Hoi allemaal!
Dinsdag ga ik een les over pesten geven aan groep 5/6.
Ik vind het erg moeilijk om hier een goede les van te maken: serieus, maar niet te zwaar.
Er zit in mijn stageklas een meisje wat er compleet buiten valt, niemand wil met haar spelen enzo (eigenlijk wordt ze buitengesloten).
Volgens mijn mentor wordt ze echter niet gepest, want ze wordt niet uitgescholden, geslagen etc.
Daarnaast vindt mijn mentor ook dat ze het een beetje zelf doet, omdat ze zichzelf ook overal buiten plaatst. (Als ze een spelletje doen en ze moeten bij elkaar gaan zitten, blijft het meisje op haar eigen plaats zitten enz.)
Ik ben het hier dus echt niet mee eens, ik ben zelf ook jaren gepest dmv buitensluiten enzo.
Dat meisje zal dus ook niet voor niks zichzelf overal buiten plaatsen.
Nu ga ik een les geven over pesten en mijn mentor vond dat ik het alleen over actief pesten moest doen (dus schelden, slaan, schoppen enz) en het passieve pesten (dus buitensluiten enzo) niet moest doen omdat dat niet voorkomt volgens haar en dus ook niet aan de orde is nu.
Ik heb hier nog eens over nagedacht en ben tot de volgende conclusie gekomen:
Als ik de les zo ga geven als zij het wil, voelt het voor mezelf niet goed en heb ik nog liever dat ik de les niet geef, als dat ik hem half geef en voor mijn gevoel dat meisje tekort doe.
Wat ik nu van jullie wil weten is:
Kan ik in mijn les toch het passieve pesten verwerken (ondanks dat mijn mentor zei dat ik het niet moest doen) en hoe kan ik het dan op een goede manier geven, zonder dat ik het allemaal heel zwaar en moeilijk maak?
Sorry voor het onsamenhangende verhaal, maar ik zit echt even in de knoop hiermee..