door jennifervd op 05 sep 2005, 17:32
Iedere dinsdagmiddag doen wij (met alle groep 2-ers en de rest die wil) het 'Woordje van de week'.
Dan maken we een kleine kring ( de rest is zelfstandig aan het werk) en hebben we gezamenlijk (met alle lrken) een woordje uitgekozen.
Dit kan te maken hebben met ons thema, met het seizoen of gewoon willekeurig zijn. We proberen zo in een bepaalde periode zo veel mogelijk verschilende letters aan te bieden.
Tot nu toe hebben we de volgende woordjes gehad: 'ik' en 'zon'.
Het woordje staat op een geel blad, in leesletters en schrijfletters.
Er is een plaat van gemaakt voor er een tekening bij te maken.
(hierdoor is het ook te herkennen)
Het woordje wordt aangeboden door:
- de letters aan te bieden met handgebaren en klanken
( de gebaren hebben vaak te maken met het visuele van de letter maar ook met de klank --> bij de Z doen we bijvoorbeelde een zoemende bij na...die zigzaggend naar beneden vliegt..net als de Z)
- we kijken naar t woord...lezen het met gebaren, doen de gebaren gezamenlijk en individueel door op onze stoel te staan.
We klappen dan het woord ook samen...(aan elkaar plakken)
- we proberen meer woordjes te bedenken met de letters uit t woord
- we gaan ook rijmen, met een liedje:
ijmen ijmen ijmen ijmen ijmen, we gaan nu even rijmen
innen innen innen innen innen, we gaan een woordje verzinnen!
- we maken zinnen met het woord
- we denken na over de betekenis
En zo doen we iedere week weer andere opdrachtjes die te maken hebben met het visuele en (hoe heet t klankgebeuren ook al weer?).
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!