[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Les proeve van bekwaamheid

Les proeve van bekwaamheid

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Les proeve van bekwaamheid

Berichtdoor Ma.n0n op 23 jan 2011, 16:08

Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik bezig aan mijn proeve van bekwaamheid. Dit is mijn ''examen'' voor de opleiding Onderwijsassistente.
Hiervoor moet ik 3 opdrachten ( proeve ) uitvoeren.
Over de 1e proeve heb ik jullie hulp nodig.

Ik heb van mijn stageklas ( groep 3/4 ) een sociogram moeten afnemen. Deze uitslag heb ik nu verwerkt.
Een leerling die opvalt moet ik gaan observeren, vervolgens een verslag + begeleidsings ( handelings ) plan voor gaan maken.
Als laaste opdracht moet ik een les voorbereiden voor een deel van de klas of de hele klas.

Nu wil ik geen les doen vanuit een methode, maar een orginele les waarbij iedereen actief meedoet en waarbij de leerlingen die geen initiatiefnemers zijn er ook
een keer bijhoren.
Wie kan mij helpen bij het bedenken van een leuke les?
Ik zat al te denken aan drama, maar de klas start ook met de kanjertraining, dus misschien moet k iets anders bedenken.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik hoef van jullie geen volledige les natuurlijk!! Ik hoop alleen dat mijn fantasie een beetje geprikkeld wordt door jullie ideeen.

Groetjes Manon.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Les proeve van bekwaamheid

Berichtdoor JufH op 23 jan 2011, 17:12

Waar wil je je op richten in die les?
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Les proeve van bekwaamheid

Berichtdoor Ma.n0n op 23 jan 2011, 17:17

Vooral op de sfeer tussen groep 3/4. In de uitslag van het sociogram blijkt dat de kinderen uit groep 3 kinderen uit groep 3 kiezen en andersom ook.
Dit is natuurlijk niet heel gek, want er zit wel een jaar tussen. Toch wil ik een les verzinnen waarbij groep 3 en groep 4 samen dingen kunnen doen, zondat dat het heel duidelijk is dat groep 3, groep 4 helpt, dit zijn de kinderen uit groep 4 een beetje zat.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Les proeve van bekwaamheid

Berichtdoor Juffr.J op 23 jan 2011, 17:23

Tja, met cooperatieve lessen stimuleer je het samenwerken met kinderen waarmee kinderen normaal niet samenwerken. Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik al snel gaan zoeken in die hoek. Maar verder heb ik geen idee. Denk dat ik dit topic dus ook eventjes in de gaten ga houden :D
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Les proeve van bekwaamheid

Berichtdoor Demy op 23 jan 2011, 19:53

Voor de mensen die niet weten wat de Proeve van Bekwaamheid inhoud:
Met de Proeve van Bekwaamheid toont de student aan zich beginnend beroepsbeoefenaar te mogen noemen. De Proeve van Bekwaamheid bestaat uit 2 proeven, waarin kerntaak 1 en 2 worden geëxamineerd.
Kerntaak 1 - Assisteren bij uitvoeren van onderdelen van primaire proces
Kerntaak 2 - Uitvoeren van taken rondom het primaire proces.

Het is de bedoeling dat er een les wordt gegeven, met als (hoofd)doel: bijdragen aan een positief leerklimaat. Dit doel is weer gebaseerd op het sociogram die eerder is afgenomen.

Ik heb zelf een coöperatieve sport/spel les gegeven. In het kort: alle leerlingen kregen van mij een kaartje. Op deze kaartjes stonden materialen uit de gymzaal. De leerlingen moesten op zoek naar iemand met hetzelfde kaartje. Piet en Katrien hadden bijvoorbeeld het kaartje van de hoepel. Dan mochten ze samen naar de hoepels. Bij de hoepels moesten ze overleggen wat ze gingen doen (met de hoepels). Hadden ze samen iets bedacht, dan mochten ze pas beginnen.
De eerste ronde had ik zelf duo's gemaakt (ik wist wie, welk kaartje kreeg). De duo's heb ik gevormd adhv het sociogram.
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3

Re: Les proeve van bekwaamheid

Berichtdoor Ma.n0n op 23 jan 2011, 20:16

@Demy

Ik heb ook nog een proeve 3! ( Kerntaak 3: Uitvoeren van organisatie en beroepsgebonden taken. )
Leuke les! Zoiets ga ik in mijn achterhoofd houden..
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Les proeve van bekwaamheid

Berichtdoor Joy91 op 23 jan 2011, 20:26

Ik heb vorig jaar voor mijn proeve een wereldorientatielesje gegeven over het nieuws.
Ik heb een woordweb met de ll-en gemaakt, het jeugdjournaal gekeken, en uiteindelijk gingen de ll-en in groepjes een pagina maken voor in de krant, elk groepje kreeg een onderwerp, bv sportpagina.
Het was heel erg leuk geworden, en de ll-en waren enthousiast.
Stage in groep 3.. Volgend jaar heel het jaar bovenbouw:)
Joy91
PABOforum Peuter
 
Berichten: 50
Geregistreerd op: 20 jul 2010, 19:15
Groep: 4
PABO jaar: 1

Re: Les proeve van bekwaamheid

Berichtdoor Joke op 24 jan 2011, 12:54

Vooral op de sfeer tussen groep 3/4. In de uitslag van het sociogram blijkt dat de kinderen uit groep 3 kinderen uit groep 3 kiezen en andersom ook.
Dit is natuurlijk niet heel gek, want er zit wel een jaar tussen. Toch wil ik een les verzinnen waarbij groep 3 en groep 4 samen dingen kunnen doen, zondat dat het heel duidelijk is dat groep 3, groep 4 helpt, dit zijn de kinderen uit groep 4 een beetje zat.
Dit begrijp ik niet Manon. Bedoel je misschien 'zonder dat het heel duidelijk is dat groep 4 groep 3 helpt, want dat is groep 4 een beetje zat?'

Een leuke les waarbij je groep 3 en 4 met elkaar kunt laten samenwerken zonder dat er sprake is dat de een de ander helpt, is 'spiegelen'.
Eerst moet je zorgen dat je duo's krijgt waarvan er 1 leerling uit groep 3 en 1 leerling uit groep vier komt.
Hiervoor kun je een van de vele manieren gebruiken die er bij coöperatief leren bedacht zijn. (Ik geloof dat er zelfs een topic over duo's maken is hier op het forum.
Ik zal straks even zoeken voor je.)
Een hele simpele manier is bv. met de kaartjes van een memoryspel:
-Je neemt twee dozen/hoeden/zakjes* o.i.d. omdat je er echt voor wilt zorgen dat groep 3 met 4 gaat samenwerken. (Anders hoeft het niet, dan kunnen alle kaartjes bij elkaar.) Ik schrijf verder in dit stuk 'doos*', want het maakt niet uit wat je gebruikt, als je beide groepen maar gescheiden houdt.
-Welke groep is het kleinst? Ik bedoel dus: heeft de minste leerlingen? (Het is onwaarschijnlijk dat beide groepen precies even groot zijn.) Je pakt even veel setjes als het aantal leerlingen van die (kleinste) groep en doet het ene kaartje in de ene doos* en het er bijbehorende kaartje van het setje in de andere doos. Een doos* voor groep 3 en een doos* voor groep 4.
-Kijk nu hoeveel leerlingen er nog over zijn in de grootste groep, deel dit door twee en pak nog eens zoveel setjes van het memoryspel en gooi die in de doos* van de grootste groep.
(Bij een oneven aantal leerling neem je een setje extra, want dan moet je zelf meedoen, omdat het nu eenmaal een duo-opdracht is moet elk kind een partner krijgen. Voorbeeld: als er nog 7 leerlingen overblijven in de grootste groep pak je dus geen 3, maar 4 setjes. Je gooit al deze setjes in de doos* van de grootste groep. Let wel op of er toevallig zieken zijn die dag, want die tellen niet mee natuurlijk. Het laatste kaartje is voor jou, maar alleen als er een oneven aantal leerlingen is. )
-Je laat alle kinderen uit de kleinste groep een kaartje uit de doos* van hun eigen groep pakken.
-Dan laat je de leerlingen van de grootste groep allemaal een kaartje pakken uit hun doos*
-Als iedereen een kaartje heeft kan er, bv. met een gezellig, zacht(!) muziekje op de achtergrond begonnen worden om de partner te zoeken.
-Bedenk vooraf even waar de duo's naar toe moeten als ze elkaar gevonden hebben om te wachten tot iedereen zijn partner heeft.
1. Inleiding: 'spel' om de duo's te vormen
2. Kern: Spiegelen
Er zijn situaties te bedenken waarbij een heleboel handelingen te bedenken zijn die voor glas of voor een spiegel kunnen worden uitgevoerd. Daar gaat het in de kern over.
Ik neem als voorbeeld 'aankleden', ze staan bij de wastafel met een spiegel, maar een huishoudelijk klusje als ramen zemen zou bv. ook kunnen.
Laten we het even bij aankleden houden, voor groep 3 en 4 geen enkel probleem om daar handelingen bij te bedenken.
En dat gaan ze in de kern het eerste doen: handelingen met elkaar bedenken. 1. handelingen bedenken en eventueel opschrijven. Ik noem er een paar:
-uitkleden (pyama of nachthemd uit: gemengd duo een pyama, maar twee meisjes kunnen er een nachthemd van maken, hun keuze.)
-wassen. Geen douche, maar gewoon wassen bij de wastafel:
stukje zeep pakken, washandje(?), natmaken, wat wassen ze allemaal (afspreken met elkaar), afspoelen (lekker water in gezicht, armen onder de kraan, ze bepalen het helemaal zelf), afdrogen.
-kleren aan (ze bepalen natuurlijk samen in welke volgorde, schone onderbroek, wel of geen hemd, lange broek (handig als het een duo is van beide geslachten, maar een rok of een jurk kunnen ze ook kiezen als het duo uit meisjes bestaat enz.
-tanden poetsen
-haren kammen
De muziek gaat weer zachtjes aan en ze gaan samen uitproberen wat ze bedacht hebben. Een leerling is degene die het doet en de ander aapt hem zo snel mogelijk na.
Het mooist zou het zijn als de tweede dat in spiegelbeeld na zou doen. Groep 4 kan dat zeker wel, dus als groep 3 het voorbeeld geeft moet dat zeker lukken. Rechts wassen, de ander doet het dan met zijn linkerhand na. Laat niet te snel van beweging veranderen, zodat het 'publiek' later ook echt de 'eenheid' van het duo kan zien.
Als de muziek afgelopen is gaan ze wisselen: weer zacht het muziekje aan. De leerkracht observeert, zeker als je zelf meespeelt bij een oneven aantal. Sta je alleen voor de groep, dan moet je niet alleen je rol spelen, maar ook nog eens observeren. Wie doen het erg goed? Vormen echte een eenhoud. Houden zich goed aan het na-apen, zodat het net lijkt alsof de een het spiegelbeeld van de ander is? Maak als leerkracht daar op papier of in gedachten even een notitie van: Hebben ze genoeg geoefend? Dan volgt de evaluatie.
3. Evaluatie:
-Geef complimenten aan duo's die het heel goed deden. Samenwerken tussen groep 3 en 4 staat centraal, dus benoem die dingen die je opvielen in de goede samenwerking tussen die duo's, al laat je natuurlijk ook de goede samenwerking van lln. uit eenzelfde groep niet onbenoemd.
-Noem, zonder namen te noemen, wat je opviel en minder goed was. Altijd positief blijven. De volgende keer gaan we kijken of dit of dat misschien nog iets beter kan.
4. Afsluiting
Als daar nog tijd voor is, is het leuk om een paar van de goede duo's het nog eens te laten voordoen aan de anderen. Dwing niemand, het is vrijblijvend.

Spiegelen zonder onderwerp kan natuurlijk ook in de vorm van 'dansen'. Muziekje aan, een leerling is de 'leider', de ander neemt de dansbeweging z.s.m. over, waardoor het lijkt of ze samen een dans hebben ingestudeerd. Laat ook nu niet te snel van beweging veranderen, zodat het 'publiek' ook echt de 'eenheid' van het duo kan zien. Vergeet nooit te wisselen, zodat de ander ook een keer de 'leider' is.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Les proeve van bekwaamheid

Berichtdoor Joke op 24 jan 2011, 13:11

Duo's vormen

Uit deze link:
........ laat ze in volgorde van leeftijd gaan staan.........De eerste en de laatste vormen dan steeds een duo.......
Dit kan ook op muziek gebeuren met zachtjes overleggen en op deze manier is de kans ook erg groot dat groep 3 en 4 gemixt worden.
Het kan wel problemen opleveren omdat er veel van dezelfde leeftijd zijn. Dan geldt de regel: als er al iemand van 7 jaar staat, ga je ernaast staan.
Komen er problemen van, bv. omdat er twee tegelijkertijd op dezelfde plek willen gaan staan, kun je altijd nog vragen in welke maand ze jarig zijn.
Bij een rij 'van jong naar oud' komt een leerling jarig in maart na de leerling jarig in april, want de leerling uit maart is ouder.
(Dat is voor ons wel duidelijk, voor de lln. misschien nog niet.)

Het is wel grappig dat op deze manier vriend(inn)en die gauw naast elkaar gaan staan bijna geen kans hebben om in een duo samen te komen. Dit kan alleen namelijk maar als ze precies in het midden staan. Dat hebben ze de eerste keer zeker niet door, later misschien wel, maar daarom moet je steeds een andere manier gebruiken om duo's te vormen. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Les proeve van bekwaamheid

Berichtdoor Ma.n0n op 02 feb 2011, 11:04

Ik ben eruit!!!
Gisteren lichtelijk in paniek omdat ik het echt even niet meer wist,
maar nu weet ik het.

Ik ga een les geven over tanden/kiezen/gaatjes/tanden wisselen etc. Een onderwerp wat nu vooral speelt in groep 3, waar er rustig op los gewisseld wordt. En wat ook voor groep 4 interessant blijft.

Ik begin de les met een aantal dia's over het onderwerp om zo de fantasie van de kinderen te prikkelen. Daarna vraag ik aan de kinderen waar ze denken dat de les over zal gaan, we maken vervolgens een woordweb op het digibord.

Hierna laat ik een filmpje zien over 1 van de onderwerpen, ik geef er een korte uitleg bij en daarna maken de kinderen een opdracht in groepjes/twee/drietallen die ik maak n.a.v. het sociogram.

Als afsluiting bedenk ik een klein spelletje over dit onderwerp of mogen de kinderen hun opdracht presenteren. Daar ben ik nog niet over uit.

Is dit een leuk idee? Heeft er iemand misschien inspiratie voor de opdracht die de kinderen mogen doen? Dan neem ik het niet over, maar probeer ik er mijn eigen draai aan te geven.


Alvast bedankt,
Groetjes Manon.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Les proeve van bekwaamheid

Berichtdoor Anita op 02 feb 2011, 17:52

Lijkt me een goed plan!

Ken je deze al?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Les proeve van bekwaamheid

Berichtdoor Joke op 02 feb 2011, 19:31

Wat een leuk idee, Anita. Past er wel heel erg goed bij!

@Manon: Per groepje een scene bij de tandarts spelen?
Wat ook erg leuk is, met hun (oude) knuffel naar de tandarts als drama. Hebben ze in groep 4 ook vast nog wel. Leen er anders een paar bij de kleuters.
Of wie er een meegenomen heeft, mag dat doenmet z'n groepje, wie er geen een bij zich heeft speelt zelf een tandartsscène
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron