Ik heb bedenkingen, maar puur gevoelsmatig hoor en niet onderbouwd vanuit een methode of zo.
Als ik lln. die -d/-t-regel aanleer, maak ik de weg het liefst zo kort mogelijk. Wanneer zouden ze die regel al kunnen toepassen?
Als ze
• Letters kunnen benoemen
• Spellen van klankzuivere woorden op basis van de elementaire spelhandeling
• Spellen van NIET klankzuivere woorden, m.n. 'Ik hoor een -t, maar schrijf ik hem ook?' (Zoals jij formuleerde geheel volgens de gelijkvormigheidsregel (hond-honden,kast - kasten), die hij nodig heeft om eind d/t te bepalen (PS '-t' betekent 'eind t'))
Je kunt het ook via jullie spellingsmethode behandelen en dan noem je alle spellingsregels die de ll. geleerd heeft voor hij de -d/-t-regel aangeboden krijgt.
Maar ik blijf erbij dat een leerling dit al zeer snel kan toepassen, mits die weg zo kort mogelijk wordt gemaakt. Maar ja, wie ben ik?