Wisseling van leerkrachten

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Wisseling van leerkrachten

Berichtdoor Flow* op 02 dec 2011, 12:14

Hallo allemaal,

Ik loop op het moment stage in groep 7.
Op maandag en dinsdag is er een meester en op woensdag, donderdag en vrijdag een juffrouw.
Ik loop daar af en toe een maandag stage en soms twee weken.
Er zit één jongen in de groep waarbij ik merk tijdens mijn lessen dat hij moeite heeft met de wisseling van leerkrachten. Met de vaste leerkrachten heeft hij geen probleem, maar zodra ik voor de groep sta kan ik merken dat hij niet weet hoe hij zich moet gedragen. Ik zeg hem duidelijk wat hij moet doen en wat ik van hem verwacht. Ik loop nu al een tijdje stage in deze groep en ik merk dat het minder wordt maar toch zie ik het nog graag anders.
Hebben jullie tips voor mij?
Misschien een handig boek die ik kan lezen waar veel tips hierover in staan.

Alvast bedankt!
Flow*
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 10 feb 2010, 17:48
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 4
Functie: Junior collega_academisch

Re: Wisseling van leerkrachten

Berichtdoor super_juf op 02 dec 2011, 15:21

Je zegt dat hij moeite heeft met wisseling van leerkracht. Waarin uit zich dat?
Wat doet hij tijdens jouw les wat jij anders wil?
Wat wil jij precies anders?

Wat je nu beschrijft vind ik erg ruim.
Het kan ook 'gewoon' zijn dat je moet accepteren dat jij niet met ieder een kind een klik hebt.
Houd er ook rekening mee dat jij er af en toe een maandag bent en soms twee weken (dit is toch om de 10 weken dat je een 'blok stage' moet doen?) bent. Een kind kan het moeilijk vinden om hier aan te wennen omdat er voor hem geen structuur in zit. Een ander kind kan zich prima aanpassen, maar veel kinderen vinden dit moeilijk.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Wisseling van leerkrachten

Berichtdoor Joke op 03 dec 2011, 16:51

Probeer eens te achterhalen wat het verschil is tussen jou en de andere leerkrachten, misschien kun je hem dan handvatten bieden. Sommige kinderen raken gewoon van slag als ze geen inzicht hebben en dat kan al heel snel voorkomen. Wat voor jou duidelijk is, is dat niet altijd voor een kind.
Ik ben ADD'er en word onrustig als ik niet weet waarheen ik geleid word, nu nog steeds. Ik volg een cursus en de cursusleider weet wel waarheen hij me 'brengt', maar hij verzuimt me dat soms te vertellen. Dan geeft hij alleen maar opdrachten. Ik heb een bepaald onvermogen om zo maar uit te voeren, ik moet ook weten 'waarheen ik op weg ben'. Ik kan me dus voorstellen dat een kind dat ook heeft. Zou het zoiets kunnen zijn? Wij nemen maar al te vaak aan dat dingen bekend zijn bij de leerlingen en dat is nu juist niet het geval bij iemand die je niet goed kent. Misschien zeg jij het wel, maar dan nog is het vaak niet duidelijk voor die leerling want hij kent je niet goed genoeg om dit in zijn gedachten in te kunnen passen. Soms met alle gevolgen (wangedrag of deïnteresse) vandien.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron