De week van...Theaterjuf
Maandag
Brrr….slecht weer. Moeilijk om uit bed te komen! Ik kom niet heel vroeg op school vanwege drukte op de weg, dus ik ga gauw alles klaarzetten. Het maken van de kring valt niet mee, met 33 stoeltjes! Daarna ga ik kopiëren, een coöperatieve werkvorm voorbereiden en ik drink koffie.
In de kring genieten we van een prentenboek van Tjibbe Veldkamp, daarna oefenen we de werkvorm Tweegesprek Op Tijd. Vooral de kinderen uit groep 2 vinden het moeilijk om niet alleen maar op de klok te letten, maar ook te praten.
Gelukkig kunnen we wel naar buiten, want het is even droog. Een groepje kinderen komt enthousiast naar me toe, ze hebben een rups ontdekt! Aan het eind van de ochtend hebben we hoekenwerk. Mijn nieuwste kleuter is vandaag, na het wennen, voor het eerst ‘echt’ op school. Hij vindt dat erg spannend!
Tussen de middag ben ik druk bezig om alles klaar te zetten voor beeldende vorming. De kinderen komen weer binnen en we kijken eerst schooltelevisie, dan gaan we werken. Het loopt goed en er ontstaan de mooiste fruitkunstwerken. Eind van de middag bekijken we de voorstelling van groep 4. Ik vind het altijd zo leuk om zowel de kinderen op als voor het podium te zien genieten!
Na school opruimen, werk ophangen en op tijd naar huis. Onderweg naar huis nog even een korte stop bij de supermarkt om boodschappen voor een snelle maaltijd in te slaan.
Thuis de laatste gesprekken voorbereid en na het eten terug naar school. De gesprekken verliepen prettig. Ik zie er van tevoren soms best tegenop om zoveel gesprekken achter elkaar te voeren, maar vaak kom ik er voldaan vandaan. Leuk dat er vaak vaders komen voor de gesprekken, zo is er meer contact met beide ouders. Ook dit keer verliepen de meeste gesprekken prettig, en ik ontving nog een mooi compliment van een ouder. Dat is erg waardevol voor me!
Na de gesprekken nog even kletsen met een collega en dan rijd ik om kwart voor negen naar huis, waar ik een artikel uit een vaktijdschrift lees, om me voor te bereiden op een oudergesprek later deze week. Dan zit de schooldag erop!
Dinsdag
Als ik op school kom, is het daar, zoals meestal op dinsdag, nog erg stil. Ik zet eerst koffie en dan loop ik door naar de klas. Gauw de kring klaarzetten en wanneer de klas gereed is, ga ik in de gymzaal toestellen opbouwen. Jammer genoeg kan ik deze nooit laten staan, waardoor het altijd maar voor 1 gymles is.
Samen met de collega’s drink ik koffie en daarna vertrek ik gauw naar de klas voor de inloop. We beginnen in de kring met godsdienst en we oefenen een coöperatieve werkvorm, waarbij we eerst aan de ene en daarna aan de andere buurman of buurvrouw onze belevenissen van gisteren vertellen. Daarna is het tijd voor de hoeken. Ik observeer enkele van mijn jongste kleuters. Na het eten en drinken pakken de kinderen hun gymtassen. Tijdens het omkleden verbaas ik me erover, hoe groot de oudsten al worden. Ik vind het altijd bijzonder om dat verschil te merken, wanneer je even afstand neemt om er naar te kijken. Dit zijn al bijna groep 3-kinderen, en de eerste kinderen die ik twee jaar achter elkaar in de groep heb gehad. Ik zal ze missen!
De gymles met verschillende stations vind ik vaak best hectisch. Door de ruimte en de beschikbare materialen, is het vaak handiger om 3 in plaats van 4 stations uit te zetten. Het nadeel is dan wel, dat de groepjes per station wel erg groot worden!
Iets te fanatieke kleuters komen in botsing: ik troost en plak pleisters.
Met rode hoofden komen de kinderen terug in de klas. Als de kinderen aangekleed weer in de kring zitten, sluit ik de morgen af door voor te lezen. Natuurlijk gaat het verhaal over groente!
Tussen de middag leg ik de knutselwerkjes neer, die nog niet klaar zijn. Ik sorteer de kaartjes voor de rekenactiviteit en ik kopieer het een en ander. Ook registreer ik vast het keuzewerk in de hoeken van die ochtend, zodat ik dat na schooltijd niet meer hoef te doen.
Na de lunch beginnen we met buitenspelen. Het is gelukkig droog op deze verder druilerige dag. Ik sluit me aan bij een groepje kinderen dat een barbecue aan het bouwen is, en na overleg besluiten we alle kinderen uit te nodigen voor een barbecuefeest.
Terug binnen gaan we aan de slag met een pittige rekenactiviteit in een coöperatieve werkvorm: iedereen heeft een kaartje met een cijfer erop. De kinderen lopen rond en vormen tweetallen. Ze proberen, door het stellen van gesloten vragen, te ontdekken welk cijfer de ander op zijn kaartje heeft. Na het raden worden de kaartjes geruild en maken de kinderen nieuwe tweetallen. Dit is nog best moeilijk, maar wel erg goed om te doen, merk ik!
Aan het eind van de middag maken we de knutselwerkjes af. Er wordt hard gewerkt en fanatiek opgeruimd. Zo fanatiek, dat sommige kinderen zich moeten haasten om hun jas te halen. Gauw naar het hek, waar de ouders al wachten. Even later wandel ik samen met een kleuter, bij wie ik op huisbezoek ga, de school uit. Leuk om te doen, maar wel tijdrovend, die huisbezoeken! Ze geven soms wel een hoop informatie. Rond kwart voor vijf ben ik weer terug op school, waar niet erg druk meer is. Ik besluit er toch nog even tegenaan te gaan en ik ben tot even na half zes bezig met opruimen en voorbereiden.
’s Avonds weer een hoop te regelen. We hebben verbouwplannen en dat neemt veel tijd in beslag, om alle keuzes te maken!
Woensdag
Altijd een fijne ochtend, die voorbijvliegt. We beginnen meteen in de hoeken. Ik schuif aan bij een groepje kinderen dat moeite heeft met de taalopdracht.
Daarna hebben we een taalkring met raadsels over groenten en fruit. Ook bespreken we in tweetallen hoeveel pitten verschillende soorten fruit hebben. Dat valt nog niet mee!
Na het eten en drinken gaan we buiten spelen. Door de harde wind zijn de kinderen erg druk en ik moet dan ook twee broertjes, die elkaar in de haren vliegen, uit elkaar halen. Als we naar binnen gaan, werken de kinderen zelfstandig in groepjes aan coöperatieve opdrachten over groenten en fruit. Een favoriet moment in de week voor de hele groep! Het werken loopt vandaag wat rommelig, de kinderen hebben lang de tijd nodig om op te ruimen. We sluiten de ochtend af met een dramales, waarin we de geluiden bij een verhaal samen maken.
Na schooltijd een laatste oudergesprek in een reeks van gesprekken over een kind. Fijn dat er een besluit is genomen! Vervolgens ruim ik op en ik bereid de volgende dag voor. Omdat ik me niet erg fit voel, besluit ik om kwart over twee naar huis te gaan. De middag besteed ik aan praktische dingen, zoals een bezoek aan het postkantoor en enkele boodschappen.
Donderdag
Deze dag begint vaak druk, met een klas vol omkledende kinderen. Toch vind ik het prettig dat we meteen aan het begin van de dag gym hebben, dit bespaart wat omkleedtijd. De nieuwe kleuter heeft moeite met afscheid nemen, ook al keek hij er enorm naar uit om naar school te gaan. Even later lukt het moeder om te vertrekken, terwijl de tranen zijn gedroogd.
In de gymzaal gaan we op reis, waarbij we dansen in auto’s, op laarzen, rolschaatsen, gymschoenen en blote voeten. De vrolijke muziek werkt aanstekelijk en mijn jongste kleuter is al het verdriet vergeten.
Naar aanleiding van de godsdienstles over koningin Wasti praten we over de baas zijn: wie is de baas in huis, papa of mama? Mijn kleuters blijken een behoorlijk traditionele kijk op het rollenpatroon te hebben, en we hebben een verrassend gesprek. Papa is toch wel erg vaak de baas, maar soms is het juist overduidelijk mama die de broek aan heeft. En bij 1 kleuter is het nog anders: hij is de baas van zijn eigen kamer, papa van het huis en mama van de badkamer, want zij vult de badjes…..
Na het eten en drinken spelen we in de hoeken, we seriëren koelkasten van leeg naar vol en we bereiden ons voor op de middag, want dan gaan we naar de supermarkt!
Tussen de middag maak ik boodschappenlijstjes voor kleine groepjes kinderen, en ik verdiep me in een teammap met vakinhoudelijk leesvoer.
’s Middags komen de kinderen opgewonden de klas binnen. Ik deel de groepjes in en ik vertel wat de bedoeling is. Samen met twee hulpouders vertrekken we naar de supermarkt. Binnen de kortste keren hebben de kinderen de boodschappen gevonden. Wel is er af en toe een probleem met de foto’s op het boodschappen-lijstje: ‘het moet koeienmelk zijn, want er staat een koe op, en die zie ik niet op het pak!’
We rekenen af en we krijgen wat lekkers van de eigenaar. Dan gauw terug naar school. We leven ons uit tijdens de muziekles, waarin we beweegliedjes zingen, en aan het eind van de middag is het tijd om buiten te gaan spelen.
Na schooltijd vergadering. We hebben veel te bespreken, zo tegen het einde van het schooljaar. Na de vergadering ga ik nog een half uurtje aan de slag in de klas, en kwart voor zes trek ik de deur achter me dicht. Gelukkig wachten me thuis al heerlijke pastageuren op, met dank aan de man des huizes... ’s Avonds lees ik de rest van de teammap en ik werk een was weg. Dan even lekker op de bank, ’t is mooi geweest voor vandaag!
Vrijdag
Aan het ontbijt praten we nog na over de dinsdag genomen beslissingen omtrent de verbouwing, en ik zie ineens dat het al laat is! Gauw naar school, waar ik rond 10 over 8 arriveer. Ik leg de spullen klaar voor de muziekles en ik hang de afgemaakte werkjes op in de klas. Dan is het de hoogste tijd voor koffie.
In de klas merk ik, dat mijn nieuwste kleuter het afscheid al minder moeilijk vindt. Fijn! We beginnen in de kring, waar de kinderen meegenomen spullen mogen laten zien. Daarna muziek. Een leuke les uit de methode ‘Moet je doen’ waarbij we gebruik maken van een geluidenboek. De kinderen genieten, zeker wanneer we bij een liedje proberen om precies in het ritme mee te spelen als echte muzikanten.
Ook vandaag zet ik coöperatieve werkvormen in. We beginnen met beurtgooi, waarbij de kinderen in groepjes over een onderwerp praten en steeds de bal doorrollen naar de volgende, die aan de beurt is. Daarna gaan de kinderen in tweetallen aan de slag met ontwikkelingsmateriaal, waarbij het ene kind het andere kind coacht. Een goede oefening, die steeds een beetje beter gaat.
De kinderen krijgen er wel dorst van! Na het eten en drinken gaan we vlug naar buiten. Omdat we tegelijk met de grote kinderen buiten zijn, heb ik even de gelegenheid om een kopje koffie te drinken met mijn collega’s. Erg gezellig, want met een kleutergroep komt dat maar weinig voor!
Na het buitenspelen sluiten we de week geheel in stijl af door de hele klas ‘even’ te verbouwen tot supermarkt, waarna we een groot rollenspel spelen met afdelingschefs, kassamedewerkers en klanten. Het is behoorlijk rumoerig, maar met zoveel enthousiasme mag dat wel even.
Er is goed gewerkt vandaag. Ik ben trots op mijn klasje en dat zeg ik ze ook! We sluiten de ochtend voldaan af.
’s Middags heb ik ADV, maar ik vind het (meestal) prettig om in een lege klas nog het nodige voor te bereiden voor nieuwe thema’s en dergelijke. Ook administratieve klusjes zijn voor dit moment. Daarnaast ben ik vanmiddag bezig met het sorteren van gemaakt werk van de kinderen, altijd een hele klus! Wel lekker om achter de rug te hebben. Om 3 uur trek ik de deur achter me dicht. Heerlijk, weekend!
Eerst boodschappen doen en naar de bieb om boeken bij mijn nieuwe thema te zoeken, maar daarna een avondje helemaal niks en lekker met mijn lief op de bank!