[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - verschil 0/1 en 1/2 groep

verschil 0/1 en 1/2 groep

Moderator: miekiemousie

verschil 0/1 en 1/2 groep

Berichtdoor liselot_1 op 29 jan 2008, 20:33

wie kan mij vertellen wat in de praktijk de verschillen zijn tussen het draaien van een 0/1 en een 1/2 groep? Ik snap dat het niveau tussen deze kinderen verschillend is en dat in groep 0/1 nog veel meer aandacht moet worden besteed aan de "basis". Maar wat zijn de verschillen in de dagelijkse praktijk in deze groepen? Doe je andere dingen, moet je op andere dingen letten etc.
liselot_1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 156
Geregistreerd op: 05 feb 2005, 17:46
Groep: 5
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Re: verschil 0/1 en 1/2 groep

Berichtdoor miekiemousie op 29 jan 2008, 20:39

Ik heb nog nooit 0/1 gedraaid, maar kan denk wel een verschil aangeven. Ik heb nu een groep 1/2, waar redelijk veel nullers bij komen. Dit zorgt ervoor dat je werk meer verschuift naar zorgen, dan leren. Eens kijken of ik het duidelijk kan weergeven. Ik heb in de klas nu redelijk wat nieuwe leerlingen die van huis uit nog niet veel geleerd hebben, denk aan billen afvegen, rits dichtdoen. Dit moeten de kinderen dan op school nog leren, je bent meer aan zorgen. Bij groep 2 kunnen de kinderen dit veelal zelf, daarnaast hebben ze een langere spanningsboog en bredere interesses. Hierbij ben je al meer met het voorbereidend leren bezig, de voorbereidende stappen voor bijv lezen van groep 3. Pas op, ik zeg hierbij niet dat ze in 0/1 niet leren, maar ze leren op een andere manier.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: verschil 0/1 en 1/2 groep

Berichtdoor liselot_1 op 29 jan 2008, 20:55

zoiets dacht ik ook al. alles is voor deze kinderen nieuw en moet aangeboden/geleerd worden.
Is het ook zo dat er in groep 0/1 "minder druk" is. Meer mag en minder moet? Groep 2 moet toch al aan bepaalde voorwaarden gaan voldoen voor groep 3. Is het ook zo dat de activiteiten minder lang duren ivm spanningsboog? bijv. kring/ werken etc.
En hoe zit dat met het spel in de hoeken? 4 jarigen spelen nog meer naast dan met elkaar.
liselot_1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 156
Geregistreerd op: 05 feb 2005, 17:46
Groep: 5
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Re: verschil 0/1 en 1/2 groep

Berichtdoor Joke op 30 jan 2008, 12:31

Ik denk dat je er inderdaad op bedacht moet zijn dat zulke zaken kunnen meespelen.
Ik heb ook wel eens instromers gehad die meer presteerden en langer geconcentreerd bleven dan lln. uit groep 2. Het hangt van zoveel factoren af!
Wees er op bedacht met het bedenken van activiteiten, maar zorg ook voor meer uitdaging achter de hand, zodat je erop kunt inspelen als zich dat in je groep voordoet.
Op deze leeftijd is herhaling erg belangrijk. Dat vinden ze heerlijk herkenbaar. Hiermee sloeg ik vaak de plank mis. Dat hebben ze al gehad, dacht ik dan, maar dat bleek dus niet te gelden. Ook bij de oudere kleuters speelt dat nog hoor. Ze genieten vaak van herhaling.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: verschil 0/1 en 1/2 groep

Berichtdoor klaartje op 30 jan 2008, 13:57

denk aan billen afvegen, rits dichtdoen. Dit moeten de kinderen dan op school nog leren, je bent meer aan zorgen

Inderdaad is het zo dat je wel iets meer aan het zorgen bent omdat kinderen verschillende dingen nog niet kunnen. Maar pas op: niet alles hoeft op school geleerd te worden. !!! Ik merk bv. dat er steeds meer kinderen nog niet zindelijk zijn als ze op school komen, geven we ze 1 van de eerste dagen een onderbroekje aan (en zeggen bv. dat is veel fijner, mooi onderbroekje ..........) en vragen geregeld of het kind moet plassen, zeker voor het naar buiten gaan. Plast het kind de hele dag niet in zijn broek!!!!!!!!! Dan denken wij wel: ja ouders, je moet er wel wat tijd aan besteden, vanzelf zal het niet altijd gaan. Maar ja, een pamper is dan zo makkelijk he.
Natuurlijk is er ook wel eens een kind waar iets mee "mis" is en dan is het natuurlijk een ander verhaal maar dit komt niet vaak voor.
En billen afpoetsen doen wij niet, ik zeg hooguit een keer hoe het moet en daarna mag de moeder dat thuis leren. Dat vertel ik haar ook.
Verder wordt in een informatiebrief ook altijd vermeld dat het op prijs wordt gesteld als de kinderen zichzelf kunnen aankleden, jas aan kunnen doen als ze op school komen. Zo vaak doe je het een paar keer voor en kunnen ze het zelf.
Ik wil hier maar mee zeggen: natuurlijk ben je ook zorgend bezig maar je moet niet vanzelfsprekend vinden dat het altijd op school moet gebeuren en je mag ouders er gerust eens op aanspreken.

Verder praat Joke over herhaling en ik zou hier nog aan toe willen voegen: herhaal veelvuldig de regels en ben concequent in het opvolgen hiervan. Ik heb zelf, met een collega, een groep 0/1 gehad en wij vonden dat het zo veel tijd in beslag nam om de kinderen de regels goed te laten opvolgen. Ze hebben geen voorbeeld van oudere kinderen en hierdoor pikten ze het allemaal veel langzamer op. Tegen de kerstvakantie hadden wij het idee dat ze het eindelijk allemaal wel doorhadden maar na de vakantie leek alles weer verdwenen. Dat was voor ons wel het grootste verschil tussen een groep 0/1 en een groep 0/1/2.

En wat Joke ook al zegt: ga er niet zomaar van uit dat het 'pas' 4-jarigen zijn. Ook van hen mag en kun je iets verwachten en moet je er ook op voorbereid zijn om hun te kunnen bieden wat ze nodig hebben. Herhaling is hierbij natuurlijk belangrijk maar ook uitdaging.

Echt samenwerken gaat dan misschien nog niet als in groep 2 maar ook hierin heb je natuurlijk altijd onderlinge verschillen. En uitproberen kan natuurlijk altijd. Wie weet, als je een gerichte opdracht geeft, hoe goed dat het toch blijkt te gaan.

Hoe dit in jouw groep zal gaan is natuurlijk niet te voorspellen: hoe groot word je groep, wat kunnen de kinderen al enz. enz.

Succes en geniet ervan.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Re: verschil 0/1 en 1/2 groep

Berichtdoor Gjyla op 09 feb 2008, 20:56

Zeer binnenkort begin ik ook met een instroomgroep. Dit is ook mijn eerste baan voor de klas. Ik heb er heel veel zin in!
Heeft iemand tips?
Avatar gebruiker
Gjyla
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 278
Geregistreerd op: 05 jun 2004, 15:32
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: verschil 0/1 en 1/2 groep

Berichtdoor juf queen op 02 apr 2008, 10:44

Bij groep 1/2 kan je vaak aan de kinderen van groep 2 vragen of ze een kind uit groep 1 of een nieuw kind willen helpen. Bij groep 0/1 is de kans dat de kinderen die alweer wat langer zitten minder snel de nieuwe kinderen kunnen helpen. Simpelweg omdat ze dat niet altijd willen of het vergeten of het toch eigenlijk niet zo goed weten. Ik spreek uit ervaring.
juf queen
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 295
Geregistreerd op: 24 feb 2006, 15:50
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: verschil 0/1 en 1/2 groep

Berichtdoor Blondjuh1986 op 24 apr 2008, 18:36

Ik werk als onderwijsassistente op een basisschool en heb 1 jaar in groep 1/2 gewerkt,
en dit jaar werk ik in groep 1, waar nu ook de instromers zijn ingestroomd. Het is nu dus een 0/1 groep.
We zijn gestart met 19 kinderen en we zitten nu op 34 leerlingen.

Wat wij ervaren:- In een groep 0/1 mis je een voorbeeldfunctie voor de kinderen, zoals bijvoorbeeld een groep 2er.
- Je moet qua activiteiten niet TE moeilijk denken voor 0/1.
- Daarnaast merken wij dat als er in de 'hoeken' niks klaarligt, ze niet weten wat ze moeten/kunnen doen.
In iedere hoek (zoals: knutselhoek, taal-reken hoek, spelletjeshoek) is het slim om een activiteit/spel neer te leggen,
zodat ze vooruit kunnen. Anders wordt er vaak rondgedwaalt (wat natuurlijk ook nog wel kan)
- Aan- en uitkleden met de gym vergt iets meer tijd. Veel instromers kunnen dit nog niet allemaal zelf.
- De ritsen dicht doen met naar buiten gaan kost ook tijd en denk ook eens aan de veters strikken!
- Activiteiten moeten niet TE lang duren aangezien de concentratie snel op is of minder word.

Omdat we nu met 34 leerlingen in een klas zitten werken we bijna iedere dag met gesplitste groepen.
Dat betekent dat ik een groep meeneem en de leerkracht houd een groep in de klas. Dit kan 0 en 1 zijn of de groepen gemixed.
- De kinderen lopen elkaar hierdoor minder in de weg.
- De instromers komen wat losser in een kleinere groep.
- Met werken zitten nu ook niet alle hoeken vol in de klas. Er is nu keuze genoeg en dat is ook wel prettig.
Zo kan er ook nog gewisseld worden van hoek, terwijl dat met een volle klas niet kan. Dan zijn alle plekken vol!
Blondjuh1986
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 09 maart 2008, 16:06
Woonplaats: Veldhoven
Groep: 4
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Onderwijsassistente


Keer terug naar Instroomgroep

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron