- hoe vaak gebruiken jullie een handpop (of sokpop, vingerpoppen...)
Ik gebruikte vaak een handpop in groep 3. Lees zelf maar:
http://www.positiefleren.nl/jufjederman ... leest-voorMeestal in de kring als een soort voorbereiding van de les
- waar halen jullie inspiratie voor verhaaltjes?
Ik liet hem geen verhaaltjes vertellen. Dat deed ik wel met poppenkastpoppen bij de kleuters, die maakten een vervolgverhaal mee als de lln. aangekleed zaten te wachten om naar huis te gaan. Dat verzon ik zelf, waarbij ik hooguit even van te voren bedacht wat de poppen nu weer meemaakten in die vijf minuten wachttijd
- gebruiken jullie per vak een vaste pop of wisselt dat af?
Ik had in groep 3 een vaste pop. Uitgebreid met de tweede (Rik de Raaf) voor de kinderboekenweek (zie verhaal).
- ervaringen? Wat wel/ wat zeker niet doen met een handpop?
Volgens mij kun je alles doen met een handpop. 't Is immers maar een pop toch, die mag stout zijn, fouten maken enz. Maar maak er een rustig type van, die duidelijk en rustig praat en verander je stem niet té veel, dat is erg vermoeiend (of het moet een typje zijn dat je makkelijk afgaat).
Ik gebruikte hem niet voor verhaaltjes, maar voor de les. Als de handpop iets uitlegde letten de lln. veel beter op.
Ook handig: een handpop mag 'dom' zijn, die stelt dan de vragen die kinderen zelf eventueel niet durven te stellen.
Tegenwoordig zijn handpoppen in het onderwijs geïntegreerd, denk maar aan Raai de Kraai (lezen en taal) en WakuWaku (rekenen)