door miek op 11 nov 2012, 22:29
spellen:
beurtgooi (komt uit MI maar wordt ook bij cooperatief leren gebruikt). Je zorgt voor een bal. Jij zegt een som en gooit de bal naar iemand, diegene moet het goede antwoord noemen en de bal terug gooien. Jij zegt weer een som en gooit de bal naar de volgende. Je kunt natuurlijk varieren door zelf een uitkomst te zeggen waarbij de kinderen en som moeten zeggen. Jij bepaalt dan of het + - of x of vrije keuze moet zijn. Er zijn natuurlijk meer variaties mogelijk. Dit kan in de kring maar het kan ook prima als de kinderen op hun plaats zitten of achter hun stoel staan.
sommenrace: Een kind gaat achter de stoel van een ander kind staan. Jij zegt een som. Het kind dat de som als eerste beantwoordt 'wint' en mag achter het volgende kind gaan staan. Zo ga je de hele groep door, ik laat de kinderen op de stoel zitten van het kind dat wint waardoor de kinderen op het eind door elkaar kunnen zitten. Je kunt het kind dat af is ook terug laten gaan naar zijn eigen stoel.
zoek de valse (ook MI). De kinderen krijgen een werkblad met daarop rijtjes met uitgerekende sommen. Maar in elk rijtje is een som fout. Aan de kinderen de opdracht om zo snel mogelijk de fout op te sporen (dit kan natuurlijk ook in groepjes).
zoek de valse 2: de kinderen schrijven allemaal drie of vijf sommen op met uitkomst waarvan er 1 fout moet zijn. Ze laten dit binnen hun groepje zien. De andere kinderen van het groepje moeten er gezamelijk uitkomen welke som fout is. Ze moeten het samen eens zijn. Iedereen komt aan de beurt.
Met het digibord:
Alle kinderen hebben een kladblok of rekenschrift bij de hand. Jij kiest de soort sommen die er komen. Er verschijnen vijf opgaves op het bord en ze hebben vijftig seconden de tijd om ze op te lossen. Na die vijftig seconden bespreek je samen wat de goede antwoorden waren. Is het de kinderen gelukt om alle vijf de sommen uit te rekenen?
Ik zou ook gewoon sommenboekjes maken. Het ziet er misschien saai uit maar gewoon rijtjes met sommen oefenen. Vijf minuten sommen maken. Kijken hoeveel rijtjes je gemaakt hebt, je kunt dan samen nakijken als je gewoon een blad per keer doet (en dan maar kijken hoever je komt. Heb je maar 5 rijtjes dan blijft de rest ook open). Of de kinderen steeds laten doorwerken waar ze gebleven zijn. Dan is alleen niet iedereen even ver en zul je zelf alles moeten nakijken en dat is best een karwei. Je kunt makkelijk sommenbladen maken met of met de software van ambrasoft. Ik zou kiezen voor de eerste optie met samen nakijken. De kinderen worden zich dan ook bewust van de foutjes. Je zou dan ook nog als eerste blz. in het boekje een soort schema kunnen maken waar ze kunnen invullen hoeveel sommen of rijtjes ze steeds goed hebben. Het motiveert misschien als ze steeds zien dat ze vooruit gaan.
Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk dus er zullen nog wel aanvullingen komen.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)