[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Verdeel manieren

Verdeel manieren

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Verdeel manieren

Berichtdoor Werna op 03 apr 2010, 12:52

Hallo allemaal,

In mijn klas zitten maar 10 kinderen, het is een school in een OVG gebied vandaar. Gelukkig zitten er veel voordelen aan zo'n klein groepje maar jammer genoeg ook wat nadelen: als de kinderen moeten samenwerken moeten ze vaak met dezelfde kinderen wat nogal wat spanningen oplevert. Als ze niet met hun vriendje of vriendinnetje mogen werken wordt er meteen gemopperd en er is geen verdeling te maken waarin iedereen tevreden is, ze zien dit nogal zwart/wit: het is leuk of het is stom.
Gek genoeg mopperen de kinderen alleen als de duo's bewust zijn gemaakt, ze voelen zich dan tekort gedaan. Als ik duo's maak en daarbij het lot laat bepalen is er geen probleem, hier wil ik dus meer gebruik van maken. Ik snap ook wel dat de kinderen moeten aanleren met iedereen te werken maar ik begrijp ook wel dat ze het niet leuk vinden als ze met iemand moeten werken die ze niet aardig vinden.
De spelletjes die ik gebruik om de kinderen in duo's te verdelen waarbij het lot bepaald met wie ze werken:
- alfabetische volgorde van de namenlijst
- kaartjes met letters / nummers / afbeeldingen laten trekken
- getallen combinaties op het bord zetten zonder ze te laten zien, kinderen getallen laten kiezen, combinaties laten zien

Omdat dit vrij saai wordt na een tijdje ben ik op zoek naar meer vormen om ze te verdelen, weten jullie nog leuke (korte) manieren om de kinderen in te delen in duo's?
Werna
PABOforum Baby
 
Berichten: 48
Geregistreerd op: 17 maart 2010, 18:45
Woonplaats: Arnhem
Groep: 4
Schooltype: OVG openbaar
PABO jaar: 4
Functie: Lio

Re: Verdeel manieren

Berichtdoor Joke op 03 apr 2010, 13:16

Deel kaartjes van memorysetjes uit.
Je gaat werken met degene die het zelfde kaartje heeft als jij.

Laat de lln. in volgorde van grootte voor de groep gaan staan, de kleinste voorop, of juist de kleinste achteraan:
steeds 2 naast elkaar vormen een paar,
steeds de eerste en de laatste

Nog beter, laat ze in volgorde van leeftijd, bedtijd o.i.d. gaan staan.
steeds 2 vormen een paar,
steeds de eerste en de laatste
Wissel deze zo dat ze nooit kunnen weten welke vorm je gaat toepassen, want anders gaan ze bv. expres naast elkaar staan als ze willen samen werken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Verdeel manieren

Berichtdoor lucia op 03 apr 2010, 16:29

huisnummers of geboortedata.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Re: Verdeel manieren

Berichtdoor Oud op 03 apr 2010, 16:46

Als ze niet met hun vriendje of vriendinnetje mogen werken wordt er meteen gemopperd en er is geen verdeling te maken waarin iedereen tevreden is, ze zien dit nogal zwart/wit: het is leuk of het is stom.
Gek genoeg mopperen de kinderen alleen als de duo's bewust zijn gemaakt, ze voelen zich dan tekort gedaan. Als ik duo's maak en daarbij het lot laat bepalen is er geen probleem, hier wil ik dus meer gebruik van maken. Ik snap ook wel dat de kinderen moeten aanleren met iedereen te werken maar ik begrijp ook wel dat ze het niet leuk vinden als ze met iemand moeten werken die ze niet aardig vinden.

Omdat dit vrij saai wordt na een tijdje ben ik op zoek naar meer vormen om ze te verdelen, weten jullie nog leuke (korte) manieren om de kinderen in te delen in duo's?
Niet leuk vinden om met iemand samen te werken die ze niet aardig vinden is een ding, dit verbaal duidelijk maken is iets heel anders. Ben ik een zeur als ik zeg dat duo's maken niet altijd leuk moet zijn, maar dat ze maar gewoon moeten leren om met anderen samen te werken? Met tegenzin, maar zonder klagen? En dat ik dan ook gewoon duo's zal maken en zodra de eerste begint te mopperen ik meteen klassikaal duidelijk zal maken dat ik daar niet van gediend ben en dat hij/zij het ook niet leuk zou vinden als iemand zou gaan mopperen als hij/zij met hem/haar in een groepje zit?
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Verdeel manieren

Berichtdoor juf suus op 03 apr 2010, 16:56

Wat betreft samenwerken, ik wissel daar heel erg in af. De ene keer verdeel ik de kinderen en bepaal ik met wie ze samenwerken, een andere keer laat ik de kinderen zelf kiezen.Ook verdeel ik de kinderen ook wel eens op manieren die hierboven al genoemd zijn.
Maar behalve het goed leren samenwerken vind ik het ook belangrijk dat de kinderen zelf ook een maatje mogen kiezen met wie ze graag samenwerken. Ik merk ook bij mij in de klas, dat vriendjes/ vriendinnetjes niet altijd ook samenwerken, maar dat kinderen juist tijdens deze momenten iemand anders kiezen. Zo heb ik nu de kinderen in tweetallen een werkstuk laten maken, kinderen mochten zelf kiezen met wie ze samenwerkte. Ik moet zeggen, daar kwamen verassende combinaties uit.

En bovendien, vaak had je zelf vroeger je voorkeuren met wie je graag samenwerkte. ;)
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Verdeel manieren

Berichtdoor Joke op 03 apr 2010, 18:49

Ik vind dat ze moeten proberen met iedereen te kunnen samenwerken en dan zijn zulke verdeelvormen een uitkomst.
Als je laat kiezen blijven meestal wel altijd dezelfde over en dat is zóóó frustrerend voor die kinderen.
Bovendien ontdekken ze vaak met samenwerken dat er kinderen zijn die best wel meevallen en dat bevordert de sfeer ook.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Verdeel manieren

Berichtdoor lucia op 03 apr 2010, 18:57

Ik begrijp het ook wel heel goed hoor, 10 kinderen in een klas maakt sociale interactie natuurlijk behoorlijk ingewikkeld.
Alle kinderen zijn 'tot elkaar veroordeeld' en dat is in een groep van 20 of meer heel anders. Elke valse noot valt hier op en op elke slak ligt bijna onmiddellijk al zout.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Re: Verdeel manieren

Berichtdoor Werna op 08 apr 2010, 10:55

Niet leuk vinden om met iemand samen te werken die ze niet aardig vinden is een ding, dit verbaal duidelijk maken is iets heel anders. Ben ik een zeur als ik zeg dat duo's maken niet altijd leuk moet zijn, maar dat ze maar gewoon moeten leren om met anderen samen te werken? Met tegenzin, maar zonder klagen? En dat ik dan ook gewoon duo's zal maken en zodra de eerste begint te mopperen ik meteen klassikaal duidelijk zal maken dat ik daar niet van gediend ben en dat hij/zij het ook niet leuk zou vinden als iemand zou gaan mopperen als hij/zij met hem/haar in een groepje zit?

Hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in, ze moeten ook leren om met iedereen te kunnen werken maar daar zijn ze nu nog niet aan toe, dat ze zonder te mopperen samenwerken als 'het lot' ze indeeld is een startpunt en vanaf daar gaan we verder werken maar dat is best lastig in een groep van 10 kinderen zoals lucia ook al terecht opmerkte. Bovendien werken kinderen dan ook vaker met iemand die ze niet mogen, in een klas met 20 kinderen kun je nog wel zeggen "Je zult nou eenmaal af en toe samen moeten werken met iemand die je niet zo aardig vind" maar in en klas vn 10 kinderen is dat niet meer 'af en toe' maar heel regelmatig en ik snap dat ze dan mopperen (wat ik niet goedkeur natuurlijk)

Nog meer suggesties om ze in paren te verdelen?
Werna
PABOforum Baby
 
Berichten: 48
Geregistreerd op: 17 maart 2010, 18:45
Woonplaats: Arnhem
Groep: 4
Schooltype: OVG openbaar
PABO jaar: 4
Functie: Lio

Re: Verdeel manieren

Berichtdoor jade35 op 09 apr 2010, 13:53

ansichtkaarten in 2'en delen, in jouw geval dus 5, en dan stukken uitdelen, zoek elkaar maar op, jullie zijn een paar.
voorwerpen laten grabbelen uit een zakje, wat hoort bij elkaar etc.
jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en studie RT master

Re: Verdeel manieren

Berichtdoor Anita op 09 apr 2010, 19:21

Ik heb een combi van 31 en ook daar heb je natuurlijk kinderen die elkaar altijd opzoeken, of die altijd bij elkaar komen als ik ze verdeel. Ik doe dan bijvoorbeeld de nummer 1 van groep 5 met de nummer 1 van groep 6 etc.
Ik verdeel ze ook vaak met kaartjes, maar vandaag gaf ik de opdracht dat ze zelf iemand moesten zoeken met wie ze normaal gesproken niet zo snel zouden samenwerken, maar waar ze ook geen ruzie mee hadden.
Ik zag zo erg leuke en onverwachte combinaties ontstaan, en geen gezeur gehoord :D
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Verdeel manieren

Berichtdoor Joke op 09 apr 2010, 19:23

Leuk idee, Anita!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Verdeelmanieren

Berichtdoor Joke op 24 jan 2011, 13:24

........ laat ze in volgorde van leeftijd gaan staan.........De eerste en de laatste vormen dan steeds een duo.......
Dit kan ook op muziek gebeuren met zachtjes overleggen en op deze manier is de kans ook erg groot dat groep 3 en 4 gemixt worden.
Het kan wel problemen opleveren omdat er veel van dezelfde leeftijd zijn. Dan geldt de regel: als er al iemand van 7 jaar staat, ga je ernaast staan.
Komen er problemen van, bv. omdat er twee tegelijkertijd op dezelfde plek willen gaan staan, kun je altijd nog vragen in welke maand ze jarig zijn.
Bij een rij 'van jong naar oud' komt een leerling jarig in maart na de leerling jarig in april, want de leerling uit maart is ouder.
(Dat is voor ons wel duidelijk, voor de lln. misschien nog niet.)

Het is wel grappig dat op deze manier vriend(inn)en die gauw naast elkaar gaan staan bijna geen kans hebben om in een duo samen te komen. Dit kan alleen namelijk maar als ze precies in het midden staan. Dat hebben ze de eerste keer zeker niet door, later misschien wel, maar daarom moet je steeds een andere manier gebruiken om duo's te vormen. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron