door Joke op 24 jan 2011, 12:54
Vooral op de sfeer tussen groep 3/4. In de uitslag van het sociogram blijkt dat de kinderen uit groep 3 kinderen uit groep 3 kiezen en andersom ook.
Dit is natuurlijk niet heel gek, want er zit wel een jaar tussen. Toch wil ik een les verzinnen waarbij groep 3 en groep 4 samen dingen kunnen doen, zondat dat het heel duidelijk is dat groep 3, groep 4 helpt, dit zijn de kinderen uit groep 4 een beetje zat.
Dit begrijp ik niet Manon. Bedoel je misschien 'zonder dat het heel duidelijk is dat groep 4 groep 3 helpt, want dat is groep 4 een beetje zat?'
Een leuke les waarbij je groep 3 en 4 met elkaar kunt laten samenwerken zonder dat er sprake is dat de een de ander helpt, is 'spiegelen'.
Eerst moet je zorgen dat je duo's krijgt waarvan er 1 leerling uit groep 3 en 1 leerling uit groep vier komt.
Hiervoor kun je een van de vele manieren gebruiken die er bij coöperatief leren bedacht zijn. (Ik geloof dat er zelfs een topic over duo's maken is hier op het forum.
Ik zal straks even zoeken voor je.)
Een hele simpele manier is bv. met de kaartjes van een memoryspel:
-Je neemt twee dozen/hoeden/zakjes* o.i.d. omdat je er echt voor wilt zorgen dat groep 3 met 4 gaat samenwerken. (Anders hoeft het niet, dan kunnen alle kaartjes bij elkaar.) Ik schrijf verder in dit stuk 'doos*', want het maakt niet uit wat je gebruikt, als je beide groepen maar gescheiden houdt.
-Welke groep is het kleinst? Ik bedoel dus: heeft de minste leerlingen? (Het is onwaarschijnlijk dat beide groepen precies even groot zijn.) Je pakt even veel setjes als het aantal leerlingen van die (kleinste) groep en doet het ene kaartje in de ene doos* en het er bijbehorende kaartje van het setje in de andere doos. Een doos* voor groep 3 en een doos* voor groep 4.
-Kijk nu hoeveel leerlingen er nog over zijn in de grootste groep, deel dit door twee en pak nog eens zoveel setjes van het memoryspel en gooi die in de doos* van de grootste groep.
(Bij een oneven aantal leerling neem je een setje extra, want dan moet je zelf meedoen, omdat het nu eenmaal een duo-opdracht is moet elk kind een partner krijgen. Voorbeeld: als er nog 7 leerlingen overblijven in de grootste groep pak je dus geen 3, maar 4 setjes. Je gooit al deze setjes in de doos* van de grootste groep. Let wel op of er toevallig zieken zijn die dag, want die tellen niet mee natuurlijk. Het laatste kaartje is voor jou, maar alleen als er een oneven aantal leerlingen is. )
-Je laat alle kinderen uit de kleinste groep een kaartje uit de doos* van hun eigen groep pakken.
-Dan laat je de leerlingen van de grootste groep allemaal een kaartje pakken uit hun doos*
-Als iedereen een kaartje heeft kan er, bv. met een gezellig, zacht(!) muziekje op de achtergrond begonnen worden om de partner te zoeken.
-Bedenk vooraf even waar de duo's naar toe moeten als ze elkaar gevonden hebben om te wachten tot iedereen zijn partner heeft.
1. Inleiding: 'spel' om de duo's te vormen
2. Kern: Spiegelen
Er zijn situaties te bedenken waarbij een heleboel handelingen te bedenken zijn die voor glas of voor een spiegel kunnen worden uitgevoerd. Daar gaat het in de kern over.
Ik neem als voorbeeld 'aankleden', ze staan bij de wastafel met een spiegel, maar een huishoudelijk klusje als ramen zemen zou bv. ook kunnen.
Laten we het even bij aankleden houden, voor groep 3 en 4 geen enkel probleem om daar handelingen bij te bedenken.
En dat gaan ze in de kern het eerste doen: handelingen met elkaar bedenken. 1. handelingen bedenken en eventueel opschrijven. Ik noem er een paar:
-uitkleden (pyama of nachthemd uit: gemengd duo een pyama, maar twee meisjes kunnen er een nachthemd van maken, hun keuze.)
-wassen. Geen douche, maar gewoon wassen bij de wastafel:
stukje zeep pakken, washandje(?), natmaken, wat wassen ze allemaal (afspreken met elkaar), afspoelen (lekker water in gezicht, armen onder de kraan, ze bepalen het helemaal zelf), afdrogen.
-kleren aan (ze bepalen natuurlijk samen in welke volgorde, schone onderbroek, wel of geen hemd, lange broek (handig als het een duo is van beide geslachten, maar een rok of een jurk kunnen ze ook kiezen als het duo uit meisjes bestaat enz.
-tanden poetsen
-haren kammen
De muziek gaat weer zachtjes aan en ze gaan samen uitproberen wat ze bedacht hebben. Een leerling is degene die het doet en de ander aapt hem zo snel mogelijk na.
Het mooist zou het zijn als de tweede dat in spiegelbeeld na zou doen. Groep 4 kan dat zeker wel, dus als groep 3 het voorbeeld geeft moet dat zeker lukken. Rechts wassen, de ander doet het dan met zijn linkerhand na. Laat niet te snel van beweging veranderen, zodat het 'publiek' later ook echt de 'eenheid' van het duo kan zien.
Als de muziek afgelopen is gaan ze wisselen: weer zacht het muziekje aan. De leerkracht observeert, zeker als je zelf meespeelt bij een oneven aantal. Sta je alleen voor de groep, dan moet je niet alleen je rol spelen, maar ook nog eens observeren. Wie doen het erg goed? Vormen echte een eenhoud. Houden zich goed aan het na-apen, zodat het net lijkt alsof de een het spiegelbeeld van de ander is? Maak als leerkracht daar op papier of in gedachten even een notitie van: Hebben ze genoeg geoefend? Dan volgt de evaluatie.
3. Evaluatie:
-Geef complimenten aan duo's die het heel goed deden. Samenwerken tussen groep 3 en 4 staat centraal, dus benoem die dingen die je opvielen in de goede samenwerking tussen die duo's, al laat je natuurlijk ook de goede samenwerking van lln. uit eenzelfde groep niet onbenoemd.
-Noem, zonder namen te noemen, wat je opviel en minder goed was. Altijd positief blijven. De volgende keer gaan we kijken of dit of dat misschien nog iets beter kan.
4. Afsluiting
Als daar nog tijd voor is, is het leuk om een paar van de goede duo's het nog eens te laten voordoen aan de anderen. Dwing niemand, het is vrijblijvend.
Spiegelen zonder onderwerp kan natuurlijk ook in de vorm van 'dansen'. Muziekje aan, een leerling is de 'leider', de ander neemt de dansbeweging z.s.m. over, waardoor het lijkt of ze samen een dans hebben ingestudeerd. Laat ook nu niet te snel van beweging veranderen, zodat het 'publiek' ook echt de 'eenheid' van het duo kan zien. Vergeet nooit te wisselen, zodat de ander ook een keer de 'leider' is.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes.