[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Wat verwacht je van een stagiaire?

Wat verwacht je van een stagiaire?

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor Juf Mariska op 25 maart 2010, 18:26

Ik heb nu al een aantal jaren stagiaires in verschillende groepen gehad. Maar ik vraag me af of ik misschien teveel van ze verwacht.

Ik heb een groep 6, en dus krijg ik meestal eerstejaarsstagiaires. Die krijgen veel observeer-opdrachten, maar eigenlijk 'eis' ik altijd dat ze ook flink veel lessen geven. Volgens de pabo moeten ze 2-4 activiteiten op een dag doen. Ben ik dan te veeleisend als ik voor die 4 activiteiten ga? En dat daar dan ook lessen tussen zitten, die om eigen creativiteit vragen, zoals handvaardigheid en muziek? Dus niet alleen maar methode-lessen, of werken met een klein groepje?
En is het de bedoeling dat ik altijd maar aangeef wat ze zouden kunnen doen? Ik bedoel, eigen initiatief is toch ook belangrijk? (en van de begeleider van de pabo word ik niet veel wijzer :? )

Nou ja, daar loop ik dus een beetje tegenaan met een stagiaire die ik nu heb. Ik mis eigen initiatief, en ideeën. Maar misschien vraag ik wel teveel van haar, dus hoor ik graag jullie mening hierover. Wat doet jou stagiaire op een dag?
Avatar gebruiker
Juf Mariska
PABOforum Peuter
 
Berichten: 94
Geregistreerd op: 13 aug 2003, 16:39
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor JufH op 25 maart 2010, 18:40

Ik ben hetzelfde als jij ... Ik vind dat je dat wel kunt eisen, maar misschien is het handig om te overleggen met de begeleider v/d stagiaires? Wat vind die ervan?
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor Juffr.J op 25 maart 2010, 18:44

Nou, ik ben eerstejaars. Bij mijn vorige stage deed ik zo'n 2 tot 3 activiteiten per dag. Nu is het er 1 tot 2, toevallig ook groep 6.
Ik heb nu wel het gevoel dat ik te weinig doe. Een activiteit off 3 per dag vind ik juist fijn, en daar kunnen gewoon muziek of knutselactiviteiten bijzitten. (Dan werk ik in de lunchpauze wel even door...)

Het is wel mijn instelling, maar ik ben er zo een die het liefst alles meteen wil kunnen.
Wat ik zou meegeven, als stagiaire zijnde: overleg met je stagiaire. Die geeft vanzelf wel aan hoeveel hij/zijn aan kan. :)
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor Joke op 25 maart 2010, 19:09

Je hoeft geen onverwachte lessen te geven hoor, jufMarlot, dus niet in de pauze doorwerken om een les voor te bereiden.

Deze stagiaire mist dat juist (heeft geen initiatief en ideeën), dus overleggen zal niet zo goed kunnen. Het hangt er ook vanaf of ze van de pabo zijn of voor klassenassistent leren.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor M.Tim op 25 maart 2010, 19:26

Ik moet vanuit de pabo elke dagdeel één activiteit (les) doen, dus twee per dag. Vaak doe ik vier of vijf lessen per dag; ik ben iemand die ook zoveel mogelijk doet eigenlijk en ik vind het ook fijn dat mijn mentrix mij daar de ruimte voor geeft.
Schooljaar 2014-2015
Maandag en dinsdag: Groep 1/2
Woensdag t/m vrijdag: Groep 3

Nu: Maandag t/m vrijdag: Instroomgroep
M.Tim
PABOforum Baby
 
Berichten: 46
Geregistreerd op: 07 nov 2007, 16:00
Groep: 1
Schooltype: Dalton
Functie: Leerkracht BO

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor Juffr.J op 25 maart 2010, 20:10

Je hoeft geen onverwachte lessen te geven hoor, jufMarlot, dus niet in de pauze doorwerken om een les voor te bereiden.

Deze stagiaire mist dat juist (heeft geen initiatief en ideeën), dus overleggen zal niet zo goed kunnen. Het hangt er ook vanaf of ze van de pabo zijn of voor klassenassistent leren.

Nee, voorbereiden doe ik wel thuis, maar spullen klaar leggen voor een handvaardigheid activiteit of instrumenten zoeken, etc. ;)
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor Kimberley24 op 25 maart 2010, 20:15

Ik praat vantevoren altijd met een stagiair over wat ze moet kunnen. Dit behoren ze te weten. We kijken samen het stageboek door.Dan vertel ik dat ik verwacht dat ze begint met deze lessen, maar ook dat ze zelf aan moet geven of ze meer wilt of juist minder.
Ik probeer wel ze heel veel te laten doen, zelf vond ik dat ook erg fijn, maar je moet ook een beetje aanvoelen hoe zij eronder is.
Kimberley24
PABOforum Peuter
 
Berichten: 70
Geregistreerd op: 28 feb 2010, 18:45
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor JufH op 25 maart 2010, 20:34

Ik zeg ook altijd de eerste ontmoeting dat ze zelf aan moeten geven wat ze willen, van mij mag er heel veel maar toon alsjeblieft initiatief! Hoe meer je doet hoe meer je leert!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor juf suus op 25 maart 2010, 21:44

Nou ja, daar loop ik dus een beetje tegenaan met een stagiaire die ik nu heb. Ik mis eigen initiatief, en ideeën. Maar misschien vraag ik wel teveel van haar, dus hoor ik graag jullie mening hierover. Wat doet jou stagiaire op een dag?

1 van de belangrijkste dingen die ik wel heb geleerd is, spreek je verwachtingen gelijk bij de kennismaking uit. Dan kan daar nooi onduidelijkheid over bestaan.

Voor nu, ga alsnog in gesprek met je stagiaire, vertel wat je van haar verwacht en dat je dit op dit moment niet van haar ziet. Laat haar een plan opstellen voor de komende stageperiode. Hoeveel en welke lessen wil ze komende weken gaan geven,en bespreek die planning met haar.
Ik kan mij best voorstellen dat een stagiaire die misschien vanuit haar vorige stage maar 1 of 2 lesje draaide en nu er vier moet draaien, dat dat best een overgang is. Bouw het les geven dus geleidelijk op en vertel haar ook duidelijk dat je halverwege bijvoorbeeld 4 lessen wil zien. Vaak heeft het ook met onzekerheid te maken

Op mijn vorige school begeleidde ik ook een stagiaire in groep 6. Ik heb toen met haar afgesproken ( zij kwam 2 dagen), dat ik per dag drie methode lessen wilde zien, maar daarnaast ook iedere week een les die niet uit de methode kwam. Concrete afspraken dus.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor miek op 26 maart 2010, 19:40

Ze is eerstejaars dus ik kan me voorstellen dat ze ook nog gewoon onzeker is en niet goed weet hoe ze ze tegenover jou moet opstellen. Verder is het inderdaad best zo dat ze bij haar vorige stage juist maar weinig mocht doen omdat haar mentrix toen niet teveel uit handen wilde geven. Je komt daarin als stagiaire echt wel verschillen tegen. Ik heb het ook ooit meegemaakt dat een mentrix maar twee activiteiten per dag wilde afstaan. Dat lag niet aan mij maar dat kwam omdat ze het anders maar saai vond. Als ik initiatief nam werd dat eigenlijk steeds afgekapt. Het heeft in de volgende stage wel even geduurd totdat ik weer meer initiatief nam (maar na een gesprek waarbij ik het uitlegde kwam er meer begrip van beide kanten en ging het ook beter). Misschien is het dus inderdaad slim om hierover een gesprek aan te gaan, dat hoeft niet op beschuldigende toon maar kan juist uitnodigend zijn.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor Oud op 26 maart 2010, 19:43

Jup, het is als stagiair niet echt makkelijk..

Zelf vond ik het altijd sowieso moeilijk; ik zag mezelf echt als onderdanig aan de leerkracht die jaren ervaring had, veel kennis bezat, ouder was, etc. Daardoor is het onmogelijk op een gelijk niveau te komen staan. Je staat als stagiair natuurlijk logischerwijs 'onder' de leerkrachten, maar hoe groter de 'gelijkwaardigheid', hoe beter een stagiair zich IMHO kan ontwikkelen. En dan zal hij ook sneller initiatief tonen zonder bang te zijn 'dom over te komen'...

Vergeet niet dat initiatief nemen ook een ontwikkelingsproces is en dat de PABO niks voor niks 4 jaar duurt...
En een eerstejaars? Die komt net van HAVO/VWO af waar 'initiatief' niet van toepassing is...
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor Juf Kimberly op 27 maart 2010, 08:57

Ik had aan het begin van deze stage verteld dat ik rustig wilde beginnen..
Nu heeft zij het zo opgepakt, dat ik maar maximaal 1 lesje op een dag wil geven...

Ik vind het wel fijn als er gewoon concrete afspraken gemaakt worden...
En omdat ik het al redelijk moeilijk vind om te 'communiceren zonder te interpreteren, ik zeg vaak iets en dan bedoel ik iets anders' zou dit voor mij gewoon optimaal zijn..
[i]Life isn't always easy.. You get what you get :)..
Juf Kimberly
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 586
Geregistreerd op: 09 jun 2008, 18:20
Groep: 6
Schooltype: Speciaal Basisonderwijs
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor LindsayGlitters op 27 maart 2010, 12:52

En dat daar dan ook lessen tussen zitten, die om eigen creativiteit vragen, zoals handvaardigheid en muziek? Dus niet alleen maar methode-lessen, of werken met een klein groepje?


Of dat veeleisend is weet ik niet, maar ik denk wel dat genoeg eerstejaars daar echt nog te onzeker voor zijn. Bij ons was het eerste jaar (het eerste half jaar, want de tweede stage was kleuters) er echt voor om te begrijpen hoe methodes in elkaar zitten en hoe je daarmee moet werken. Pas als je dat goed onder de knie hebt durf je het denk ik wat meer los te laten. Aan methodes heb je vooral als eerstejaars een hele goede houvast, dat los laten is waarschijnlijk voor velen een hele grote stap, wat als ze iets verkeerd doen, wat als de kinderen het niet leuk vinden etc.

Nu ik in mijn laatste jaar zit en gewoon twee hele dagen voor de klas sta is het vreemd om terug te denken aan de dagen dat ik tijdens mijn eerste stage echt ongelofelijk zenuwachtig was voor de twee lessen per dag die ik gaf, maar ik zat echt met buikpijn en een brok in m'n keel te wachten tot het tijd was.
LindsayGlitters
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 30 jan 2007, 14:08
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor jufHetty op 27 maart 2010, 15:07

Mijn ervaring bij het begeleiden van stagiaires is dat het begeleiden voorop staat. Afspraken over de te geven lessen en uitvoeren van andere activiteiten vormen de basis. Gedurende de stagetijd help ik de stagiaire in zijn/haar eigen ontwikkeling als leerkracht. Dus als ik merk dat een stagiaire nauwelijks initiatief toont, help ik dat bij diegene te wekken. Dit doe ik door bepaalde vragen te stellen, bv. "hoe zou jij dit aanpakken?" als ik net een les heb gegeven waarin iets voorviel met een kind. Ik nodig de stagiair als het ware uit om in mijn schoenen te gaan staan, een eigen blik op de zaak te werpen en die vrij te kunnen verwoorden, dus zonder dat ik er over oordeel en dat doe ik dan ook niet. Ik merk steeds weer dat stagiaires op die manier heel graag meer initiatief willen tonen.
Ook met andere te ontwikkelen competenties werkt het zo. Voor een stagiair wil ik een vertrouwd leermeester zijn, net zoals ik voor mijn leerlingen een vertrouwde juf wil zijn. Ik schroom dan ook zeker niet om mijn eigen lessen te bespreken en te benoemen waar ik het lastig vond. Hoe beter ze voelen dat het niet om perfectie in uitvoering gaat maar om totale inzet en dus doen wat binnen je mogelijkheden ligt gaat, hoe ontspannender en gemakkelijker ze voor de klas staan. Ik stel me altijd op als vangnet, ben altijd eerlijk over dat wat beter kan maar laat nooit na te bevestigen, bevestigen, bevestigen wat goed is. Als ik groei zie bij een stagiair benoem ik het expliciet. Als ik dat niet zie, benoem ik het ook en vraag er over door. Het probleem pakken we dan aan.
Waar ik heel strak in ben is voorbereiding en nakomen van gemaakte afspraken. Dat is een minimale eis die je van iedere student mag verwachten. Wie zich serieus voor de stage inzet, krijgt van mij alle steun.
Het kost tijd, het hebben van een stagiaire. Maar ik win er ook een hoop mee door de duidelijke en daardoor vaak prettige samenwerking, de ondersteuning in de klas, de leerzame momenten voor mezelf en het gevoel iemand te helpen die straks op eigen vleugels gaat. Het is een mooie klus!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Wat verwacht je van een stagiaire?

Berichtdoor Juf Mariska op 27 maart 2010, 20:08

Ik praat vantevoren altijd met een stagiair over wat ze moet kunnen. Dit behoren ze te weten. We kijken samen het stageboek door.Dan vertel ik dat ik verwacht dat ze begint met deze lessen, maar ook dat ze zelf aan moet geven of ze meer wilt of juist minder.
Ik probeer wel ze heel veel te laten doen, zelf vond ik dat ook erg fijn, maar je moet ook een beetje aanvoelen hoe zij eronder is.

Dit is inderdaad wat ik gedaan heb, en eigenlijk altijd doe. Het eerste punt was initiatief nemen :D Ik heb donderdag een beoordelingsformulier samen met mijn stagiaire ingevuld en daarbij nog een keer aangegeven dat ze zichzelf wat meer moet laten zien. Ik ben benieuwd, en die onzekerheid herken ik wel hoor, die had ik ook 8) nog niet eens zolang geleden!
Avatar gebruiker
Juf Mariska
PABOforum Peuter
 
Berichten: 94
Geregistreerd op: 13 aug 2003, 16:39
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron