Spelling/taal combineren groep 3 en 4

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

Spelling/taal combineren groep 3 en 4

Berichtdoor alissaboer op 28 mei 2019, 16:51

Hoi allemaal! Volgende week dinsdag komt er een docent bij mij op stagebezoek! Nu maak ik me daar niet erg druk om, maar vind het wel lastig om een geschikte les te bedenken. Ze wil een les zien waarin ze veel van mij als juf ziet en daarbij mag het geen methode les zijn. Ik ben op dit moment echt ontzettend inspiratieloos.. Ze komt maar een halfuurtje en zou in dat halfuurtje graag wat klassikaals doen. Als ik ze aan het werk ziet zal ze natuurlijk weinig van mij als juf zien. Hebben jullie wellicht tips? Ik heb al met mijn mentor besproken dat dit een spelling/taal les gaat worden!
alissaboer
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 04 maart 2018, 11:49
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Spelling/taal combineren groep 3 en 4

Berichtdoor Anita op 02 jun 2019, 20:34

Ik moet denken aan een les bewegend leren buiten. Ik heb deze week met groep 3 een les gedaan met allerlei woorden met ou/au. Ik heb eerst een spel gedaan waarbij ze het kaartje naar de goede plaats moesten brengen (ou of au). Daarna heb ik de woorden 'verstopt' en moesten ze met de plaatjes op zoek naar het goede woord. Zo lezen ze onderweg heel veel woorden.
Misschien kun je iets dergelijks ook doen, met daarin een differentiatie qua niveau met behulp van de kleur van de kaartjes? Dit doe je trouwens altijd met iets dat bekend is en verder ingeoefend moet worden, niet met nieuwe stof.
Dit doe je een minuut of tien, maximaal een kwartier. Daarna neem je hen weer mee naar binnen en doe je een dictee. Dit zouden voor 3 en 4 dezelfde zinnen kunnen zijn, met als differentiatie dat het voor de ene groep alleen het woord is en voor de andere groep de hele zin. Op deze manier heb je twee totaal verschillende lessituaties met daarin een flinke overgang van bewegend leren naar rust tijdens een dictee.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Van groep 3 t/m 5

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast