Eindelijk een digitaal schoolbord

Heb je nog een krijtbord? Lees hier meer over de nieuwe mogelijkheden.

Moderators: timgearz, Geoffrey

Eindelijk een digitaal schoolbord

Berichtdoor Juf__mama op 24 aug 2007, 15:22

Yes, op twee scholen heb ik nu een digitaal schoolbord. Helemaal geweldigggg! Vandaag heb ik er even snel mee gewerkt. Nu wilde ik bij de methode a-kunde 'hier en daar' een filmpje laten zien op Klassetv maar daar moest ik een wachtwoord voor hebben! :shock:

Nu vraag ik mij af wat doen jullie allemaal met het digitaal schoolbord? Met welke vakken gebruiken jullie hem, wat laat je erop zien, welke sites gebruik je?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Eindelijk een digitaal schoolbord

Berichtdoor Anita op 25 aug 2007, 12:50

Dit sluit aan bij een vraag die ik in mijn hoofd had voor een nieuw topic, dus ik stel hem maar gelijk hier:

Zouden jullie voor mij eens een willekeurige dag met het digitale schoolbord willen beschrijven?

Trouwens Linda van dat ww had ik idd aangegeven, bij een schoolnetwerk vraagt hij daarom. Vraag het even na bij de ICT-er.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Eindelijk een digitaal schoolbord

Berichtdoor mirjam op 25 aug 2007, 13:31

Ik heb groep 3 en heb een paar maanden voor de vakantie met het smartbord gewerkt en straks na de vakantie heb ik m ook weer. Het is helemaal geweldig, alleen met schrijflessen valt het tegen omdat je er veel minder mooi en nauwkeurig op kan schrijven.

Voor een dagbeschrijving moet je het bord zien als een krijtbord met veel meer mogelijkheden. Ik typte de wisselrijtjes steeds 's morgens in en sloeg ze dan op. Zo kan je de wisselrijtjes openen op het moment dat je even wilt oefenen ipv dat ze op het bord staan en je ze na een tijdje uitveegt. Nu is de pagina altijd beschikbaar en terug te zoeken.

http://www.teleblik.nl is een hele leuke website die ik veel gebruik. Hier staan allerlei verschillende educatieve filmpjes op. Bijvoorbeeld 'huisje boompje beestje' en 'nieuws uit de natuur'.

Zo kan ik nog veel meer voorbeelden geven, maar het gaat er vooral om dat je er mee aan de slag gaat en veel uitprobeert. Wij hebben een cursus van 2 middagen gehad zodat we alle opties van het bord weten. Dit was wel prettig want dan weet je net iets meer, maar voor het grootste deel vind ik het erg op powerpoint lijken.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Re: Eindelijk een digitaal schoolbord

Berichtdoor Boompje op 25 aug 2007, 14:38

Bij mij in groep 7 gaat het ongeveer als volgt:
- voordat de kinderen er zijn haal ik de laptop op, sluit ik hem aan en geniet van het mooie geluid dat uit de installatie komt (erg prettig om zo naar de radio te luisteren)
- lessen kun je makkelijk voorbereiden van tevoren, een werkblad van taal is meestal ingescand, of de bladzijde uit het boek om het een en ander te verduidelijken. Plaatjes, filmpjes en geluiden staan klaar voor het woordenschat onderwijs. Het maken van een woordweb gaat als steeds mooier.
- Bij het huitleggen van begrijpend lezen is het erg prettig dat je de liniering van de schriften op je bord kunt laten zien, zodat leerlingen weten hoe ze alles in hun schrift moeten schrijven
- bij vrijwel alle zaakvakken zijn er leuke clips te vinden
- voor Engels kunnen we de spelletjes bij het bord doen
- bij rekenen: startopgaven staan klaar op het bord, ondertussen kan ik op de laptop het een en ander klaarmaken voor de komende les
- animaties en platen maken de uitleg duidelijker: je staat niet meer met je boek voor je neus aan te wijzen waar de leerlingen moeten kijken
- als er goed gewerkt wordt: laat ik nog wel eens een mooie achtergrond met leuke tekst verschijnen


Het blijft elke dag nieuwe mogelijkheden ontdekken, maar het is echt een verrijking bij mij in de klas!
Boompje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 391
Geregistreerd op: 08 jun 2003, 21:59
Woonplaats: Deventer


Keer terug naar Digitaal schoolbord

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast