Bij ons is vanuit de opleiding meteen vanaf het begin aangegeven dat je, als je op stage bent, een juf/meester bent in de ogen van de kinderen en dat je je ook zo hoort te gedragen. Ook werd ons aangeraden om zoveel mogenlijk te doen...in de stage heb je de kans om veel te leren, maar die kans moet je dan wel grijpen!
Zo heb ik het zelf ook altijd gezien. Als de kinderen weg zijn ging ik dan ook meestal eerst de klas even door om op te ruimen/klaar te zetten en daarna keek ik de schriften na (ik vind nakijken echt heel leuk om te doen! (daar zijn de leerkrachten over t algemeen erg blij mee
) en dan vooral het kijken waar het fout gaat en wat ik daaraan kan doen). Ik begin dan met de lessen die ik zelf heb gegeven en als het mag en kan ga ik daarna verder met de andere schriften. Ook probeerde ik altijd om de lessen voor de volgende dagen alvast te bekijken zodat ik vragen kon stellen.
Tijdens de uitleg/klassikale lessen van mijn begeleiders zat ik bij mijn laatste stages achter in de klas. Ik bekeek dan de lessen van de leekracht en het gedrag van de kinderen, maar meestal had ik dan ook wat nakijkwerk liggen of bekeek ik een les die ik nog moet geven (dit kreeg ik als tip van de leerkracht, zo hadden de kinderen niet in de gaten dat ze bekeken werden (vooral handig bij gerichte observaties). Als ze een les had waarbij ze het belangrijk vond dat ik bepaalde dingen gericht observeerde (zoals haar houding) dan gaf ze dat aan.
Als de kinderen aan het werk gingen, legde ik mijn nakijkwerk opzij en gaf hulp waar nodig.
Wat soms als stagiaire wel moeilijk is, om bij bepaalde leerkrachten in te schatten wat ze wel en niet prettig vinden na schooltijd. Ik heb het in een kleuterklas meegemaakt dat ik elke dag na schooltijd het hele lokaal netjes maakte en op de 2 vrijdagmiddagen dat ik daar was uit mezelf (in overleg) de kasten een goede beurt gaf omdat de leerkracht had laten vallen dat dat al lang niet gebeurd was. Zo kon ik ook meteen bekijken wat er allemaal in het lokaal aanwezig was. Aan het eind van deze stage kreeg ik te horen dat ik niet zag wat er moest gebeuren in hetb lokaal na schooltijd en dat ik een andere stagiaire goed had kunnen helpen met het maken van raamtekeningen (een stageopdracht van haar).
Hierna heb ik dus altijd gevraagd wat wel en niet gewenst was en wat de verwachtingen waren van de leerkracht.