Omgevingsonderwijs groep 5

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

Omgevingsonderwijs groep 5

Berichtdoor Ma.n0n op 05 mei 2013, 17:50

Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij weer helpen met een idee voor een les.
Voor een toetsopdracht op de PABO moet ik een buitenles AK, GS of Natuur gaan geven. Dit allemaal in Waddinxveen, maar vast niemand hier uit die omgeving.
Zelf kom ik ook niet uit Waddinxveen, wat het helemaal lastig maakt.
Mijn voorkeur gaat uit naar een AK, dit moeten we dan weer verbinden met Beeldende vorming (vakoverstijgend werken).

Op internet heb ik al naar diverse ideeën gezocht, maar waar ik normaal gesproken veel inspiratie heb is dit op dit moment ver te zoeken.

Alvast bedankt!
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Omgevingsonderwijs groep 5

Berichtdoor Sjanne op 05 mei 2013, 19:21

Hoi!
Ik ben daar helemaal niet bekend. Maar het moet een buitenles zijn en verder geen criteria?
Omdat ik niet bekend ben heb ik even op google gezocht.
Eerste wat ik las was: Waddinxveen is vooral bekend vanwege de Waddinxveense hefbrug (1936) over de Gouwe. Verder staat Waddinxveen van oudsher bekend om de meubelfabrieken en stroopwafelbakkerijen die er nog steeds gevestigd zijn. In het zuiden van de gemeente ligt een deel van de Zuidplaspolder. In het noorden bevindt zich het Gouwebos, een groene buffer tussen Waddinxveen en Boskoop. De grond van deze buffer is het eigendom van gemeente Waddinxveen, terwijl de bomen het eigendom zijn van gemeente Boskoop. Dit moet verzekeren dat de ontwikkeling van dit gebied door beide gemeenten wordt geaccepteerd.

In de gemeente Waddinxveen bevindt zich de Vergeten Plek. Het water staat er op 7,10 m onder NAP, dat is het laagste polderwaterpeil van Nederland. Om daar de aandacht op te vestigen is er in 1996 een monument verrezen, ontworpen door Eline Ouwendijk.


De dikgedrukte informatie doet bij mij al van alles opborrelen... Geschiedenis koppelen aan beeldende vorming? (de hefbrug), een les over polders en daarna zoiets nabootsen (is niet echt bevo..)
En die fabrieken en stroopwafelbakkerijen is wellicht ook wel iets aan te koppelen.
Ik heb nog niet eens alles gelezen, hier de link ;-) : http://nl.wikipedia.org/wiki/Waddinxveen

Hoop dat je er iets mee kunt!
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Re: Omgevingsonderwijs groep 5

Berichtdoor Joke op 05 mei 2013, 22:36

Hoi Manon, heb je vervoer met je groep? Ik denk dat dat ook wel belangrijk is om te weten.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Omgevingsonderwijs groep 5

Berichtdoor NafNaf op 06 mei 2013, 09:44

Misschien bij de NME een paar grondboren regelen en dan op verschillende plaatsen boren om te kijken waaruit de grondlagen bestaan?
En dan voor BV een schilderij maken waar je ook natuurlijke materialen in vermengt. Verf mengen met gras of zand om het schilderij structuur te geven.

Zelf heb ik vorig jaar een bovenpad uitgezet. Foto's genomen rondom de school van verschillende soorten bomen en de kinderen de bomen m.b.v. de foto's laten zoeken. Determinatiekaart erbij en toen konden ze de bomen ook determineren. Was ook heel geslaagd! Als BV opdracht zou je ze een blad van de boom heel precies na laten kunnen tekenen.

Je kunt ook zoveel mogelijk verschillende soorten bloemen/kleine diertjes/bomen rondom de school laten zoeken en natekenen. Of een stoeptegel optillen om te kijken wat er onder zit en dan de diertjes natekenen.

Mijn idee zou zijn: denk niet te moeilijk en te groot, doe iets wat je later ook nog makkelijk een keer na zou kunnen doen.
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Omgevingsonderwijs groep 5

Berichtdoor NafNaf op 06 mei 2013, 09:45

Ook leuk: iets gaan planten en als BV opdracht posters maken waarin je aankondigt wat je gaat planten of zo.
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Omgevingsonderwijs groep 5

Berichtdoor Ma.n0n op 08 mei 2013, 11:17

Bedankt voor de leuke reacties!

De les over de bodem onderzoeken klinkt erg leuk! Volgende week ga ik op pad met mn camera om de omgeving te bekijken. Via het NME centrum is een leuke leskist beschikbaar over bodemdiertjes en wat er nog meer in de bodem zit. Die les kun je dan prima koppelen aan een bvo les, waarbij ze die materialen gebruiken voor iets. De beeldend les moet volgens mij buiten tekenen zijn, maar ook daar kan ik wel iets mee.

Heeft iemand een leuk idee voor Aardrijkskunde? Zelf zat ik te denken aan een soort fotospeurtocht en dat koppelen aan kaartkennis, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. In de vorige toetsopdracht heb ik namelijk al een natuurles gegeven.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Omgevingsonderwijs groep 5

Berichtdoor NafNaf op 08 mei 2013, 13:13

Grond/bodemonderzoek is al aardrijkskunde. Als je je richt op diertjes én op grondsoorten heb je natuur en aardrijkskunde dus al allebei te pakken.
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Omgevingsonderwijs groep 5

Berichtdoor Ma.n0n op 11 mei 2013, 19:04

Helaas heb ik nog steeds niet dat ene idee..
Ik ben heel goed in moeilijk en groot denken, wat je bij deze opdracht juist niet moet doen.

Dinsdag moet ik met een concreet plan komen.

Voor BV is het de bedoeling dat we buiten gaan tekenen en dan zoals ik al vertelde het liefst in combinatie met 1 van de andere vakken.

Het idee van het bomenpad lijkt me ook erg leuk en niet ingewikkeld om voor te bereiden. Kan je me vertellen hoe je dit precies hebt voorbereid? Naar mijn idee zijn de bomen veel hetzelfde. Als BV opdracht kan ik dan heel goed het aanzicht van een boom laten tekenen.

Bij deze opdracht kom ik maar niet op het juiste idee voor de les, waar me dat normaal gesproken altijd wel lukt.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Omgevingsonderwijs groep 5

Berichtdoor Joke op 11 mei 2013, 21:32

Je kunt ook in de tuinen rondom de school kijken naar struiken en bomen.
Misschien kom je nog op een idee door dit bomenpad, al moet je natuurlijk wel weten welke bomen jij in die omgeving kunt vinden.
http://www.piahoeve.nl/Bomenpad.pdf
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Omgevingsonderwijs groep 5

Berichtdoor NafNaf op 12 mei 2013, 18:23

Ik had bij het bomenpad gewoon eerst zelf een rondje gelopen en foto's genomen van verschillende soorten bomen die vrij duidelijk herkenbaar zijn (berk, wilg, kastanje, enz.). Die foto's heb ik uitgeprint en gelamineerd, zo vaak dat per tweetal ieder kind een kaartje van een boom vast kon houden. Daarna zijn we een wandeling rond de school gaan maken, en wie een boom zag die hij kende, mocht roepen.

Ik weet dat iets soortgelijks ook wel eens in het snoeiseizoen gedaan wordt met afgezaagde takken. De juiste tak bij de juiste boom zoeken. Voor veel kinderen al lastig genoeg en het is sowieso leerzaam om eens goed naar zo'n tak te kijken. Maar aan dat idee heb jij nu niets...je maakt denk geen goede beurt als je nu willekeurig takken af gaat zagen...;-)
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Omgevingsonderwijs groep 5

Berichtdoor Ma.n0n op 13 mei 2013, 19:18

Inmiddels al op een heel leuk idee gekomen wat hier nog niet genoemd is.
Ik heb mijn vizier gezet op kaartvaardigheden.

Van een student heb ik een leuk voorbeeld gezien, maar ik wil niet zomaar iets overnemen. Toch lijkt het me heel leerzaam voor de kinderen.

De kinderen tekenen eerst na Google Earth te hebben gekeken een kaart van de eigen wijk. Dit doen ze in 2-tallen. Hier zoek ik nog wat aanknopingspunten voor en wil ik me eigen draai aan geven. Want zomaar de leerlingen een kaart te laten tekenen gaat natuurlijk niet lukken. Zeker niet in mijn groep. Ik dacht eraan om een stukje van de kaart te tekenen en de leerlingen dit te laten afmaken. Of weet iemand nog een hele andere werkvorm?


Een les later ga ik met de leerlingen naar buiten. Vooraf heb ik foto's gemaakt van voorzieningen in de wijk. Deze foto's krijgen de leerlingen mee op een gelamineerd kaartje. Elk 2-tal krijgt 2 foto's. Wanneer de leerlingen de foto's zien tekenen ze dit op de kaart .

We lopen een vaste route die ik op de kaart van de leerlingen heb getekend. Zo leren de leerlingen om een route te lopen en om voorzieningen in een plattegrond te verwerken.


Zelf ben ik enthousiast over deze buitenles, maar het plaatje klopt nog niet helemaal.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire


Keer terug naar Van groep 3 t/m 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast