[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Liedje aanleren!!

Algemeen - Liedje aanleren!!

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor jade35 op 23 maart 2003, 16:37

Ik zing vals en ik vergeet vaak de melodie, ik vind dan ook dat de uitvinders van cassettebandjes en cd's minimaal 1 nobelprijs verdienen.
Ik heb wel lol in het zingen en ja ik leer de kinderen en mezelf liedjes aan met behulp van cd's en cassettebandjes, de lol in het zingen is blijkbaar toch het belangrijkste want ik krijg steeds van ouders te horen dat de kinderen thuis de hele dag door liedjes zingen die ze van mij ( lees cd ) geleerd hebben.
De kinderen horen niet of ik vals zing, ik ook niet hoor , maar zien inderdaad dat samen zingen heel erg gezellig is en dat is mijns inziens het belangrijkst.
jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en studie RT master

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor T op 08 apr 2003, 13:25

hoi allemaal,

Ik was een tijdje niet geweest en heb ineens meerdere reacties, leuk!
Ik zou het wel durven als ik alleen met de klas zou zijn...maar bv als een stageopdracht zingen zou zijn met een leerkracht erbij..jah dan weet ik van mezelf dat ik dichtsla.
Ik ga volgend schooljaar beginnen aan avondopleiding pabo..tenminste als ik dit jaar me spw4 diplomaatje haal :)
T
 

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor Geoffrey op 08 apr 2003, 16:30

Desnoods vraag je of de leerkracht even 5 minuten de klas uitgaat als je het liedje voor aan het zingen bent. Als je dan eenmaal lekker met de kinderen aan het zingen bent, dan kan ze weer terugkomen en heb je het 'ergste' al gehad. Een beetje toffe leerkracht vindt dat geen probleem.

Bij muziekles hoef je niet perfect te kunnen zingen, als je het maar enthousiast kunt brengen. Tenslotte verwacht je ook van de kinderen dat ze meezingen, ook als ze het niet zo goed kunnen.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:De klas liedjes aanleren

Berichtdoor juf_miriam op 15 apr 2003, 20:39

[quote author=jade35 link=board=9;threadid=1812;start=0#15960 date=1048433824]
Ik zing vals en ik vergeet vaak de melodie, ik vind dan ook dat de uitvinders van cassettebandjes en cd's minimaal 1 nobelprijs verdienen.
Ik heb wel lol in het zingen en ja ik leer de kinderen en mezelf liedjes aan met behulp van cd's en cassettebandjes, de lol in het zingen is blijkbaar toch het belangrijkste want ik krijg steeds van ouders te horen dat de kinderen thuis de hele dag door liedjes zingen die ze van mij ( lees cd ) geleerd hebben.
De kinderen horen niet of ik vals zing, ik ook niet hoor , maar zien inderdaad dat samen zingen heel erg gezellig is en dat is mijns inziens het belangrijkst.
[/quote]

Hoi Jade35,
ik weet precies wat je bedoeld!! Ook ik kan de melodie niet onthouden en ik zing niet echt zuiver... :'(
Maar ook ik heb er heel veel plezier in en dat maakt het leuk!! Ik zing de hele tijd, vooral met gebruik van cd's. Laatst was mijn cd-speler stuk, dus dat betekende ff wat minder zingen. Soms zing ik het eerste stukje en zingen de kids zelf verder....

Tijdens stages was het altijd verschrikkelijk!! Vaak kreeg ik een lage beoordeling voor mijn muzieklessen. Totdat ik een lkr. kreeg die het helemaal geen probleem vond (hij was dirigent van een kinderkoor) en die me allerlei handige tips gaf. En ik heb met groot succes (dankzij een cd) de klas een lied aangeleerd, wat ze tijdens een jubileum uit volle borst mee zongen!!

Dus; er is nog hoop....

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor Geoffrey op 15 apr 2003, 20:48

Ik weet nog tijdens mijn stage in het speciaal onderwijs... ik moest een liedje aanleren van Cowboy Billy Boem. Had m'n gitaar meegenomen. Maar in het boek stond het ietsje anders dan ik het liedje zelf kende, dus bij de laatste regel raakte ik altijd in de knoop. De kinderen merkten het niet eens. Ze zongen gewoon lekker mee, en het werd echt een tophit in de klas. Ook op mijn laatste dag, bij mijn afscheid, begonnen de kids spontaan dat liedje te zingen! Kun je nagaan wat de waarde van muziek wel niet is. :)
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor Bregje op 16 apr 2003, 06:58

Ik had ook al zoiets om je voor te :-[ bij de kleuters. Ik wilde ze het liedje 'Schaapje, schaapje, heb je witte wol?' aanleren. (Zo ongeveer het makkelijkste liedje wat er is)
Thuis 100 keer gezongen, en toen ik het voor moest zingen ging ik helemaal de mist in. (lees: vals en uit de maat)
Gelukkig kenden de meeste kleuters het liedje al en kon ik er een andere draai aan geven!
Juf van groep 2!
Bregje
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 20 sep 2002, 16:01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor DIO op 16 apr 2003, 07:49

Het werkt vaak goed, als je het liedje op het bord schrijft. Zelfs in groep 3 vinden ze het dan stoer om 'mee te kunnen lezen' met de tekst, terwijl ze natuurlijk gewoon het liedje uit hun hoofd leren.

Het is voor je zelf een geheugensteuntje en de kinderen leren het dan ook sneller.

Bij kleuters werkt het goed, om liedjes eerst als gedichtje aan te leren. De meeste jongere kinderen leren versjes snel uit hun hoofd en bovendien rijmen bijna alle kinderliedjes, dus dat komt goed uit.
Dit geldt natuurlijk wanneer je zelf wat moeite hebt met het zingen.
De kinderen kennen de tekst nu al, dus je hoeft ze alleen nog maar de melodie aan te leren.
Een kind raakt zijn onschuld kwijt wanneer hij op de toekomst wordt voorbereid?!
DIO
PABOforum Baby
 
Berichten: 34
Geregistreerd op: 16 feb 2003, 22:32
Woonplaats: Best

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor T op 22 apr 2003, 10:35

8) wat een heerlijk weer weer vandaag ;)
Welke cd'tjes kun je dan daarvoor gebruiken..
Heeft iemand tips?
bedankt
T
 

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor Geoffrey op 22 apr 2003, 13:28

Je hebt vaak CD's bij populaire liedjesboeken voor kinderen, zoals Het Grote Liedjesboek, Eigen Wijs, Liedjes met een hoepeltje erom, etc. etc. Op de PABO kunnen ze je daar meer over vertellen.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor jade35 op 22 apr 2003, 17:48

ik heb zelf een aantal cd's in de klas oa van het grote liedjesboek en de liedjesspeeltuin ( van Dirk Scheele) van alle liedjes heb ik gelukkig ook de boeken met teksten.
elke keer als mijn collega's van groep 2 en ik een nieuw thema gaan doen, maak ik een collage cd voor ons, daarop staan dan alle liedjes die bij dat thema passen, ook zoek ik dan nog liedjes van samson en gert en ernst en bobby erbij, erg makkelijk en ik hoef niet steeds een nieuwe cd in het apparaat te frotten.
de cd speel ik ook af tijdens het werken als het niet te druk is en tijdens het eten, erg gezellig en soms kennen de kinderen de liedjes al heel snel, echt een aanrader hoor.
de kinderen vinden het ook erg leuk want soms vraag ik welk cd'tje wil je horen en dan roepen ze : herfst of piraten of zo.
Het kost even wat tijd, maar de thema's komen vaak terug dus alle tijd die het nu kos spaar ik in de toekomst uit (???)
jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en studie RT master

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor Elske op 28 apr 2003, 08:01

En wat het leukste is van dit alles:
Op de PABO leer je dat zingen een veel kleiner percentage van de muzieklessen in zou moeten nemen, muziek is zoveel meer!
Zelf heb ik ook angst om te zingen, vooral met een mentor aanwezig. Momenteel draaien we bijna een duobaan, ik ben er twee dagen zelfstandig, één dag samen en twee dagen niet. Mijn mentor vindt zingen geweldig, kan het goed en speelt er gitaar bij. Mijn zanglessen vallen dus zeker in het niet bij hem. Maar dat heb ik opgelost, ik geef alle muzieklessen waarbij zingen niet centraal staan!
Receptief, passief, actief zelf spelen, informatie over muziek, tekenen op muziek, visualiseren, etc.
Goed geregeld!
En mijn angst voor zingen ga ik zo toch langzaam overwinnen, door zoveel van hem te zien (wij zingen of 'muzieken' dagelijks)
En daarbij komt dat je waarschijnlijker voor je gevoel valser zingt dan het is!
'Laat de wind in je gezicht waaien en adem diep in. De wind streelt je en geeft je nieuwe energie'

(Uit 'Spelen blijft heerlijk' van Michael Joseph)
Avatar gebruiker
Elske
PABOforum Baby
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 21 jan 2003, 17:11
Woonplaats: Pabo Eindhoven

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor Kevinber op 02 mei 2003, 18:52

Dames en heren,

Jullie vergeten één ding. Samen zingen is het leukste wat er is. Het schept een goede band met de kids.
Ben je echter geen Hind, of Jamai in spé: OEFENEN!!
Sluit je op in je kamer, cd erbij en oefenen geblazen. En laten we even één ding afspreken. Geen - ceedeetje - in - plaats - van - zingen!! Je bent toch niet vervangbaar door een ceedee-speler?!... En wat moeten de kinderen er wel niet van denken?: 'Als de meester het al niet kan, pfff. Dan moet het wel heel erg moeilijk zijn!' Dit werkt natuurlijk niet echt stimulerend.
Avatar gebruiker
Kevinber
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 29 apr 2003, 19:35
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor Geoffrey op 02 mei 2003, 23:50

Kevin, klopt, maar de kinderen hoeven het liedje doorgaans niet alleen voor te zingen, hè? Het blijft extra spannend voor de leerkracht. ;)
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:De Klas lliedjes aanleren

Berichtdoor juf_miriam op 03 mei 2003, 16:19

Hoi Kevin;
ik oefen als een gek. Zing heel graag en veel. Maar als je van collega's, je ouders en vrienden te horen krijgt dat het echt NIET klinkt, moet je toch iets bedenken...??
Dat wil niet zeggen dat ik niet zing. Ik zing zeker mee met de cd. Bij mij gaat het vooral om de melodie. En wat dan ook wel eens helpt; een keer de cd luisteren en dan flink meezingen. Dus ik oefen het thuis wel degelijk. Maar sommige dingen lukken nu eenmaal niet.
Ik WIL het heel graag...maar het lukt gewoon niet.

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Vorige

Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron