door jade35 op 14 dec 2006, 20:49
ik kan hiervandaan het leesniveau van de kinderen niet inschatten, maar je zou voor het thema van kern 6 van die mini- informatie boekjes in een groot papiermache ei kunnen doen over dieren die eieren krijgen, dat ei of die eieren leg je dan in een "nest" ( toevallig voor mijn eigen groep al bedacht deze activiteit) ook zou je er dingen in kunnen doen die te maken hebben met dieren die eieren leggen, veren, potje water ( krokodillentranen) een pluche schildpad, kikker, vlinder etc. Ik ben dus voor mijn eigen groep ook dingen aan het bedenken hiervoor, maar dit heb ik nog niet uitgewerkt.
voor het schatgravers thema zat ik ook aan piraten te denken, plattegrond van de schoolomgeving als "schatkaart" piratenknutsels, iedere kind een schatkist laten maken, met een voor hen belangrijk iets erin omschreven, beetje vaag, uitleg : voor mij is mijn kind een grote schat, dus een omschrijving van mijn zoon zou ik in mijn kistje doen, dat kistje wordt ergens in de klas/ school verstopt, de schatkaart met beschrijving waar dat kistje ligt wordt samen met alle andere kaarten in een grote schatkist gedaan, iedere piraat krijgt een schatkaart leest hoe hij een schat kan vinden en probeert via de beschrijving te raden over wat voor een schat het gaat en van wie die schat dan is, dan ben je ook meteen op een andere manier met lezen en schrijven bezig.
zomaar wat ideetjes, wie weet voor jou bruikbaar.