Twijfel over stage

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Twijfel over stage

Berichtdoor Nieuweling op 13 feb 2020, 18:08

Ik ben net met de pabo begonnen en heb vorige week voor het eerst stage gelopen. Omdat ik de klas en de docent toen ook pas voor het eerst ontmoette, heb ik de hele dag meegekeken en dus zelf nog niet actief iets kunnen doen. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik dit nogal saai vond. Ik had afgesproken dat ik deze week alvast een les zou voorbereiden, met het idee dat ik dan in ieder geval wat te doen zou hebben. Nou is de vaste docent van mijn stageklas ziek en daardoor is hij ook vergeten om bij de benodigde informatie voor die les te sturen en kan ik toch niks meer voorbereiden. Hij heeft nu aangegeven dat ik morgen beter nog een dagje kan meekijken, ook omdat de les wordt gegeven door een invaller.
Ik merk dat ik hier best een beetje tegenop zie, omdat ik het best saai vind om de hele dag te kijken naar hoe iemand les geeft en verder niks te doen te hebben.
Mijn studiegenoten zijn allemaal echter ontzettend enthousiast over hun stage, ondanks dat ook zij alleen maar hebben meegekeken en nu is er bij mij dus een twijfel of dit beroep dan wel bij me past?
Is het heel vreemd dat ik mijn stage op dit moment zo ervaar of zijn er toch meer mensen hier die pas enthousiast werden toen ze actiever konden zijn op de stage? Ik hoor graag over jullie ervaringen!
Nieuweling
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 13 feb 2020, 18:00
Groep: 6
PABO jaar: 1

Re: Twijfel over stage

Berichtdoor Erick op 13 feb 2020, 21:25

Hoi Nieuweling,

Ik kan me helemaal voorstellen dat je na een dagje alleen maar observeren er al even klaar mee bent. Ik heb dat ook wel eens tijdens stages ervaren. En dan had ik meerder dagen achter elkaar dat ik alleen maar observeerde. Op een gegeven moment heb je het ook wel gezien en wil je ook meer doen. Het is veel fijner als er wat meer afwisseling is. Al kun je bijvoorbeeld tijdens een les al even meedoen met de looprondes en kinderen kunt helpen.

Het is natuurlijk vervelend dat de leerkracht nu ziek is en er morgen een invaller komt en je niet al zelf een les kunt gaan geven. Wat je wel kunt doen, is vragen aan de invaller of hij het fijn vindt wanneer je hem helpt met de looprondes, nakijken van schriften, planbord klaarmaken, etc.. Dat doorbreekt in elk geval het observeren. Neem initiatief, dat wordt vast gewaardeerd!

In welke groep loop je stage?

Zet 'm op in elk geval en laat je niet gek maken door al het observeren. Mocht je vragen hebben, dan kun je hier op het forum altijd terecht!

Groetjes,

Erick :);)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Twijfel over stage

Berichtdoor Anita op 16 feb 2020, 19:09

Je volgende stagedag is inmiddels geweest, ik ben benieuwd hoe het was.

Maar het is helemaal niet raar als je je kapot verveelt bij een dag alleen maar kijken. Natuurlijk kun je daar ook van leren, maar ook terwijl je al wat taken oppakt kun je zoveel leren. Zeker als er een invaller komt kun je heel goed helpen door bij leerlingen die dat nodig hebben te gaan zitten. Dat neemt gelijk weer een stuk druk weg van die invaller.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron