door Doornroosje op 09 aug 2004, 16:29
Kijk, ik vind dat je in een groep 0-1 eigenlijk niet te veel de nadruk moet leggen op het daadwerkelijk lezen en schrijven, maar meer op het plezier krijgen in het bekijken van boekjes, verhalen vertellen tegen elkaar, tekenen met een bedoeling (een boodschappenbrief voor het winkeltje bijvoorbeeld), spelen met woorden d.m.v. kringspelletjes.
Dus ikzelf zou er b.v. heel veel boeken neerleggen, en dan niet alleen prentenboeken, maar ook informatieve boeken, en zoiezo altijd de boeken die je voorleest.
Geef kinderen de gelegenheid om te tekenen naar aanleiding van iets wat je hebt voorgelezen, laat ze zelf een verhaaltje tekenen, en brieven sturen kan ook getekend.
Verder kunnen er volgens mij best letterspelletjes zijn, als het doel maar is om een spel te spelen, en niet om na afloop de letters te kennen.
Ik ben bang dat wanneer je ze echt richting het daadwerkelijke lezen en schrijven stuurt, je de fase overslaat van inzichtelijk verkennen: wat boeken, teksten, tekeningen, maar ook klanken, woorden, zinnen zijn.
Natuurlijk moet de mogelijkheid er wel zijn voor die leerlingen die gewoon meer willen. Plaatjes binnen je thema, met daaronder het woord gestempeld, kun je prima in zo'n hoek ophangen, soms vinden kinderen het leuk om het na te stempelen, waardoor ze leren omgaan met linkprint.
Ook tijdschriften waarin ze mogen knippen, een magneetbord, viltletters: het kan allemaal.