[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Formuleren leerdoelen / SMART

Algemeen - Formuleren leerdoelen / SMART

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Algemeen - Formuleren leerdoelen / SMART

Berichtdoor Canne op 07 sep 2005, 21:26

Hoi allemaal!

Vorige week ben ik gestart met de pabo opleiding in deeltijd. Over twee weken begint mijn eerste stage. Spannend!!! Onze opleiding werkt niet met een kant en klare praktijkgids met geformuleerde leerdoelen. De leerdoelen bepaalt de studenten zelf. Nu heb ik 3 leerdoelen die ik voor mezelf moet formuleren. Een logisch begin vond ik zelf:

1e leerdoel: ik wil graag kennis maken met mijn stageschool, mijn collega's en de leerlingen. Leerdoel staat dan in het teken van kennismakingsactiviteiten en het onderzoeken/bestuderen van de onderwijsvisie van mijn stageschool en het inzien van de methoden die gebruikt worden.

Na dit doel loop ik een beetje vast, waarschijnlijk omdat ik er te moeilijk over denk. Wie kan mij een zetje in de goede richting geven?

Alvast bedankt!

Groetjes Canne
Canne
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 01 jul 2005, 13:12

Berichtdoor marjan op 07 sep 2005, 21:39

Begin niet te moeilijk.
Aan het einde van deze stage:
- heb ik ervaring opgedaan met het geven van rekenlessen, taallessen, ...
- kan ik een duidelijke instructie geven.
- kan ik de bestaande regels consequent hanteren
- weet ik hoe ik een goed pedagogisch klimaar kan creëren
- weet ik meer over de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in deze leeftijdscategorie.

Misschien zoiets?
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor Canne op 07 sep 2005, 21:45

Hoi Marjan!

Bedankt voor je snelle reactie. Ik kan hier inderdaad al iets mee. Waarschijnlijk word ik de eerste periode in de bovenbouw geplaatst, groep 7.

Wij lopen stage in perioden van 10 weken. Het 1e jaar loop je stage op een school, waarvan een halfjaar onderbouw en een halfjaar bovenbouw.
Canne
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 01 jul 2005, 13:12

Berichtdoor jufwilma op 08 sep 2005, 16:57

Is het de bedoeling dat je de doelen formuleert voordat je aan je stage begint? Wij moesten dat in de loop van onze stage doen, dan loop soms je tegen bepaalde dingen aan die vooraf niet zou kunnen bedenken. Wanneer je je leerdoelen niet per se van te voren hoeft te formuleren, zou je dus ook nog tijdens de eerste weken van je stage 1 of meerdere doelen kunnen formuleren. Tijdens je stage loop je ongetwijfeld tegen dingen aan waar je ook nog aan wilt werken.... (tenminste, da's wel mijn ervaring!)
Avatar gebruiker
jufwilma
PABOforum Peuter
 
Berichten: 125
Geregistreerd op: 27 jul 2005, 19:34
Woonplaats: Zwijndrecht

Berichtdoor thomas op 08 sep 2005, 17:33

Dat denk ik ook. Eerst zou ik maar algemene doelen stellen zoals een dagverloop in de klas, regels in de klas, de vakken die gegeven worden, hoe zit een les in elkaar, voor de klas durven staan etc.

Tijdens je stage loop je tegen zoveel leerdoelen aan dat je daar wel doelen uit kunt formuleren. Vaak kom je dan bij pedagogisch klimaat, time management, differentieren, zorgverlenen etc.

Stel in het begin niet teveel eisen. Geniet van de kinderen.......
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Berichtdoor Canne op 09 sep 2005, 11:28

Hoi!

Wij moeten inderdaad 3 stage leerdoelen formuleren voor dat we met onze stage beginnen. Ik hoop wel dat we deze doelen mogen bijstellen, want tijdens je stage zal je inderdaad nog wel tegen dingen aan lopen waar je vooraf niet aan denkt.

Groetjes Canne
Canne
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 01 jul 2005, 13:12

Berichtdoor Petura op 09 sep 2005, 15:33

Hoi Canne,

Het klinkt alsof je op Pabo Almere zit, klopt dat?
Ik denk dat ik je wel kan helpen als dat nog nodig is, tenminste!

Groetjes,
Petra
Petura
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 29 mei 2004, 12:44
Groep: 7
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor somebody op 09 sep 2005, 16:04

Een aantal doelen waar wij aan moesten voldoen in pabo 1 (den bosch) waren:

- kan zich inleven in kinderen
- neemt initiatieven
- kan op gevarieerde en gepaste wijze communiceren
- beschikt over pedagogische kwaliteiten
- beschikt over vakinhoudelijke kennis

Dit zijn er maar een paar, maar jij zei al dat je er maar 3 hoefde, dus ik denk dat je hier wel iets aan hebt!
We hebben twee uiteindes gekregen. Één waar we mee denken en één waar we op zitten. Onze intelligentie hangt af van de kant die we het meest gebruiken!

Wat een groep :(
somebody
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 253
Geregistreerd op: 31 maart 2003, 12:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Canne op 09 sep 2005, 20:46

Hoi Petra!

Ik zit inderdaad op de Pabo in Almere. Ik vind het best moeilijk om de eerste leedoelen vast te stellen. In de praktijk loop je meestal wel ergens tegen aan.

Ik heb zelf les gehad op een basisschool in het openbaar onderwijs. Nu ga ik stage lopen in het bijzonder onderwijs en waarschijnlijk in een bovenbouw groep.

Voor mezelf had ik nu de volgende leerdoelen kun je mij zeggen of ik in de goeie richtig zit?)

1. Ik wil kennis maken met de school (leerlingen, collega's, regels enz.)
2. Ik wil weten wat het PC onderwijs inhoud.
3. Ik wil weten wat de verwachtigen van ouders zijn over PC onderwijs en of aan deze verwachtingen voldaan wordt.

Alvast bedankt!

Groetjes Canne
Canne
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 01 jul 2005, 13:12

Berichtdoor Petura op 10 sep 2005, 08:34

Hoi Canne,

Je maakt mij in eerste instantie erg nieuwsgierig naar de school. Vorig jaar heb ik ook mijn eerste stage op een PC school gelopen, misschien dezelfde?
Op het eerste gezicht doelen waar je goed over nagedacht hebt, heel goed!

Denk aan SMART, is zeer essentieel bij het formuleren van je doelen.
Houd vooral voor ogen dat je 10 dagen hebt op jouw doelen te bereiken of in iedergeval een heel eind in de richting te komen. In de tweede periode stel je weer nieuwe doelen.

Jouw doelen;
ad 1. Ik denk dat dit een heel goed doel is, geef wel duidelijk aan hoe je dit wilt doen in je pva.

ad 2. Ik denk dat dit een groot onderwerp is, bedoel je misschien, wat zijn de verschillen met het openbaar onderwijs? Wat houden de godsdienstlessen in? Formuleer het iets specifieker. Neem er dus een klein stukje uit wat je echt wilt weten. De basis van dit doel is denk ik een heel goed en haalbaar doel om jezelf te stellen! Houd het klein!

ad3. Dit onderwerp vraagt een aardig onderzoek, heb jij daar de tijd voor? Is op zich wel heel interessant, je zou er een prestatie aan kunnen koppelen!

Suggesties voor doelen (dicht bij de groep waar je komt).

Leren om de aandacht van kinderen vast te houden als ik iets vertel, een activiteit met ze doe of voorlees

Interactief met de kinderen lezen, waarbij ik reageer op de onderwerpen waar de kinderen mee komen. (ligt er wel aan welke groep je zit).


Je ziet dat het heel belangrijk is op welke manier je iets brengt! De doelen die je stelt zijn wel persoonlijk dus daarop is door een ander weinig iets in te brengen ;) Je kunt ook kijken of je iets van je prestaties in je doelen kunt leggen.

Ik denk wel dat je heel goed bezig bent en op de goede weg zit! De ervaring leert dat heel veel mensen moeite hebben met deze doelen, maar daar schiet jij niet mee op, hahahaha.

Mocht je nog vragen hebben, roep maar!

Groetjes,
Petra
Petura
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 29 mei 2004, 12:44
Groep: 7
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor Canne op 12 sep 2005, 13:00

Hoi Petra!

Ik ga waarschijnlijk stage lopen op het Ichtus. Morgen moet ik mijn leerdoelen inleveren met pva. Ik ben er nu dan ook druk mee bezig.

Mijn leerdoelen zien er nu zo uit:

1. Ik wil kennis maken met de school (mentor, leerlingen, collega's, regels, methoden e.d.)
2. Ik wil leren inzien hoe een schooldag ingedeeld wordt en waar je daarbij op moet letten.
3. (die vond ik erg goed van jouw) Ik wil de aandacht van de kinderen vasthouden tijdens b.v. het voorlezen, een activiteit of als ik iets vertel.

Ik ga de verwachtingen van ouders t.a.v. PC onderwijs inderdaad verwerken in een prestatie lijkt me een heel interresant onderwerp.

groetjes Canne
Canne
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 01 jul 2005, 13:12

Berichtdoor Petura op 12 sep 2005, 18:19

Hoi Canne,

Ziet er ontzettend goed uit!

Heel veel succes! Ik heb overigens stage gelopen bij Het Kompas, ook een PC school.

Leuk dat je een prestatie van jouw vraag over het PC onderwijs. In het tweede semester mag je zelf prestaties verzinnen en uitvoeren (na goedkeuring uiteraard). Ben jij ook bij de workshop prestaties geweest op de introductie avond?

Groetjes,
Petra
Petura
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 29 mei 2004, 12:44
Groep: 7
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor Canne op 12 sep 2005, 18:49

Hoi!

Ja ik was ook bij de workshop prestaties geweest. Die werd gegeven door twee tweedejaars studenten. Was jij er daar een van soms??

Waar loop je dit jaar stage??

Groetjes Canne
Canne
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 01 jul 2005, 13:12

Berichtdoor Petura op 14 sep 2005, 13:35

Hoi Canne,

Er waren tijdens de introductie twee workshops, eentje van ik meen Tanzania oid en eentje over Sinterklaas, VVE en lees- schrijfhoek. Bij die laatste kon je ook allerlei vragen stellen, ook als deze vragen niets met prestaties te maken hadden. Deze laatste gaf ik samen met mijn medestudente.

Was jij daar ook?????

Ik loop dit jaar stage bij de Pirouette in groep 3!!!! Helemaal mijn wens, groep 3, ik ben zoooo blij!!!

Groetjes,
Petra
Petura
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 29 mei 2004, 12:44
Groep: 7
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor Canne op 14 sep 2005, 18:47

Hoi Petra!

Dan ben ik inderdaad bij jouw workshop geweest. Leuk hoor!!

Wat fantastisch zeg dat je in groep 3 stage mag gaan lopen. Zeker als je dat zo graag wilt. Mijn stage is nogsteeds niet bekent hoop het a.s. vrijdag te horen. Zit Pirouette ook in Almere??

Groetjes Canne
Canne
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 01 jul 2005, 13:12

Volgende

Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron