[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 5/6 - Les over pesten

Groep 5/6 - Les over pesten

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Groep 5/6 - Les over pesten

Berichtdoor Shortwire op 27 mei 2007, 15:19

Hoi allemaal!

Dinsdag ga ik een les over pesten geven aan groep 5/6.
Ik vind het erg moeilijk om hier een goede les van te maken: serieus, maar niet te zwaar.

Er zit in mijn stageklas een meisje wat er compleet buiten valt, niemand wil met haar spelen enzo (eigenlijk wordt ze buitengesloten).
Volgens mijn mentor wordt ze echter niet gepest, want ze wordt niet uitgescholden, geslagen etc.
Daarnaast vindt mijn mentor ook dat ze het een beetje zelf doet, omdat ze zichzelf ook overal buiten plaatst. (Als ze een spelletje doen en ze moeten bij elkaar gaan zitten, blijft het meisje op haar eigen plaats zitten enz.)
Ik ben het hier dus echt niet mee eens, ik ben zelf ook jaren gepest dmv buitensluiten enzo.
Dat meisje zal dus ook niet voor niks zichzelf overal buiten plaatsen.

Nu ga ik een les geven over pesten en mijn mentor vond dat ik het alleen over actief pesten moest doen (dus schelden, slaan, schoppen enz) en het passieve pesten (dus buitensluiten enzo) niet moest doen omdat dat niet voorkomt volgens haar en dus ook niet aan de orde is nu.

Ik heb hier nog eens over nagedacht en ben tot de volgende conclusie gekomen:
Als ik de les zo ga geven als zij het wil, voelt het voor mezelf niet goed en heb ik nog liever dat ik de les niet geef, als dat ik hem half geef en voor mijn gevoel dat meisje tekort doe.

Wat ik nu van jullie wil weten is:
Kan ik in mijn les toch het passieve pesten verwerken (ondanks dat mijn mentor zei dat ik het niet moest doen) en hoe kan ik het dan op een goede manier geven, zonder dat ik het allemaal heel zwaar en moeilijk maak?

Sorry voor het onsamenhangende verhaal, maar ik zit echt even in de knoop hiermee..
<3 Sven <3
Shortwire
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 07 feb 2007, 20:46
Woonplaats: Tholen

Berichtdoor Geoffrey op 27 mei 2007, 17:12

Buitensluiten is volgens elke definitie ook een vorm van pesten, wat je mentor ook zegt. Kijk maar eens op de websites, in de boeken en in de naslagwerken over pesten. In een les over pesten zou ik dit zelf dan ook zeker verwerken. Bovendien: het gaat er toch niet om óf het al dan niet voorkomt in je klas? Als jij met jouw les eraan bij kunt dragen dat één kind niet gepest gaat worden in de toekomst, heb je mijn zegen :).

Een complete les kan ik me op deze luie zondagmiddag niet echt voor de geest halen, maar ik zou het inderdaad niet al te serieus doen en misschien zelfs wel op een spannende manier. Misschien kun je een soort "Pestpolitie"-project maken, waarin de kinderen opgeleid worden tot 'Speciaal Anti-Pest Agent' of zoiets. En Anti-pest Agenten moeten in één oogopslag kunnen zien of een situatie onder 'pesten' of 'plagen' valt. Ook moeten zij weten wat ze moeten doen als ze daadwerkelijk zien dat iemand gepest wordt. Je kunt hier eerst eens met de klas over praten aan de hand van een paar concrete situaties, en daarna kunnen je leerlingen een soort 'examen' afleggen om hun 'Pestpolitie-diploma' te halen. Je kunt hierin ook een kleine enquête verwerken om de eigen ervaringen en gevoelens naar boven te krijgen (misschien ook van dat ene meisje). Maar als je dat doet, laat dan wel weten dat alles wat de kinderen opschrijven geheim blijft.

Misschien heb je hier wat aan. Succes!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Grietjefee op 27 mei 2007, 17:16

Misschien kun je het boek van Carry Slee erbij gebruiken "Spijt", daar stukken uit voorlezen... Verder heb ik ook niet zo één-twee-drie een idee... maar ik zou het zeker wél noemen, al maak je maar een opsommingsrijtje...

Misschien door middel van een woordspin met in het midden het woord "pesten"?
C'est mieux vivre avec des remords qu'avec des régrets

It takes a lot of time to see you need less to become more

Nu ook een log... moest er toch aan geloven:
http://grietjefee.punt.nl
Avatar gebruiker
Grietjefee
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 334
Geregistreerd op: 29 jan 2006, 16:22
Woonplaats: Heerenveen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Shortwire op 27 mei 2007, 19:15

@ Geoffrey --> Wat een superleuk idee! Hier ga ik zeker iets mee doen! :D

@ Grietjefee --> Goed idee van Spijt, moet alleen wel even goed opletten welke stukjes ik pak, het is een vrij heftig boek voor groep 5/6
<3 Sven <3
Shortwire
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 07 feb 2007, 20:46
Woonplaats: Tholen

Berichtdoor Joke op 27 mei 2007, 19:59

Kijk eens op http://www.genysoeteman.nl/downloads.html , daar zag ik vandaag toevallig een strip in zwart/wit en een in kleur bij de downloads. Misschien heb je er wat aan? (Even helemaal naar beneden scrollen.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor miekiemousie op 27 mei 2007, 20:43

Ik heb vorig jaar een stuk moeten schrijven over pesten. En inderdaad buitensluiten hoort er ook bij, net als digitaal pesten. Zelf vind ik buitensluiten een vrij gemene vorm van pesten, je weet namelijk helemaal niet wat je 'fout' doet. Er wordt gewoon niet over gesproken!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor Geoffrey op 27 mei 2007, 20:43

Ik denk dat Spijt voor groep 5/6 nog niet geschikt is. Ik weet dat er boeken over het thema zijn die voor de middenbouw geschikt zijn, maar titels weet ik niet echt. Misschien kun je daarover iets op internet vinden.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor miekiemousie op 27 mei 2007, 20:49

kaatje knal en de biefstukbende - carry slee
Meester jaap

Een stuk uit de bende van de korenwolf - heel leuk, dit stuk kan namelijk heel goed gelezen worden en een vervolg bedacht.

Zo heb je er nog veeeeeel meer. Ik denk dat je er veel met googlen kan vinden.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 27 mei 2007, 21:09

In Energize 2 staan verscheidene spelletjes die je laten ervaren hoe het is om buitengesloten te worden, leiding te geven, slaafs te volgen, beschermd te worden enz. Ik weet niet of ze allemaal voor deze leeftijdsgroep geschikt zijn, maar je zou het kunnen onderzoeken. (Bijv. de kamelenslachter)
Als je er geen aandacht aan besteedt zijn het gewoon spelletjes, maar als je er de juiste gesprekken bij voert kunnen ze dienst doen bij dit onderwerp.

Afbeelding
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Shortwire op 28 mei 2007, 14:51

Bedankt voor alle tips!

Ik zal eens voor wat andere boeken gaan kijken dan!

Helaas heb ik Energize 2 niet, wel 1. Misschien kan ik daar ook nog wat uit halen :)
<3 Sven <3
Shortwire
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 07 feb 2007, 20:46
Woonplaats: Tholen

Berichtdoor Shortwire op 04 jun 2007, 19:58

Inmiddels heb ik de les gegeven, het is niet bij één les gebleven.
Ik had afgelopen week stageweek en ik heb er, naar het idee van Geoffrey, een opleiding tot agent van de Speciale Anti-Pest Eenheid van gemaakt.
Ik heb twee lessen gegeven en een examen afgenomen.
Vrijdagmiddag heb ik de diploma's laten uitreiken door het hoofd van de Speciale Eenheid (mijn vriend, gekleed in zwart pak met een zonnebril :) )

De kinderen waren onder de indruk en reageerden super positief op mijn lessen.

Ze kwamen zelfs met hun eigen initiatief van een kinderhulpgroepje voor kinderen die gepest worden (dit was er dus al voor ik de les had gegeven). Na de tweede les hoorde ik van een paar andere kinderen uit de klas dat zij de dag ervoor ook zo'n groepje hadden opgestart naar aanleiding van mijn les.
Een meisje in de klas vroeg toen waarom we niet allemaal één zo'n grote groep konden zijn en daar was de klas het helemaal mee eens!

Ik hoopte dat de kinderen iets van mijn lessen zouden oppikken, maar dat ze er zo goed op zouden reageren had ik eigenlijk niet eens durven hopen!

Bedankt Geoffrey voor de geweldige tip!
Ik ga deze les in volgende stages ook zeker weer gebruiken!!
<3 Sven <3
Shortwire
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 07 feb 2007, 20:46
Woonplaats: Tholen

Berichtdoor Grietjefee op 04 jun 2007, 20:20

Fijn dat het zo goed gegaan is! Hopelijk heeft het de sfeer in de klas zelf helemaal verbeterd? Wat vond je mentor er uiteindelijk van?

En hoe heb je het nu gedaan met dat "passieve" pesten? Heb je dat zelf aangekaart of kwamen de kinderen daar zelf misschien al mee?

Heb je het gevoel dat het dat ene meisje geholpen heeft?
C'est mieux vivre avec des remords qu'avec des régrets

It takes a lot of time to see you need less to become more

Nu ook een log... moest er toch aan geloven:
http://grietjefee.punt.nl
Avatar gebruiker
Grietjefee
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 334
Geregistreerd op: 29 jan 2006, 16:22
Woonplaats: Heerenveen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Geoffrey op 04 jun 2007, 20:37

Inderdaad fijn om te horen dat die lessen goed zijn gegaan. Zo zie je maar: je kunt kinderen écht motiveren met de juiste prikkels ;).

Wat vond je mentrix ervan?
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Shortwire op 04 jun 2007, 20:44

Mijn mentor was er ook enthousiast over, ze vond het echt een leuk idee en een goede les!

Ik heb dat passieve pesten er gewoon in verwerkt, dat meisje was alleen de eerste les op school en is daarna de rest van de week niet meer geweest.
Zij heeft de toets dan ook niet gemaakt, maar als ze er morgen is ga ik er even met haar voor zitten dat zij ook de toets kan maken en haar diploma kan halen.
Zeker voor haar vind ik het ook belangrijk dat zij alles weet wat ik verteld heb.
<3 Sven <3
Shortwire
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 07 feb 2007, 20:46
Woonplaats: Tholen

Berichtdoor Joke op 04 jun 2007, 20:52

Fijn dat alles zo goed gelopen is. Ik hoop dat het meisje waar het om gaat straks ook loskomt met verhalen. Misschien kom je er dan achter hoe de vork echt in de steel zit.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron