Doelen voor het beheersen van eind -d/-t

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

Doelen voor het beheersen van eind -d/-t

Berichtdoor MB19908 op 14 feb 2013, 17:24

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met een HP voor eindletter -d/-t, spellings regel langermaken.
Nu is mijn vraag, Welke stappen/ doelen moet een leerling beheersen voordat hij eind -d/-t kan/moet kunnen

alvast bedankt
Grtz,
Maikel
MB19908
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 14 feb 2013, 17:22
Groep: 3
PABO jaar: 4

Re: Doelen voor het beheersen van eind -d/-t

Berichtdoor ik-je op 14 feb 2013, 18:44

Ik neem aan dat je vraag is op welke manier je het moet aanbieden?
Waar je op moet letten:
- kan een leerling de woorden 'goed' langer maken (dus geen tenden zeggen, als het tenten zijn)
- bewust worden van t klank in woord
- eerst eind d inoefenen
- hierna midden d: inzicht geven dat woorden in stukken te delen zijn. Hoofdstad, hoofd verlengen en stad verlengen.

Gebruik auditieve oefeningen... ik werk tijdens RT met Speciale Spellingbegeleiding. Kijk daar eens in als het mogelijk is.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Doelen voor het beheersen van eind -d/-t

Berichtdoor MB19908 op 14 feb 2013, 19:29

Dank voor je snelle reactie,
Het 'verhelpen' van het probleem is al gelukt. ben nu bezig met het schrijven van mijn werkstuk en er wordt gevraagd welke handelingen de leerlingen moet beheersen voordat hij hier aan toe is.
tot nu toe heb ik dit, maar ik weet niet of ik stappen vergeet

• Letters kunnen benoemen
• spellen van klankzuivere woorden op basis van de elementaire spelhandeling
• spelling van woorden met specifieke spellingpatronen, zoals woorden eindigend op -nk, -uw, -eeuw, -ieuw, -aai, -ooi, -oei
• spelling van clusters van medeklinkers (bijv. schr-, -rnst, -cht)
• spelling van woorden met homofonen (ei-ij, au-ou, c-k, g-ch)
• spelling van woorden met de stomme e
• spelling van woorden met open en gesloten lettergrepen
en dan de gelijkvormigheidsrelen (hond-honden,kast - kasten), die hij nodig heeft om eind d/t te bepalen

kortom vergeet ik stappen die hij moet beheersen
MB19908
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 14 feb 2013, 17:22
Groep: 3
PABO jaar: 4

Re: Doelen voor het beheersen van eind -d/-t

Berichtdoor Joke op 15 feb 2013, 13:39

Ik heb bedenkingen, maar puur gevoelsmatig hoor en niet onderbouwd vanuit een methode of zo.
Als ik lln. die -d/-t-regel aanleer, maak ik de weg het liefst zo kort mogelijk. Wanneer zouden ze die regel al kunnen toepassen?
Als ze
• Letters kunnen benoemen
• Spellen van klankzuivere woorden op basis van de elementaire spelhandeling
• Spellen van NIET klankzuivere woorden, m.n. 'Ik hoor een -t, maar schrijf ik hem ook?' (Zoals jij formuleerde geheel volgens de gelijkvormigheidsregel (hond-honden,kast - kasten), die hij nodig heeft om eind d/t te bepalen (PS '-t' betekent 'eind t'))

Je kunt het ook via jullie spellingsmethode behandelen en dan noem je alle spellingsregels die de ll. geleerd heeft voor hij de -d/-t-regel aangeboden krijgt.
Maar ik blijf erbij dat een leerling dit al zeer snel kan toepassen, mits die weg zo kort mogelijk wordt gemaakt. Maar ja, wie ben ik? :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Doelen voor het beheersen van eind -d/-t

Berichtdoor MB19908 op 16 feb 2013, 16:18

Super! bedankt voor de reactie.
In welke groep zouden ze dit moeten beheersen?
MB19908
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 14 feb 2013, 17:22
Groep: 3
PABO jaar: 4

Re: Doelen voor het beheersen van eind -d/-t

Berichtdoor Joke op 16 feb 2013, 20:49

Volgens mij eind groep 3, maar dat moet je even opzoeken in de methode van je stageschool. Niet iedere methode werkt op dezelfde manier.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Doelen voor het beheersen van eind -d/-t

Berichtdoor pippi78 op 16 feb 2013, 21:00

Eind d/t bepalen wordt behandeld al in groep 3 qua lezen.

Voor de juiste spelling in groep 4 bij ons. Ik ben dit jaar nog niet bij deze spellingsregel, volgens mij ergens rond april/mei. Wij werken met VLL en taal op maat.
pippi78
PABOforum Peuter
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 24 maart 2002, 12:28


Keer terug naar Van groep 3 t/m 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron