Oefenen vriendjes van 10 op stage

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Oefenen vriendjes van 10 op stage

Berichtdoor Eef_elfje op 27 maart 2012, 19:54

Goedenavond,

Ik loop stage in groep 4 en ga vanaf volgende week maandag 4 kinderen begeleiden die moeite hebben met rekenen. Het is de bedoeling dat ik ze ga leren werken met de getallenlijn, te beginnen bij de basis (vriendjes van 10). Nu heb ik hier eigenlijk helemaal geen ervaring mee en ik vind het moeilijk om te bedenken hoe ik dit goed en meteen duidelijk aan de kinderen kan uitleggen. Hebben jullie misschien tips voor mij? Het zijn oefeningen van ongeveer 20 minuten en ik wil de kinderen zoveel mogelijk bijleren (ook een goede indruk maken op mijn stage en de RT-er). Hebben jullie tips of misschien opstart ideeën waarmee ik kan beginnen, als een soort van introductie?


Alvast heel erg bedankt!
Eveline
Stagaire in groep 1/2 t/m 6 juni.
Eef_elfje
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 15 maart 2012, 17:49
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 1
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Onderwijsassistente

Re: Oefenen vriendjes van 10 op stage

Berichtdoor Sowieso op 27 maart 2012, 22:26

Misschien kun je iets met 'verliefde harten'? Ik weet niet of dit hetzelfde is als de 'vriendjes van 10' die je noemt. verliefde harten zijn samen altijd 10. Je kunt leerlingen dan de harten bij elkaar laten zoeken, er sommen mee laten bedenken, of sommen laten oplossen.

Je zou ook winkeltje kunnen 'spelen'. (Met echte spullen en nepgeld). Wat kosten een schrift en een boek samen? Hoeveel wisselgeld krijg je als je een briefje van 10 hebt?

Wees creatief en doe waar jij je goed bij voelt!
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Oefenen vriendjes van 10 op stage

Berichtdoor Joke op 28 maart 2012, 08:58

Kijk ook eens op internet. Er staan best aardig wat ideeën als je de zoekterm 'vriendjes van 10' gebruikt. Misschien staat er nog iets voor je bij.
Zoals
-Flitskaarten
Verder denk ik aan:
-Een kort gezelschapsspel spelen en je mag zo veel stappen vooruit als het vriendje, niet zoveel als je gooit
Uitbreiding: Je kunt dit ook met twee dobbelstenen spelen. Als je meer dan 10 gooit moet je zoveel stappen terug om er 10 van te maken
-Met een kaartspel (zonder plaatjes) vriendjes bij elkaar laten zoeken kun je als oefenvorm gebruiken (daarna het spel spelen als afsluiting)
-Spel: Met een kaartspel steeds allebei een kaart opleggen en als ze samen 10 zijn mag de laatste ze houden. Wie heeft de meeste vriendjes?
-Wakuwaku (handpop) kent alleen het getal 10 en noemt steeds een getal, het kind zegt het vriendje van 10 (kun je met cijferkaartjes spelen: Wakuwaku pakt steeds een kaartje, het kind zegt het vriendje)
(Wakuwaku is ook op internet, maar dat beperkt zich niet tot het getal 10: http://www.fi.uu.nl/toepassingen/03289/ ... enweb.html )
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron