In het door Jan10e genoemde topic voor groep 3 t/m 5
(
http://www.forum.paboforum.nl/viewtopic ... t=afscheid ) staan enkele zeer goed bruikbare ideeën.
Als het trakteren in die 3 kwartier valt, blijft er niet veel tijd over om echt iets bijzonders op touw te zetten.
Of je gaat de lln. iets lekkers laten maken voor zichzelf
of
je speelt gewoon een paar leuke spelletjes met de lln.
Het voorstel 'levend memory' is erg leuk, je hebt ook nog levend 'wie is het', dat kun je ook een paar keer spelen. Als opvulling kan 'moordenaartje'(= druk), dat vinden ze ook meestal het einde of 'dirigentje' (=rustig) of 'krantenklap' (=druk) goed dienst doen.
Raden wie er op je knie zit terwijl je geblindoekt bent, is ook meestal wel spannend voor kinderen, ook zo'n 'tijdopvul'spelletje.
Succes.
Uitleg:
Levend memory (zie andere topic, te vinden via de link)
Levend wie is het?
Een ll. verlaat de groep en er wordt een leerling aangewezen.
Hierna komt de leerling terug en gaat (net als bij het echte spel) vragen stellen: heeft hij/zij blond haar, een bril, jongen of meisje etc. tot de goede ll. geraden is, die daarna naar de gang mag.
Je kunt ook 'wie is het?' spelen met bekende Nederlanders, dan hoeft er niemand naar de gang. Jij neemt er een in je hoofd (even ergens noteren om te laten zien dat je deze persoon echt in je hoofd had) en nu mag de groep om de beurt een vraag stellen tot er geraden is wie 'het is'.
Moordenaartje: (druk spel, meestal in een kring)
Een politieagent gaat naar de gang. Iemand uit de groep wordt aangewezen als moordenaar, die d.m.v. een knipoog een of meerdere kinderen uit de groep kan vermoorden. De agent die binnen geroepen wordt mag 3x raden wie volgens hem/ haar de moordenaar is.
Dirigentje: (rustig spel, bijna identiek aan moordenaartje)
Een van de lln. gaat weer naar de gang en in de groep wordt een 'dirigent' aangewezen. Als de lln. terugkomt is iedereen bezig om de bewegingen van de dirigent na te doen zonder dat het duidelijk is wie de dirigent is.
Drie maal raden.
Krantenklap (krantenmeppertje, een druk kringspel)
Alle lln. zitten in de kring op één na. Hij/ zij heeft een gevouwen krant in de hand en staat in het midden van de kring.
Jij noemt een naam van een ll., deze ll. moet zo snel mogelijk een andere naam noemen enz. enz. In de tijd dat er nog geen andere naam genoemd is, mag de ll. in de kring proberen op de knie van de laatst genoemde ll. te slaan. Lukt dit, dan krijgt hij/ zij de krant en moet in de kring. Met 17 kinderen best spannend, want de kring is dan niet zo groot.
Tip bij alle spelletjes waarbij lln. af zijn:
Tot de juiste persoon geraden is, kun je de stoel achterste voren laten zetten en daar de ll. gewoon op laten zitten, zodat ze toch naar de goede kant kijken. Als ze af zijn wordt de stoel weer goed gezet.