door Sylvia op 03 okt 2011, 18:49
Je kunt een verhaal voorlezen en scenes laten naspelen of een 'foto' maken van een scene.
Of een verhaal met plaatjes voorlezen, dan de plaatjes uitdelen en de leerlingen op de juiste volgorde laten gaan staan.
Of van het verhaal dat je voorgelezen hebt tekeningen maken. Lees nogmaals een gedeelte ervan voor. Neem een blad met vier vensters, leerlingen krijgen 1 minuut om met 1 kleur potlood het stuk verhaal te tekenen. Dan blad doorgeven, lees 2e stukje voor. In tweede venster weer 1 minuut met andere kleur potlood laten tekenen. Lees 3e stukje voor, blad doorgeven, in derde venster weer met andere kleur tekenen en zo ook met 4e venster.
Je kunt na het voorlezen een verteltafel laten maken, of een collage, of een nieuw boekomslag ontwerpen. Of je laat een tekening maken met een stuk tekst en kind 2 moet hier een vervolgtekening met verhaal op maken, daarna kind 3. Ben je wel lang bezig.
Of een combinatie van verschillende dingen. Een paar kinderen schrijven een gedicht of samenvating van een voorgelezen verhaal, anderen maken er een tekening bij en andere maken de omslag, weer anderen zoeken informatie over de schrijver of schrijven een recensie.
Wil je het simpel houden dan lees je een aantal gedichten voor en laat de leerlingen stemmen wat ze het leukste of mooiste of stomste gedicht vonden en laat ze vertellen waarom.
Lijkt me best een lastige opdracht om dat met een groep 3/4/5 te doen. Zeker als je maar een kwartiertje hebt. Een aantal van de gegeven ideeën duren langer maar sommige dingen kun je wel in een kwartiertje doen.
Je kunt ipv het verhaal voorlezen ook gebruik maken van een kamishibai, meestal wel te leen in de bieb.
Overigens is hierover heel veel te vinden op internet. Zoek maar eens op lessen met boeken, leesplezier, boekverwerking.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)