x-aantal uur voor de groep. Afhankelijk van je bestuur gaat daar ... % vanaf voor de voorbereiding en nazorg van je lessen.
Het overige gedeelte wordt besteed aan schooltaken (organisatie activiteiten/werkgroepen/enz), deskundigheidsbevordering en sinds kort duurzame inzetbaarheid.

Komend jaar moet ik de volgende uren maken:
Professionalisering: 83
Duurzame inzetbaarheid: 40
Schooltaken: 232
In totaal heb ik nog 26 uur over.

Ik merk zelf dat de nieuwe CAO ons team wel (iets) bewuster heeft gemaakt. Niet alleen richting het kennen van alle regels, maar ook het kritisch kijken naar de uren.
Toch blijft er genoeg te zeuren en is het hebben van pauze een hot item. Zo hebben wij een continurooster (08.30-14.30) en lopen we één keer pleinwacht, terwijl de CAO zegt dat je recht hebt op een half uur pauze tussen 10.00 uur en 14.00 uur.
Daarnaast blijft er discussie over de hoeveelheid uren die je krijgt voor een taak. Zo krijg ik voor 3 dagen mee op kamp 10 uur.
Groeten,
Laurens


2013-16: Groep 7
2011-13: Groep 4
2010-11: Groep 3
meesterlaus
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 388
Geregistreerd op: 01 feb 2007, 10:32
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Cao - taakverdeling

Berichtdoor JufH op 06 aug 2016, 12:26

Wij hebben voor alle beschikbare taken minder uur dan dat we met de nieuwe cao met elkaar moeten maken... Dus niemand haalt zijn/haar taakuren... Ik vind 10 uur voor kamp idioot! Ik krijg 24 uur en vind dat al weinig, zeker als het jouw groep is. Dan ben je wel bijna 3 volle dagen verantwoordelijk... Maargoed, dat is de discussie niet.
Onze directeur is vrij soepel hierin, ik start komend jaar met groep 8 samen met nieuwe taalmethode en we krijgen hier 20 uur voor...
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Cao - taakverdeling

Berichtdoor Anita op 09 aug 2016, 09:30

Wij hebben voor kamp nu 10 uur per dag gerekend. Je uren die normaal lesgebonden zijn komen daar natuurlijk nog bovenop dus in feite gaan we uit van 18 uur op, 6 uur slaap/ontspanning.

Voor bijvoorbeeld de MR staat landelijk 60 uur maar daar hebben wij als team juist minder voor geschreven omdat dat bij ons gewoon niet reëel is. Wij hebben daar 25 uur geschreven, en 40 uur voor mij omdat ik dit jaar de cursus ga doen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar In het werkveld

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron