veilig leren lezen

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

Re: veilig leren lezen

Berichtdoor Joke op 17 mei 2013, 12:15

Het effect van herhaling is inderdaad erg belangrijk, maar het mag nooit zo worden dat goede lezers zich stierlijk zitten te vervelen als de minder goede lezers zich klassikaal door de tekst heen worstelen. Voor deze lezers moet dus iets anders gevonden worden als uitdaging, of het nou met VLL of een andere leesmethode is.
'Leesgoeroe' Ed Koekebacker is daar ook heel duidelijk in.

Hoewel ik niet met VLL werkte heb ik in deze periode van het jaar ook allerlei uitdagende opdrachten voor na de werkles bij elkaar gezocht, waaraan deze lln. mochten gaan werken. Zo bleven ze ook het plezier in lezen behouden. Dat betekende dat als ze de les gelezen hadden hun werkboek mochten gaan maken (elke leesles werd bij ons gevolgd door een verwerking. Ik neem aan bij VLL ook), ook als de andere lln. nog niet klaar waren. Ook had ik drie groepen gemaakt die qua niveau een beetje gelijkwaardig waren, die wel hardop lazen in mijn aanwezigheid want ik ging de groepjes een voor een af. De beste groep lezers las dus ook om de beurt hardop, maar was in twee minuten klaar, de zwakste groep lezers deed er met elkaar een kwartier over, maar deed een deel alvast als vooroefening met mij zodat ze ongeveer gelijk met de middelste groep aan de slag konden in hun werkboek en de middelste groep was gemiddeld in een minuut of 7 klaar. Afhankelijk van de hoeveelheid tekst natuurlijk. Een intensieve manier van begeleiden, maar iedereen kwam aan zijn trekken en daar ging het om.

Ik hoop dat je een fijne leesles hebt kunnen geven.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Van groep 3 t/m 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast