Pakkende opening rekenen

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Pakkende opening rekenen

Berichtdoor bruinmartijn op 27 apr 2011, 11:40

Ik wil mijn rekenles starten met een pakkende opening,
Mijn stage groep is groep 7, met de methode alles telt.

Het onderwerp van de de les uit de methode die dag is: rekenen met breuken.

Ik loop vast bij het vinden van een pakkende opening van de les, heeft iemand een goed idee??????

Bedankt alvast!

Groet
bruinmartijn
PABOforum Baby
 
Berichten: 28
Geregistreerd op: 15 dec 2005, 10:48
Woonplaats: Heiloo

Re: Pakkende opening rekenen

Berichtdoor juf suus op 27 apr 2011, 16:53

Het onderwerp is breuken schrijf je, maar bedoel je dan breuken vereenvoudigen, breuken optellen en/of aftrekken, breuken plaatsen op een getallenlijn?
Laat nog even weten wat je lesdoel is, dan kunnen wij gerichter met je meedenken.
Ondertussen schieten mij wel wat ideetjes te binnen waar je wat mee kan.
- Laat de kinderen lekker actief bezig zijn door een spel met ze te spelen. Plak post it briefjes op de hoofden van de kinderen met daarop verschillende breuken en laat ze (of door iemand) in de goede volgorde gaan staan.
- Ik heb kaartjes met breukenraadsels, als je het leuk vind om die te gebruiken moet je mij even een mailtje sturen met je emailadres.
-

Het volgende spel is ook erg leuk om te spelen. Ik heb het spel ooit eens gevonden op het forum ( volgens mij van Robje). Ik citeer letterlijk
De inleiding die me is bijgebleven van een stagiaire, was die van een doorsnee rekenles... De (saaie) rekenles begon ze met een rekenspel; in powerpoint had ze een paar dia's gemaakt met telkens 6 sommen erop (hadden te maken met de rekenles). Met je tafelgroepje moest je de sommen z.s.m. oplossen, had je ze allemaal opgelost dan mocht er iemand naar het bord rennen en op de volgende dia klikken. Het groepje met de meeste goede sommen had gewonnen. (Als je niet snel genoeg rekende dan was het scherm al doorgeklikt door een ander voor je alles op kon lossen.) Supersimpel, maar het wedstrijdelement bracht de kids helemaal in de mood om lekker snel de sommen er doorheen te jassen!
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Pakkende opening rekenen

Berichtdoor Juffr.J op 27 apr 2011, 17:58

Concreet maken!! Gaat het over breuken, neem iets mee waar je breuken direct mee kunt uitbeelden. Zo heb ik eens een getallenlijn in de klas opgehangen en elk kind een kaartje met een 'breuksom' gegeven. Ombeurten mochten ze de som oplossen en het kaartje (post-it) op de getallenlijn hangen.. Dit kon ik later combineren met breuken en kommagetallen.

Zijn ook veel filmpjes op youtube te vinden rondom rekenonderwerpen. Of rekenraadsels die te maken hebben met het onderwerp.
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Pakkende opening rekenen

Berichtdoor Juf.Ess op 27 apr 2011, 18:18

Een stagecoach van mij nam bij de eerste breukenles ooit (kant en klare) pannenkoeken mee, deze ging ze met de kinderen verdelen.

Ik vind het idee met de breuken op post-its ook erg leuk!

Succes met je les!
Juf.Ess
PABOforum Peuter
 
Berichten: 119
Geregistreerd op: 22 feb 2011, 11:18
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron