Getallenlijn groep 3

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

Getallenlijn groep 3

Berichtdoor joyce1982 op 03 jun 2015, 20:23

Na de zomervakantie komt groep 3 in een ander lokaal. Kortom alle spullen moeten meeverhuizen.
Het wordt tijd voor een nieuwe getallenlijn. Ik ben erg benieuwd hoe jullie getallenlijnen er uit zien in groep 3.
Wij willen graag een getallenlijn waarbij we naar verloop van tijd de getallen om kunnen draaien. Hoe hebben jullie de getallen bevestigd? Zitten alle getallen in 1 lijn achter elkaar of in meerdere rijen?
Juf van groep 3. Daarnaast IBer en opleider in de school.
joyce1982
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 517
Geregistreerd op: 30 dec 2002, 16:45
Woonplaats: Achterhoek
Groep: 3
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re: Getallenlijn groep 3

Berichtdoor Joke op 04 jun 2015, 10:39

Mijn eerste getallenlijn was er een met getekende kaartjes en wasknijpers. Op elk kaartje stond een leuke afbeelding (bv. appel), die zich herhaalde, dus 5, 15, 25 hadden allemaal een appel als afbeelding. :-)

Later had ik dichtgeplakte driehoekjes, geregen op een lijn. Met de aanwijsstok kon je een duwtje tegen de driehoek geven, zodat de blanco kant zichtbaar werd. Nadeel is dat je de getallen niet door elkaar kon gooien en opnieuw laten rangschikken.
Uitleg dichtgeplakte driehoeken: Een strook met 3 evengrote vierkanten met daaraan een plakrand. Op een van de drie vierkanten komt het cijfer. de rest blijft blanco.

De kant en klare getallenlijn, die ik nog later kreeg (van school) vormde een soort golvend snoer, maar niet in rechte lijn dus. Voordeel: nam weinig ruimte in, nadeel: hij was veel minder overzichtelijk en er kon niet mee 'gespeeld' worden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Getallenlijn groep 3

Berichtdoor pippi78 op 05 jun 2015, 14:48

Ik heb nu een getallenlijn met cijferclips via onze schoolleverancier.
Deze clips hangen aan een staaldraad (het wordt geleverd met een stuk touw) op hoogte waar ik nog bij kan. Ik kan de clips omdraaien zodat je de 5 / 10 structuur of bijv de tafel van 2 kunt laten zien in een rode kleur.
pippi78
PABOforum Peuter
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 24 maart 2002, 12:28

Re: Getallenlijn groep 3

Berichtdoor ik-je op 13 jun 2015, 19:56

Mijn getallenlijn was een draad met zelfgemaakte gelamineerde kaartjes (met de kleuren van het rekenrek) en zat met een knijper vast. Later in het jaar heb ik de kaartjes omgedraaid zodat je de kleur ziet, maar geen getal.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0


Keer terug naar Van groep 3 t/m 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron