door juf suus op 22 mei 2015, 09:59
Ik heb alleen tijdens mijn stage een groep 2-3 gedraaid, dus niet veel ervaring, maar ik kan je wel wat tips meegeven.
- Ik denk dat één van de kernbegrippen in een combinatiegroep van welke jaargroepen dan ook verbindingen zoeken is. Ondanks de vele verschillen zijn er voor een combinatiegroep 2/3 zeker ook verbindingen te vinden. Kijk of je het aanbod aan beide groepen kan samenvoegen tot 1 groepsactiviteit waarbij je creatief omgaat met leerdoel en het niveau van de opdrachten. Betrek bijvoorbeeld groep 2 bij het voorlezen van de ankerverhalen uit veilig leren lezen.
- Maak een overzicht van activiteiten die samen met de hele groep worden gedaan en instructiemomenten die per groep verschillend zijn en pas je rooster daar op aan.
Een voorbeeldrooster wat ik mij nog uit mijn stage tijd kan herinneren
* Gezamenlijke kring met bv thema en taalactiviteiten
* Groep 2 speelt buiten, groep 3 krijgt instructie/ verlengde instructie
* Gezamenlijke leeskring/ letteractiviteiten/ auditieve oefeningen
* Eet en drink moment. Groep 3 speelt daarna buiten, groep 2 krijgt instructie
* Gezamenlijke werkles waarbij de kinderen aan hun dagtaak/ weektaak werken
* 's middags start groep 3 bv achter de computer, groep 2 krijgt dan instructie/ kringmoment
Vervolgens kan je dan ook weer een moment creëren waarbij groep 2 buiten speelt en groep 3 instructie krijgt.
* gezamenlijk circuit met bijvoorbeeld creatieve vakken
- Zet de schrijflessen niet bij zelfstandig werken, maar blijf schrijflessen geven. Kinderen kunnen anders een verkeerd handschrift ontwikkelen!
- Zorg voor een klassenmanagement wat staat als een huis. Regels en routines zijn essentieel voor het slagen van het klassenmanagement in een combinatiegroep.
Investeer in de eerste weken van een schooljaar vooral in het aanleren van die regels en routines in beide jaargroepen, zoals:
• Gebruik van een planbord.
• Wat doe je als je iets niet weet?
• Hoe en waar vind je de materialen die je nodig hebt?
• Hoe registreer je wat je hebt gedaan?
• Hoe kun je zien wat je allemaal kunt of moet doen?
• Wanneer mag je de leerkracht wel of niet iets vragen?
• Wat mag je wel en niet tijdens zelfstandig werken?