Groep 1/2 sub thema hoek bij Jungle

Post hier alles dat met hoeken te maken heeft. (onder-, midden- en bovenbouw)

Moderator: miekiemousie

Groep 1/2 sub thema hoek bij Jungle

Berichtdoor prulletje op 28 feb 2010, 15:40

Ik moet op mijn stageschool een hoek gaan inrichten en daar leeractiviteiten aan koppelen bij groep 1/2.
Maar op mijn stageschool werken ze al ontzettend veel met thema's. Maandag beginnen ze met het thema 'Jungle'.
Ze pakken dat erg groot aan. Alle groepen 1/2 doen mee en ook de hal tussen de groepen wordt helemaal als jungle aangekleed.
Uiteraard zullen ook veel activiteiten in een jungle jasje gegoten worden. De juf van mijn klas gaat de huishoek ombouwen tot junglehutje.

Maar, ik moet dus ook nog een hoek inrichten met een thema. Als die kleuters volop in het jungle gebeuren zitten, zou het misschien wel een beetje raar zijn om er een compleet ander thema (zoals bakker of tandarts ofzo) bij te halen. Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een thema of sub-thema dat er een beetje bij past. Maar dat blijkt nog niet zo makkelijk!

Bij mij op school hebben meer studenten dit probleem en hebben we er al over gesproken.
Bij het thema 'bloeien en groeien' zou je een bloemenwinkel kunnen doen als hoek, bij het thema 'bouwen' had iemand ooit een architectenbureau (ja echt!) gemaakt als hoek (en alle kinderen konden het woord aan het einde foutloos uitspreken ;)). Maar ja, wat doe je dan bij jungle? Daar heb je geen winkels of huizen of ander soortige locaties.
Ze moeten er in ieder geval een rollenspel kunnen spelen (zoals in een winkel dingen kopen, betalen, geld terug geven, vragen waar iets ligt enz.) en ik moet er leeractiviteiten aan kunnen koppelen van verschillende vakken zoals taal, rekenen enz.

Iemand ideeën?
Avatar gebruiker
prulletje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 116
Geregistreerd op: 07 jan 2008, 12:05
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 1/2 sub thema hoek bij Jungle

Berichtdoor Oud op 28 feb 2010, 15:46

Hmm, wat doen ze precies bij het thema jungle?
- de natuur
- de dieren
- de inwoners
- ??


Hmm, je zou kunnen denken aan
- een handelspost
- een indianenvolk waar je alle kanten mee op kan
- een volk met een eigen taal (geheimtaal)
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 1/2 sub thema hoek bij Jungle

Berichtdoor prulletje op 28 feb 2010, 15:53

Ik denk eigenlijk dat ze gewoon vanalles wat doen. Ik heb pas 1 dag stage in die groep gehad, dus ik weet nog niet zoveel :).

Maar een volk is niet echt een locatie. Ik ben meer op zoek naar iets hoe ik mijn hoek kan inrichten.
Een handelspost vind ik zelf niet zo leuk :oops:
Avatar gebruiker
prulletje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 116
Geregistreerd op: 07 jan 2008, 12:05
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 1/2 sub thema hoek bij Jungle

Berichtdoor prulletje op 28 feb 2010, 16:07

Met veel googlen heb ik nu dit idee gevonden op iemands website (deze site is hier ooit genoemd op het forum, dus bedankt! :D)

"Themahoek:
Als themahoek had ik een "kamperen in het regenwoud"-tent in de klas. Ter introductie van de hoek heb ik met de kinderen een soort dramalesje gedaan. Wat zou je meenemen als je zou gaan kamperen in het regenwoud? We deden alles "in de koffer" en gingen op reis. Eenmaal in het regenwoud aangekomen, bedachten we wat we daar allemaal gingen doen. De kids kwamen met hele verassende ideeën en oplossingen voor probleempjes (hoe maak je eten?) Aan de hand van hun ideeën hebben we spullen verzameld en gemaakt voor de tent. De tent zelf was overigens een parasol met een grote donkergroene lap eroverheen."


Dit vind ik erg leuk.
Betere ideeën of aanvullingen op bovenstaand idee zijn ook altijd welkom!
Avatar gebruiker
prulletje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 116
Geregistreerd op: 07 jan 2008, 12:05
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 1/2 sub thema hoek bij Jungle

Berichtdoor Demy op 28 feb 2010, 16:35

Je zou is kunnen kijken naar de film jungle boek om ideeen op te doen qua materialen in je hoek.
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3

Re: Groep 1/2 sub thema hoek bij Jungle

Berichtdoor Joke op 01 maart 2010, 00:47

Ik dacht aan de tegenstelling: Dierentuinhoek. Allemaal hokken met dieren erin. Dierenverzorgers zorgen voor de dieren: eten geven hokken schoonmaken.
Of (andere dieren dan) Kinderboerderij, op de zelfde leest geschoid, alleen met andere dieren dus.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Hoeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron