door juflinneke op 31 jul 2007, 10:32
ik heb laatst een bijeenkomst gehad met een mevrouw van edux onderwijsbureau. dit ging over het protocol leesproblemen en dyslexie. die vrouw vertelde dat je juist niet moet beginnen met letters aanbieden als kinderen er aan toe zijn, in het kader van leesproblemen/dyslexie.
deze kinderen die er aan toe zijn, pikken de letters en straks het lezen toch wel op. je geeft ze wel uitdaging uiteraard. maar de kinderen die er nog niet aan toe zijn, die kunnen problemen hebben op leesgebied en evt. dyslexie hebben. deze kinderen moet je juist de letters aanbieden, al vanaf groep 1.
dit doe je dan gewoon heel rustig aan en spelenderwijs. wij gaan hier na de vakantie nu mee starten in groep 1. (groep 1 is homogene groep) en dan introduceren we per 2 weken een letter. deze letter past binnen het thema en staat 2x per week 15 min op het rooster. we doen er dan spelenderwijs spelletjes, liedjes enz mee. verder wijs je de letter heel de week aan als je er toevallig op komt.
ik ben ook nog benieuwd hoe het gaat werken. wij hebben per 4 weken een thema en dus 2 letters per thema. zo komen er ongeveer 18 letters aan bod in groep 1. in groep 2 komen evt. nog wat andere letters en wordt alles nogmaals herhaald.
nogmaals: kinderen HOEVEN het nog niet te kunnen, maar leren zo spelenderwijs wel al heel veel letters.