De allerbeste groep 5-tips

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

De allerbeste groep 5-tips

Berichtdoor NafNaf op 06 jun 2015, 20:11

Volgend jaar sta ik voor het eerst in groep 5 en nu dacht ik...ik ga jullie gewoon vragen om je allerbeste groep 5-tips! Ik hoop zelf vooral op een tip over een geweldig boek met losse voorleesverhalen, iets over heel leuke rekenopdrachten en gezellige inoefen-spelletjes voor de groep 5-stof, maar alle leuke ideeën zijn natuurlijk meer dan welkom!
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: De allerbeste groep 5-tips

Berichtdoor Anita op 07 jun 2015, 10:31

Leesboek: Meester Jaap van Jacques Vriens. Allerlei losse verhalen die wel een samenhang hebben omdat het over een klas gaat.

Rekenopdrachten: heel belangrijk in groep 5 is het verder automatiseren van de tafels. Belangrijk dat dit goed gebeurt want ze hebben er de jaren daarna veel gemak van als ze dit vlot kunnen. Hier zijn allerlei verschillende vormen voor te bedenken. Wissel deze af zodat alle intelligenties aan bod komen. Tafelrap, tafelrace, oefenen op tablet/computer, werkbladen etc.

Ik weet niet of jullie school werkt met dag/weektaken, maar ik vind het zelf heel belangrijk dat de leerlingen altijd goede en nuttige klaaropdrachten hebben. In groep 5 gaan de verschillen vaak nog wat meer zichtbaar worden en dan is het prettig om voor de leerlingen extra werk op niveau te hebben. Een mooie bron hiervoor is bijvoorbeeld de leermiddelendatabase van digischool.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: De allerbeste groep 5-tips

Berichtdoor JufSab op 10 aug 2015, 18:41

Same here! Dus mocht je nog meer leuke/handige tips gekregen hebben...

Het is voor mij sowieso mijn eerste jaar fulltime voor de klas, dus alle tips zijn welkom.
JufSab
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 20 feb 2013, 19:04
Groep: 5
Schooltype: Regulier

Re: De allerbeste groep 5-tips

Berichtdoor MJT90 op 14 aug 2015, 15:23

Ik heb vorig schooljaar voor het eerst groep 5 gedaan (combi 5/6). Ik deed daarvoor 3 jaar groep 8 en wat mij daardoor vooral erg opviel was de zelfstandigheid van de kinderen. Bij ons op school werken ze vanaf de kleuters al met weektaken, dus ze zijn wel heel wat gewend, maar de stap van groep 4 naar groep 5 blijft gewoon heel groot. Er komen meer vakken bij (begrijpend lezen, meer taallessen, e.d.) en er wordt meer van ze verwacht.

Dit schooljaar heb ik weer groep 5/6 en ik heb mij vooral voorgenomen om de 1e weken niet te veel lessen te willen doen, maar vooral te investeren in de groep en de werkhouding (hoe kleur je de weektaak, hoe plan je werk in, e.d.).
2013-2014 Groep 7/8 (26 leerlingen)
2014 - 2015 Groep 5/6 (19 leerlingen)
2015 - 2016 Groep 5/6 (29 leerlingen)
MJT90
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 15:06
Groep: 0
PABO jaar: 3


Keer terug naar Van groep 3 t/m 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron