Ik heb zelf nu een groep 6, maar zijn best wel dingen van te gebruiken denk ik
.
Bij mij hebben ze allemaal zelf potloden in hun kastje, in de kast staat nog een grote doos met reservepotloden als er één op/kapot/kwijt is.....maar dat systeem van die twee potten vind ik ook heel leuk! Dan kan je dat ook als taak geven.....bijvoorbeeld elke dag aan het einde van de dag wordt door één leerling alles uit die pot geslepen.....ik ga hem in ieder geval onthouden!
Ik werk ook met de dagritmekaarten van Leendert Jan Vis, vind ik zelf erg prettig en het geeft voor de kinderen veel duidelijkheid.
Ik heb zelf ook een stoplicht van de Ikea in mijn klas hangen (is bij ons schoolbreed ingevoerd), als deze op rood staat werkt iedereen voor zich. De juf loopt rondjes en pas als de juf bij je is, mag je een vraag stellen. Als je een vraag niet snapt sla je die even over. Aan het begin van een les loop je als leerkracht één ronde om de leerlingen op gang te helpen indien nodig, daarna kan je verlengde instructie geven aan een groepje leerlingen. Daarna loop ik weer een ronde en kan ik eventueel nog een keer instructie geven. Op het bord schrijf ik altijd de klaaropdracht (meestal zit daar in ieder geval stencils bij, taal en rekenstencils liggen klaar op een vaste plaats in de klas). Ik vind het zelf erg prettig werken dat leerlingen gestructureerd vragen kunnen stellen, je hebt dan niet tien leerlingen aan je bureau met een vraag die intussen ook niet verder kunnen werken......