Help! Geen inspiratie.... kinderboekenweek

SubRosa

Help! Geen inspiratie.... kinderboekenweek

Berichtdoor Stephanie op 23 sep 2007, 21:16

Afgelopen week heb ik de kinderboekenweek geintroduceerd voor groep 6-7-8. Dat heb ik gedaan door een les te geven met het thema "geheimen". Hiervoor had ik een beeldfragment van Hans Klok en een aantal werkbladen met geheimschriften gemaakt.
Mijn opdracht voor aanstaande donderdag is een les te geven dat verder gaat waar de volgende les is opgehouden. Ik mag rond dit thema een spelletje ontwerpen of een opdracht om te knutselen/ te tekenen. Mijn inspiratie is alleen een beetje op en op internet kan ik voor deze doelgroep ook niets passends vinden. Wie heeft er één of meerdere goede ideeen? Ik dacht misschien een soort circuit te maken zodat ik de leerlingen in een aantal groepjes kan verdelen en iedereen een opdracht naar zijn/ haar zin kan maken. Wie helpt?

Groetjes,
Stephanie
Avatar gebruiker
Stephanie
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 22 sep 2007, 22:17
Woonplaats: Zuid-Drenthe
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 2

Re: Help! Geen inspiratie.... kinderboekenweek

Berichtdoor Anita op 23 sep 2007, 21:24

Misschien kun je voortborduren op Hans Klok. Laat de kinderen in kleine groepjes trucs uitvoeren en daarna voor elkaar optreden. Misschien kun je zelf opdrachten geven die wat ingewikkelder zijn qua taalgebruik en als slotverwerking met elkaar een trucenboek aanleggen waarin de trucs beschreven worden voor jongere kinderen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Help! Geen inspiratie.... kinderboekenweek

Berichtdoor Joke op 23 sep 2007, 22:34

Ik heb twee trucs uit een goochelboek gehaald isbn 90 5457 272 8: Activiteiten Goocheltrucs.
Een duidelijk boek, stap voor stap afbeeldingen, maar deze twee trucs waren de enige die voor mijn doel bruikbaar waren.
Een munt laten verdwijnen onder een glas met een hoop gegoochel natuurlijk
(Je plakt van zwart papier een rondje precies over de opening van het glas. Je maakt er een mooie koker omheen, die precies om het glas past. Haal je de koker weg en laat je het glas staan is de munt weg, haal je het glas met de koker weer weg, dan is de munt er weer. En de magische knoop. Een knoop in een touw die je door een handigheidje met een snelle handbeweging kunt maken, wel oefenen. :D

Ik heb ook een truc op het net gevonden waarbij je een getal kan raden dat iemand in gedachten heeft:
http://www.magic.frame.net/
Als je de kaartjes afdrukt, kun je de truc zo met de kinderen uitvoeren:
neem een getal in gedachte, kijk of het op het kaartje staat. Staat het getal er niet op dan leg je het kaartje neer, staat het er wel op houd je het kaartje vast.
Tel dan van alle kaartjes waar het getal wel opstaat het eerste getal steeds bij elkaar op. Dat is het geheime getal.
Als inleiding gebruik je de truc van het glas en de geheime getal-truc. Daarna:

Schrijven
Geheimschrift laten ontcijferen met behulp van een spiegel?
Geheime boodschap zelf maken m.b.v. een spiegel?

Tekening:
Wat komt er uit de hoed van de goochelaar? Lijkt me erg leuk, mag van alles zijn

Knutselen
De truc die jij hebt laten zien als inleiding, laat je nu door de kinderen zelf maken. Je moet dan alleen voor elke leerling zo'n plastic doorschijnende beker hebben. Tijd over? Oefenen maar, zodat het een goede act wordt.

Pantomime
Wat zit komt er uit de hoed van de goochelaar? Nu in pantomime steeds iets anders uit de hoed halen en daarna de hoed doorgeven. Lijkt me ook erg leuk.

Muziek
Rap over een goochelaar schrijven. Hierbij hebben ze wel wat hulp nodig denk ik. Niet iedereen herkent het ritme in de woorden en de muziek.

Taal
Gedicht maken met illustratie

Stellen
Verhaal over een mislukte truc wat maar goed was ook of zo iets (anders zou er iets heel ergs gebeurd zijn bijv. podium stort in op de plaats was de goochelaar had moeten staan, maar omdat hij het verkeerd deed stond hij ergens anders.

We hebben al enorm veel over de KBW geschreven en ontzettend veel ideetjes gespuid. Kijk hier maar eens:
viewtopic.php?f=34&t=16475&start=75
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Help! Geen inspiratie.... kinderboekenweek

Berichtdoor Stephanie op 24 sep 2007, 22:12

Dank jullie wel voor je reactie, hier kan ik wel een uurtje vol mee maken!! :D

Groetjes,
Stephanie
Avatar gebruiker
Stephanie
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 22 sep 2007, 22:17
Woonplaats: Zuid-Drenthe
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 2


Keer terug naar 2007

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten