eerst even gegoogeld wat een onderwijsleergesprek is...
Onderwijsleergesprek. Tuingereedschap.
(via lesidee
http://www.lesidee.nl/data3/dataid_veld ... Id596.html )
De leerkracht heeft twee harken vast.
Wie weet hoe het heet wat ik hier vast heb?
Waarvoor gebruikt een tuinman de hark?
Waarvoor gebruikt hij deze brede hark?
En waarvoor zou dan deze smalle hark dienen?
Leerkracht bevestigt een woordkaart aan de hark.
Kan iemand me eens voordoen hoe je moet harken?
Twee leerlingen komen naar voor en doen alsof ze harken. Wat heb ik hier nog allemaal bij?
Wat kan ik met een gieter doen?
Leerkracht toont de tuinslang.
Weten jullie ook hoe we het noemen als we werken met de tuinslang?
Leerkracht bevestigt een woordkaart aan de gieter.
Leerkracht bevestigt een woordkaart aan de tuinslang.
Hier heb ik nog iets bij. Wie weet wat dat is?
Waarvoor gebruikt de tuinman de spade?
Leerkracht bevestigt een woordkaart aan de spade.
Weten jullie ook hoe we het noemen als we werken met een spade?
Wie komt me eens tonen hoe de tuinman gaat spitten met de spade?
Één leerling komt naar voor en doet alsof hij in de tuin aan het spitten is.
Hebben jullie ooit al eens iets gehoord van een schop?
Kennen jullie het verschil tussen een schop en een spade?
Leerkracht legt het verschil uit tussen een schop en een spade.
Leerkracht bevestigt een woordkaart aan de schop.
Leerkracht toont een snoeischaar. Wie weet wat dit is?
Wat gaan we doen met een snoeischaar?
Leerkracht bevestigt een woordkaart aan de snoeischaar.
Waarmee kunnen we het gras maaien?
Wie kan me de grasmaaier eens aanduiden?
Éen leerling komt de grasmaaier aanduiden. Kan je ook eens voordoen hoe je ermee werkt?
Dezelfde leerling doet voor hoe je een grasmaaier gebruikt.
De leerkracht bevestigt een woordkaart aan de grasmaaier.
Nu heb ik hier nog iets staan.
Wie weet wat dat is?
Waarvoor gebruiken we een kruiwagen