Sinds september loop ik stage in een groep 3. Het is een vrij lastige klas en ik merk dat de kinderen de leerstof heel moeilijk vinden. Op zich is dat geen probleem. Het grote probleem is mijn praktijkbegleider. Ik zie dingen in de klas gebeuren, die eigenlijk niet mogen gebeuren..
Tijdens mijn eerste stagedag viel het mij op dat ze heel negatief en neerbuigend naar de leerlingen is. Ook raakt ze snel gefrustreerd en boos op hen, waarbij ze begint te schreeuwen. Aan het einde van de dag was ze zo ontzettend boos. Bij het opruimen liep één leerling niet regelrecht naar de kast, om haar werkstukje erop te leggen. Mijn praktijkbegeleider pakte het knutselwerkje, maakte het kapot en gaf het terug. De leerling moest het weggooien en verder helpen met opruimen. Bij de dagafsluiting keek diezelfde leerlingen voor zich uit, terwijl mijn praktijkbegeleider iets vertelde. Mijn praktijkbegeleider wilde perse dat zij naar haar keek, dat ze de leerling bij haar kin pakte en omhoog deed, zodat het meisje recht in haar ogen keek. Terwijl ze dit deed zei ze hele boze dingen : ze luisterde nooit, ze doet niet haar best en als de zo doorgaat dat ze niet meer in de klas mag komen.
Bij de tweede stagedag gebeurde weer iets met diezelfde leerling. Ze was niet snel genoeg om haar pakje drinken weg te gooien en mijn praktijkbegeleider werd boos op haar. Ze vergat waar ze het moest weggooien en vroeg waar ze dat moest doen. Mijn praktijkbegeleider pakte het pakje en stopte het in haar tshirt en vroeg of het toevallig daar hoorde. Het meisje met het pakje onder haar shirt antwoordde nee, waarna mijn praktijkbegeleider het pakje uit haar shirt paktte en het hardhandig teruggaf.
Zo zijn er vaker incidenten waarbij ze hardhandig en ruw naar de leerlingen toe is. Je ziet gewoon dat de leerlingen bang voor haar zijn. Nu zal je je misschien afvragen waarom ik er niks van zeg of er meteen naar vraag. Ik durf haar op zulke momenten niet te benaderen. Ze reageert zo heftig, dat ik stil wordt. Nu weet ik dat ik hier iets aan moet doen.
Ik ben nu tweedejaars PABO student en tot zover heb ik stage gelopen op scholen, waar de begeleiders het beste voor de kinderen willen. Ik ben met dit verhaal naar mijn SLB'er gegaan en zij wilde mij gelijk naar een andere school plaatsen. Ik wilde dit niet, omdat ik het idee heb dat ik de leerlingen achterlaat, bij deze gemene juffrouw. Nu heb ik met meer mensen gesproken over wat ik kan doen aan de situatie. Ik heb al gesproken met de directeur van de school en hij koos haar kant, omdat hij begreep dat ze gefrustreerd was. Ik wil daarom jullie om advies vragen.
Het probleem heb ik aangekaart bij mijn hogeschool en bij de stageschool. Alleen doet mijn stageschool er niks aan en vanuit de hogeschool kan enkel een klacht ingedient worden.
Wat kan ik doen? Tot januari ben ik nog in de klas en ik vind dat de ouders moeten weten hoe de juffrouw doet tegen hun kinderen.