[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Leerdoelen

Leerdoelen

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Leerdoelen

Berichtdoor FartherAway op 20 okt 2011, 08:16

Ik zit nu in het tweede jaar van de pabo en ik blijf het moeilijk vinden om eigen leerdoelen te formuleren.
Aan ons wordt altijd gevraagd wat je leerdoel is en hoe je dat wilt bereiken.

Ik vind het moeilijk om te bepalen wanneer een leerdoel precies goed is om binnen één of twee lessen te bereiken. Daarnaast heb ik ook altijd moeite met het bedenken van de manier waarop ik mijn leerdoel wil bereiken.
Ik wil bv. heel graag meer met mijn mimiek en houding doen voor de groep, zodat ik de aandacht van de leerlingen langer vasthoud (ik doe dat niet, omdat ik vaak gespannen voor de groep sta).
Nu is dat natuurlijk een erg vaag en ruim doel, dus dit wil ik opsplitsen in meerdere kleine doelen. Op school noemen wij bovenstaande een leervraag (hoe kan ik ervoor zorgen dat ik ontspannen voor de klas sta en daardoor meer met mijn mimiek en houding kan ‘spelen’?) en door verschillende leerdoelen kun je die leervraag aan het einde van de periode beantwoorden. Maar dan vind ik het dus weer moeilijk om dat op te splitsen. Wat is een goed leerdoel dat aansluit bij de leervraag? Welke stappen moet ik ondernemen?

Eigenlijk wilde ik hier nu nog een heel stuk typen over wat ik er allemaal moeilijk aan vind, maar dat vind ik moeilijk om te omschrijven.
Ik loop gewoon in het algemeen altijd vast bij mijn leerdoelen.
Hebben jullie gewoon wat algemene tips, maar misschien ook tips gericht op wat hierboven staat?

Het klinkt misschien allemaal een beetje vaag, maar dat is het voor mijzelf ook...
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Leerdoelen

Berichtdoor Juffr.J op 20 okt 2011, 08:37

Waarom wil je je leerdoel in 1 of twee lessen bereiken?

Zeker wat betreft mimiek en houding enzo zou ik een beroepsproduct/werkstuk maken.
Wat zegt de theorie over effectieve leraarcommunicatie? Hoe doet jouw mentor dat (observeren).

Als je dat zelf allemaal hebt opgezocht en hebt gezien, dan is het veel makkelijker om te bepalen waar jij zelf aan moet werken. In de theorie staan dan waarschijnlijk al 'subdoelen', en bij je mentor heb je gezien hoe zij/hij er mee omgaat.


Misschien heb je hier iets aan? Ik weet natuurlijk niet hoe jouw opleiding werkt, maar wij moeten overal een werkstuk voor maken. Vandaar dat dit het eerste is waar ik aan denk, haha.
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Leerdoelen

Berichtdoor FartherAway op 20 okt 2011, 08:45

Bedankt voor je snelle reactie!

Wij moeten dus per periode zo'n leervraag formuleren, en die opsplitsen in leerdoelen.
Het liefst willen ze dat je per les weer een nieuw leerdoel aanpakt, behalve als het niet gelukt is om het te bereiken.
Je moet je leerdoelen dan dus heel klein maken, zodat je ze binnen één les kunt bereiken.

Ik heb nu bijvoorbeeld al twee leerdoelen bij de leervraag die ik net noemde:
- Ik kan een ontspannen houding aannemen als ik voor de groep sta.
Op zich een leerdoel dat best oké is. Maar dan ga ik alweer denken: hoe zorg ik er in godsnaam voor dat ik ontspannen voor de klas sta? Wat moet ik daarvoor doen?
Die vragen zorgen er alweer voor dat ik denk dat ik het te groot heb aangepakt, en ook dit leerdoel nog op moet delen in subdoelen.
Het komt er dus op neer dat ik het gewoon lastig vind om een concreet en haalbaar doel te formuleren.

Mijn tweede doel was:
- Ik kan me neerleggen bij het feit en accepteren dat een les niet perfect kan gaan en fouten maken mag.
Hier twijfel ik erg over. Volgens mij is dit gewoon een kwestie van je eroverheen zetten. Ik denk niet echt dat ik concrete acties kan ondernemen om dit te overwinnen.

Nou ja, en zo komen die twijfels dus bij elk leerdoel terug.
En soms zit ik ook echt zo van: wat moet ik nú weer bedenken?
En dan bedenk ik maar gewoon een willekeurig doel, zodat er in ieder geval iets staat.
Maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Leerdoelen

Berichtdoor Lespakket op 20 okt 2011, 09:32

Hoe ziet het er uit als je NIET ontspannen voor de klas staat? Ik stel me zo voor: overstrekte knieën, opgetrokken schouders, gespannen gezicht, zenuwachtige bewegingen tijdens het praten. Zoiets? Dan kun je dus omschrijven: tijdens het lesgeven zorg ik ervoor dat ik met licht gebogen knieën, ontspannen schouders sta en ik let op onnodige bij bewegingen.
Ook zou je je kunnen afvragen waarom je niet ontspannen bent. Voel je je niet goed voorbereid? Ben je bang voor de reactie van de kinderen?
Heb je jezelf al eens op film terug gezien? Kijk wat je niet goed vindt aan je houding, en probeer dat te verbeteren. Als je dan de volgende les één ding uitkiest, en jezelf weer opneemt, kun je gericht kijken of je jezelf verbeterd hebt.
Oefen ook thuis voor de spiegel, vooral met gezichtsuitdrukkingen is dit een goede oefening.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Weet je, het is gewoon alsof je een kind met een probleem probeert verder te helpen. Je moet eerst duidelijk maken wat precies het probleem is, en vervolgens kijk je op welke gebieden je verbetering kunt behalen. Bij kinderen kijk je dan ook naar wat wél goed gaat, doe dat ook bij jezelf. Succes!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerdoelen

Berichtdoor Lespakket op 20 okt 2011, 09:34

Mijn tweede doel was:
- Ik kan me neerleggen bij het feit en accepteren dat een les niet perfect kan gaan en fouten maken mag.
Hier twijfel ik erg over. Volgens mij is dit gewoon een kwestie van je eroverheen zetten. Ik denk niet echt dat ik concrete acties kan ondernemen om dit te overwinnen.

Sorry, ik lees nu pas dit stukje. Wat zou je zeggen tegen een kind dat na een toets steeds baalt dat het geen 10 gehaald heeft maar een 9? Dat baalt van dat ene foutje in het verder prachtige schrijfwerk? Er bestaan zelfbeeld vragenlijsten voor kinderen, misschien kun je het omdraaien en daar eens naar op zoek gaan. Je snijdt het mes dan aan twee kanten: je ontwikkelt je vakkennis én kunt er persoonlijk ook voordeel uit halen!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerdoelen

Berichtdoor Joke op 20 okt 2011, 09:46

Het komt er dus op neer dat ik het gewoon lastig vind om een concreet en haalbaar doel te formuleren.
hoe zorg ik er in godsnaam voor dat ik ontspannen voor de klas sta? Wat moet ik daarvoor doen?

-Nagaan waarom je niet ontspannen voor de klas staat:
*ben je 'bang' voor de leerlingen? --> waarom ben je bang? Om uitgelachen te worden (voor gek te staan), om fouten te maken, ben je onzeker (twijfel je eraan of je het wel kunt?), kun je ze niet boeien, spreek je goed? (of misschien te hoog, te snel, te zacht?), vind je de leerstof zelf te moeilijk (ben je daar misschien onzeker over?
Misschien kun je hieraan al wat doen door andere acties: theorie opzoeken over lichaamstaal en die voor de klas uitproberen, thuis oefenen voor de spiegel, toneelspel.
Zelf heb ik ontdekt dat je manier van spreken al een heleboel kan veranderen: te zacht praten komt verlegen/ onzeker over, maar te snel en te hoog praten ook. Wen je aan rustig te praten en op een prettige toonhoogte, dit kun je ook oefenen.

*niet goed voorbereid -->daar kun je wat aan doen
Als je iets niet weet zeg je gewoon, dat zal ik even voor je nazoeken/navragen/overleggen en raak niet in paniek. Dit kan ook vaak een angstpunt voor een beginnend leerkracht zijn namelijk: Stel dat ze me iets vragen waarop ik geen antwoord weet?

Mijn tweede doel was:
Ik kan me neerleggen bij het feit en accepteren dat een les niet perfect kan gaan en fouten maken mag.

Pas als je dat hebt geaccepteerd kun je verder, anders blijf je hangen. Probeer jezelf niet voor de gek te houden door excuses te verzinnen, maar kijk kritisch en probeer die fout niet meer te maken. Op die manier heb je dus steeds nieuwe leerpunten. Je hoeft ze dan niet te 'verzinnen'.


Nou ja, en zo komen die twijfels dus bij elk leerdoel terug.
En soms zit ik ook echt zo van: wat moet ik nú weer bedenken? En dan bedenk ik maar gewoon een willekeurig doel, zodat er in ieder geval iets staat.
Maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Je noemt hierboven twee punten die voor de een makkelijk op te lossen zijn, maar voor de ander gedurende de hele opleiding (en misschien later ook nog wel) blijven meespelen. Het is namelijk een kwestie van zelfvertrouwen. Kijk voor jezelf naar wat er wel goed ging en ga werken aan de (nieuwe) leerpunten die niet goed gingen.
Let goed op de punten die je mentor aangeeft of vraag hem/haar. Ook oude punten kunnen hun kop opsteken (de ene keer gaat het beter dan de andere keer). Niets verzinnen, gewoon blijven werken aan de oude punten. Pak er maar weer een uit: ik ga proberen harder te praten, rustiger, lager e.d. Dit zijn er een paar die altijd blijven meespelen als je je niet zeker voelt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerdoelen

Berichtdoor FartherAway op 20 okt 2011, 10:37

Wauw. Als ik dit dan allemaal lees, denk ik: Oh ja, logisch. Natuurlijk!

Jullie gaan automatisch al veel dieper dan hoever ik kom. Ik heb het over mijn houding, maar ik treed niet meer in detail. Jullie denken meteen aan: knikkende knieën, opgetrokken schouders etc. Dat komt niet eens bij me op.
Ik weet wel waarom ik niet ontspannen ben. Ik ben een perfectionist en wil alles graag precies volgens (mijn) plan doen.
Ik vind het fijn dat er voor deze doelen nu oplossingen worden aangedragen en daar kan ik zeker wat mee, bedankt!

Toch ben ik bang, dat ik, als ik een nieuw soort leerdoel wil samenstellen, ik weer tegen hetzelfde aanloop.
De term 'leerdoel' is voor mij te vaag. Als ik het anderen zie doen, denk ik weer: Oh ja, logisch.
Maar zodra ik zelf aan de slag ga, kom ik er gewoon niet uit.
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Leerdoelen

Berichtdoor Juffr.J op 20 okt 2011, 10:47

Ik vind het eigenlijk een beetje gek dat je een doel binnen 1 les moet bewijzen.
Zoiets moet er toch ingroeien? Als je het 1 keertje doet, is het dan bewezen en hoef je er daarna niet meer op te letten?
Ik gebruik mijn leerdoelen vaak een hele week, en een paar weken later weer...

Anders zou ik vooral gaan kijken hoe ik mijn doelen SMART zou kunnen omschrijven. Waarbij de T van tijd dan binnen 1 les is.. ...
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Leerdoelen

Berichtdoor FartherAway op 20 okt 2011, 10:50

Ja, ik vind het ook vreemd.
Je mag een doel later wel terugpakken als het niet gelukt is.
Maar je moet erg eigenlijk voor gaan om het binnen één les te behalen.

SMART is inderdaad een manier die we op school ook gebruiken, maar ook dat werkt voor mij niet helemaal zoals ik zou willen.
Misschien heeft dit ook wel met mijn perfectionisme te maken hoor, en moet ik gewoon sneller tevreden zijn met mijn doelen...

EDIT
Oké, ik heb net in een opwelling ineens een idee gekregen voor een leerdoel, waar ik vorige week feedback op kreeg.
Ik wil aan jullie vragen of dit leerdoel concreet en haalbaar is. Dan weet ik in ieder geval of ik op het goede spoor zit...
"Ik wil in mijn handelen leren om structuur te bieden in het verloop van mijn les.
Dit wil ik bereiken door bij elk onderdeel gebruik te maken van de tijdklok, die aangeeft hoelang de leerlingen voor een onderdeel hebben."
Misschien zou ik zelfs dat klokje ook moeten zetten bij mijn instructie, zodat ik ook weet hoelang ik nog heb. Of zorgt dat voor onrust?

Dat is ook nog iets van onze school... Onze leerdoelen hebben standaard de volgende structuur:
"Ik wil in mijn handelen leren om ..."
"Dit wil ik bereiken door ..."
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Leerdoelen

Berichtdoor Juffr.J op 20 okt 2011, 11:39

Ja, ik vind het ook vreemd.
Je mag een doel later wel terugpakken als het niet gelukt is.
Maar je moet erg eigenlijk voor gaan om het binnen één les te behalen.



Dus stel ik heb als leerdoel: Ik maak de kinderen duidelijk wat de leerdoelen zijn in deze les.
Ik doe dat die ene keer (omdat ik er op let), is dat doel dan behaald?
Mag je dan daarna zeggen dat je dat kan? Ookal doe je dat de daarop volgende lessen niet meer?
Of hoe moeten jullie dat dan doen? Snap het niet zo goed.
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Leerdoelen

Berichtdoor Joke op 20 okt 2011, 12:01

Oké, ik heb net in een opwelling ineens een idee gekregen voor een leerdoel, waar ik vorige week feedback op kreeg.
Ik wil aan jullie vragen of dit leerdoel concreet en haalbaar is. Dan weet ik in ieder geval of ik op het goede spoor zit...
"Ik wil in mijn handelen leren om structuur te bieden in het verloop van mijn les.
Dit wil ik bereiken door bij elk onderdeel gebruik te maken van de tijdklok, die aangeeft hoelang de leerlingen voor een onderdeel hebben."


Dat lijkt mij een goed leerdoel, concreet en haalbaar.

Misschien zou ik zelfs dat klokje ook moeten zetten bij mijn instructie, zodat ik ook weet hoelang ik nog heb. Of zorgt dat voor onrust?
Uitproberen en brengt het inderdaad onrust ga je in je volgende leerdoel naar een andere oplossing zoeken.
Je loopt stage om te leren, niet om te bewijzen dat je alles al kunt toch?
Maar waarom denk je dat het onrust brengt? Als je het niet laat aflopen natuurlijk, want dat is storend. Stel het klokje voorlopig zo op dat alleen jij het ziet (het is immers een hulpmiddel voor jou en waarschuw de lln. 5 min. van te voren dat ze nog 5 minuten hebben (tijdens hun werk).

Op school vaak gehoord en vaak tegen leerlingen gezegd: 'Van proberen kun je leren' en dat geldt dus net zo goed voor jou.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerdoelen

Berichtdoor FartherAway op 20 okt 2011, 12:12

Ja, eigenlijk hebben jullie ook helemaal gelijk.
Ik dacht dat ik mijn perfectionisme een beetje had afgeleerd, maar blijkbaar zit het er altijd nog.
Als een doel te hoog gegrepen was, merk ik dat inderdaad vanzelf wel. Ik ben het helemaal met je uitspraak eens, Joke. Nu er nog naar handelen!

Over onrust: wij hebben zo'n time-timer in de klas hangen. Dus de leerlingen zien de tijd dan ook aflopen naar 0 (ik weet niet of zij daar op letten). Het zou kunnen dat ze daar commentaar op hebben als ik nog midden in mijn uitleg ben en de tijd is (bijna) om.

@ Juffr.M:
Dat is wel hoe ik het begrijp, ja.
Als het eenmaal gelukt is, heb je bewezen dat je het kunt en kun je doorgaan naar een nieuw leerdoel. Je kunt er natuurlijk ook op voort borduren door het iets moeilijker te maken of door een volgende stap te zetten.
Maar inderdaad, dat doel dat jij noemt, heb je dan bereikt en kun je.

Ik ben nu twijfelen aan de betrouwbaarheid van wat ik allemaal daarover zeg.
Misschien begrijp ik de pabo wel verkeerd hoor.
Ik moet zeggen dat ik ook lang niet iedere keer een nieuw leerdoel kies, want dat gaat voor mij veel te snel.
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Leerdoelen

Berichtdoor Joke op 20 okt 2011, 12:19

Over onrust: wij hebben zo'n time-timer in de klas hangen. Dus de leerlingen zien de tijd dan ook aflopen naar 0 (ik weet niet of zij daar op letten). Het zou kunnen dat ze daar commentaar op hebben als ik nog midden in mijn uitleg ben en de tijd is (bijna) om.
Begin met een klein klokje op je bureau (of een kleine timetimer), het is immers jouw leerdoel? De grote time-timer zet je in voor de leerlingen als dat nodig of gebruikelijk is.

Ik zou leerdoelen regelmatig weer aanhalen, al was het maar om te bewijzen dat je het (nog steeds) kunt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerdoelen

Berichtdoor Lespakket op 20 okt 2011, 13:09

Tijdsbewaking is heel lang een leerpunt van me geweest (zelfs toen ik al aan het werk was!), maar een klokje zou mij geloof ik alleen maar onrustiger maken. Je moet voor jezelf kijken of het werkt.
Probeer te leren te genieten. Onderwijzen en leren zit hem vaak in die onvoorbereide momenten, dát zijn de pareltjes van de dag. Een vraag van de leerlingen die een gesprek uitlokt, een gebeurtenis voor het raam, een probleem in de klas waar een oplossing voor gezocht moet worden. Natuurlijk, het is belangrijk dat je een methodeles kunt geven, maar onderwijzen is zoveel meer. Mijn gok is dat je dat ook nou net leuk vindt aan het onderwijs. Probeer die momenten te zoeken op een dag en beschrijf die eens. Ook al gaat een les niet precies zoals je het je voorgesteld had, vraag jezelf af: hebben de kinderen iets geleerd? Heb jij iets geleerd? Heb je de groep (verder) gevormd?
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerdoelen

Berichtdoor super_juf op 21 okt 2011, 19:41

Tjonge, jouw vragen klinken mij erg bekend in de oren!
Ik kon ook nooit op leerdoelen komen. Tot een docent van mij zei dat ik veel te moeilijk dacht. Eigenlijk heel logisch toen ze het vertelde...
Gebruiken jullie een stagedossier op de pabo? Hier staan dan alle competenties waar jij in jouw leerjaar aan moet voldoen. Je zult het vast wel hebben maar dat het misschien anders heet 8)
Ik nam dus mijn dossier voor mijn neus en ging de competenties doorlezen. Bijvoorbeeld de competentie 'didacticus'.
Hieronder stonden dan een hele rits leerdoelen. Deze leerdoelen zijn uiteraard vrij breed, maar zo kwam ik wel op het idee dat hetgeen waar ik moeite mee had onder deze competentie viel.
Op deze manier kwam ik dus aan mijn leerdoelen. Vaak weet je wel waar je moeite mee hebt, maar waar valt dat onder en wat kan ik er dan precies aan doen?

Ook ik ben een perfectionist en dit heeft mij bijna dus mijn studie gekost. Dus het extreme zeg maar. Je kunt hier aan werken maar het is ook een karaktertrek en dit moet je accepteren.Misschien ben jij al perfectionist ook constant bezig met van alles en nog wat? Zo druk omdat je bang bent dat je iets vergeet en je wilt alles perse goed doen.
Ik werk hieraan door rustmomenten in te plannen. Ik zeg nu letterlijk tegen de leerlingen: Jullie zijn nu zelf aan het werk en het komende half uur wil ik niet gestoord worden. Voor jou in het basisonderwijs kan dit misschien zijn: Je wilt een kwartier niet gestoord worden. Ik ga dan bijvoorbeeld rustig een boek zitten lezen.
Als je rust hebt gevonden, ben je automatisch al meer ontspannen. Je kunt dus ook werken aan rustmomenten om te zorgen dat jij meer ontspannen bent.

De doelen die je in 1 a 2 lessen kunt halen (ik zeg liever: aan kunt werken) zijn korte termijn doelen.
Er zijn toch ook lange termijn doelen. Het leerdoel 'houding' lijkt mij nu echt een lange termijn doel.
Let in één les dan op je knieën en de volgende les op bijvoorbeeld je handen (als je niet weet waar je ze laten moet)
Is er bij op de pabo geen verschil tussen lange en korte termijn doelen?
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Volgende

Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron