door Lespakket op 27 jun 2014, 19:51
Wij toetsen volgens mij wel anders, Anita. Wij toetsen door tot een kind het instructieniveau haalt. Bij beheersing toets je de volgende kaart, bij frustratie stop je, bij instructie stop je ook. Het instructieniveau is het niveau waarop we oefenen, het beheersingsniveau kan het kind al goed lezen.
Ons doel is dat de kinderen eind groep 3 M4 instructie niveau halen (al ben ik bij de meeste kinderen blij als ze minimaal E3 instructieniveau halen).
Joos, waarom ik dat vroeg: het was me niet duidelijk of je dit wilde weten omdat je het komende jaar een groep 3 gaat draaien. Volgens mij zijn er op de meeste scholen zorgcoördinatoren, die kunnen je vertellen hoe dit soort dingen werken op de school waar je gaat invallen/werken. Zoals je ziet is het een toets waar je op verschillende manieren mee om kunt gaan. Wij volgen bijvoorbeeld niet standaard de instructies die in de methode Veilig Leren Lezen staan, maar hebben dit aangepast naar onze eigen situatie. Je hebt bijvoorbeeld verschillende versies bij de AVI en de DMT, we hebben voor de hele school vastgelegd op welk toetsmoment je welke versie toetst.
Ik zou me tussendoor geen zorgen maken of een kind nog wel op het goede niveau leest als het kind een normale leesontwikkeling doormaakt. Als je werkt met VLL (ik ken de andere methodes niet) worden de kinderen om de 3 weken getoetst, dus dan zit je er sowieso bovenop.
Ik zeg trouwens specifiek tegen de kinderen dat ze voor het oefenen op school op hun niveau lezen (bijvoorbeeld met duo-lezen, wij kiezen dan boeken uit), maar dat ze met stillezen of thuis lekker zelf mogen kiezen waarin ze lezen. Ik wil kinderen niet beperken in hun boek keus door ze naar het niveau te laten kijken!
..::Bianca::..
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider