door klaartje op 30 jan 2008, 13:57
denk aan billen afvegen, rits dichtdoen. Dit moeten de kinderen dan op school nog leren, je bent meer aan zorgen
Inderdaad is het zo dat je wel iets meer aan het zorgen bent omdat kinderen verschillende dingen nog niet kunnen. Maar pas op: niet alles hoeft op school geleerd te worden. !!! Ik merk bv. dat er steeds meer kinderen nog niet zindelijk zijn als ze op school komen, geven we ze 1 van de eerste dagen een onderbroekje aan (en zeggen bv. dat is veel fijner, mooi onderbroekje ..........) en vragen geregeld of het kind moet plassen, zeker voor het naar buiten gaan. Plast het kind de hele dag niet in zijn broek!!!!!!!!! Dan denken wij wel: ja ouders, je moet er wel wat tijd aan besteden, vanzelf zal het niet altijd gaan. Maar ja, een pamper is dan zo makkelijk he.
Natuurlijk is er ook wel eens een kind waar iets mee "mis" is en dan is het natuurlijk een ander verhaal maar dit komt niet vaak voor.
En billen afpoetsen doen wij niet, ik zeg hooguit een keer hoe het moet en daarna mag de moeder dat thuis leren. Dat vertel ik haar ook.
Verder wordt in een informatiebrief ook altijd vermeld dat het op prijs wordt gesteld als de kinderen zichzelf kunnen aankleden, jas aan kunnen doen als ze op school komen. Zo vaak doe je het een paar keer voor en kunnen ze het zelf.
Ik wil hier maar mee zeggen: natuurlijk ben je ook zorgend bezig maar je moet niet vanzelfsprekend vinden dat het altijd op school moet gebeuren en je mag ouders er gerust eens op aanspreken.
Verder praat Joke over herhaling en ik zou hier nog aan toe willen voegen: herhaal veelvuldig de regels en ben concequent in het opvolgen hiervan. Ik heb zelf, met een collega, een groep 0/1 gehad en wij vonden dat het zo veel tijd in beslag nam om de kinderen de regels goed te laten opvolgen. Ze hebben geen voorbeeld van oudere kinderen en hierdoor pikten ze het allemaal veel langzamer op. Tegen de kerstvakantie hadden wij het idee dat ze het eindelijk allemaal wel doorhadden maar na de vakantie leek alles weer verdwenen. Dat was voor ons wel het grootste verschil tussen een groep 0/1 en een groep 0/1/2.
En wat Joke ook al zegt: ga er niet zomaar van uit dat het 'pas' 4-jarigen zijn. Ook van hen mag en kun je iets verwachten en moet je er ook op voorbereid zijn om hun te kunnen bieden wat ze nodig hebben. Herhaling is hierbij natuurlijk belangrijk maar ook uitdaging.
Echt samenwerken gaat dan misschien nog niet als in groep 2 maar ook hierin heb je natuurlijk altijd onderlinge verschillen. En uitproberen kan natuurlijk altijd. Wie weet, als je een gerichte opdracht geeft, hoe goed dat het toch blijkt te gaan.
Hoe dit in jouw groep zal gaan is natuurlijk niet te voorspellen: hoe groot word je groep, wat kunnen de kinderen al enz. enz.
Succes en geniet ervan.