Help! Rekenles meten; relatie tijd-afstand...

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

Help! Rekenles meten; relatie tijd-afstand...

Berichtdoor MarlonStolk op 16 nov 2014, 16:46

Hoi allemaal!

Ik heb mezelf hier net aangemeld, dus ik weet niet of ik nu op de juiste subcategorie zit.

Ik loop stage in groep 3/4/5. Ik moet vanuit de PABO een rekenles geven over meten en meetkunde. Dinsdag wil ik mijn eerste les, de les over meten, gaan geven. Ik heb met mijn mentor afgestemd dat dit met de relatie tijd-afstand te maken moet hebben. Ik zit op een Jenaplanbasisschool, dus er is geen methode om te spieken. Ik moet dus een les gaan geven met een inleiding, kern en afsluiting en ik weet gewoon NIET wat ik moet doen. Ik heb in methodes, op internet en methodesites gezocht, maar ik kan niets vinden. Klasgenoten kunnen mij ook niet helpen, dus misschien kunnen jullie dat?
MarlonStolk
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 16 nov 2014, 16:40
Groep: 3
Schooltype: Openbare Jenaplanbasisschool
PABO jaar: 2
Functie: Stagiair

Re: Help! Rekenles meten; relatie tijd-afstand...

Berichtdoor miekiemousie op 16 nov 2014, 19:39

Uit jou bericht begrijp ik dat je stageschool geen methode heeft voor rekenen. Dan werken ze wel vanuit doelen. Welk doel moet jij met je les behalen?
Daarnaast zullen ze vanuit een thema werken. Welk thema moet jij bij aansluiten? Zo krijg je meer een les die aansluit bij de kinderen en het doel dat je moet behalen.

Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat het thema nu sinterklaas is. Je kan het dan hebben over de tijd dat de boot van sinterklaas erover doet om in Nederland (afstand) te komen. Of hoe lang het duurt dat een piet een pakje bezorgt en hoeveel afstand hij dan aflegt. Of hoeveel kilometer het paard van Sinterklaas aflegt en hoe lang hij erover doet. Probeer lekker breed te denken, is erg leuk!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Help! Rekenles meten; relatie tijd-afstand...

Berichtdoor MarlonStolk op 16 nov 2014, 19:59

Qua doel is het allemaal erg vaag. Ik kreeg de leerlijn van rekenen te zien en daar stond bij die dag: relatie tijd en afstand. Mijn mentor moest daarna weg, dus ze heeft mij niet veel uitleg meer gegeven.

Bedankt voor je suggesties! Ik ben pas net tweede jaar en vergeet af en toe nog dat het belangrijk is om natuurlijk met het thema te werken. Het thema is nu inderdaad Sinterklaas. Ik begin al een paar ideetjes te krijen. Heel erg bedankt in ieder geval voor de snelle reactie! Heb er al het hele weekend aan zitten vreten, echt vervelend als het niet in één keer lukt. :(
MarlonStolk
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 16 nov 2014, 16:40
Groep: 3
Schooltype: Openbare Jenaplanbasisschool
PABO jaar: 2
Functie: Stagiair

Re: Help! Rekenles meten; relatie tijd-afstand...

Berichtdoor Joke op 18 nov 2014, 14:30

Afstand van schoorsteen naar schoorsteen is ...., hij legt de afstand tussen twee schoorstenen in .... minuten af
Kan Piet .... cadeautjes (in een bepaalde straat, misschien wel een echte in de buurt) gooien binnen .... minuten? Of hoeveel pakjes kan hij bezorgen in een half uur?
Maar ook Ben je op tijd op school (weten hoe laat de school begint natuurlijk) voor het Sinterklaasfeest als je pas wakker wordt om ..... Lopend, rennend, fietsend?
(Afstand naar school (bv. op jezelf betrekken), hoe lang je erover loopt/rent, fietst geef je op) Misschien voor de oudere en betere leerlingen werken met ... km per uur, zodat er meer uitdaging in zit. Uitrekenen hoe ver je na ... minuten bent.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Van groep 3 t/m 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron