door Robje op 20 okt 2010, 19:09
ontopic:
Als ik tijdens een lesje bio i.p.v. een moeilijke uitleg even
- een filmpje van 2 minuten laat zien over bijv. hefbomen heb ik al veel gewonnen.
- Als ik vervolgens het bord even als bord gebruik (tekeningetje etc),
- switch naar een site waar je "proefjes" kunt doen met hefbomen (natuurlijk de kids laten spelen op het bord)
- en weer terug switch naar de aantekeningen om mijn instructie af te ronden
.....verlang ik niet meer zo naar een krijtbord!
Proefjes laat ik liever met reëel materiaal uitvoeren dan met een of ander computerprogramma. Natuurlijk zijn sommige computerprogramma's c.q. websites erg leuk, goed doordacht en leerzaam, maar er gaat (voor mij) niets boven "het echte werk". Leve het krijtbord!
Tja, je kunt een voorbeeldje uit zijn verband rukken.... Waarschijnlijk zal elke leerkracht -ik ook- , als het mogelijk is, kiezen voor praktijkopdrachten. In de aangehaalde situatie gaat het echter om de keuze tussen een moeilijke uitleg of een vorm waarin een digibord zorgt voor een (inter)actievere, visuelere vorm van lesgeven. De rekenles geef ik in groep 6 ook regelmatig met behulp van de blokkendozen van de kleuters....
Als je lesgeeft op een middelbare school, meerdere klassen dezelfde les, hetzelfde vak, meer materiële mogelijkheden etc., dan is dat niet te vergelijken met het basisonderwijs.
Sinds mijn vorige post sta ik alweer ruim 2 jaar te balen naast een krijtbord; stof, troep, minder mogelijkheden (en dat is dus ontopic); het hebben van een krijtbord staat zeker niet garant voor meer proefjes in de klas...
Leve het digibord!