[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Het is zoveel!

Het is zoveel!

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Het is zoveel!

Berichtdoor FartherAway op 14 mei 2012, 19:11

Ik weet niet wat ik zoek: steun, opheldering of misschien wil ik gewoon even mijn verhaal kwijt.

Ik zit nu in het tweede jaar van de pabo, en af en toe denk ik weleens: waar ben ik aan begonnen?

Echt waar, ik kan niet wachten totdat ik voor de klas sta, maar de opleiding zelf (en dan vooral de stage) kost me erg veel moeite.
Ik ben van mezelf heel onzeker en krijg hier nu ook hulp voor, maar toch heb ik er last van dat ik alles perfect en goed wil doen.
Als leerkracht is dat natuurlijk onmogelijk, dat weet ik. Toch heb ik niet het geduld om nu te zorgen voor een goede les, terwijl ik ook zo graag een perfecte organisatie wil.
Doordat ik zoveel wil doen, ben ik met van alles tegelijk bezig. De ene les let ik op hoe consequent ik ben, de volgende les wil ik een verrassende opening, de les daarna wil ik aansluiten bij de spanningsboog van de kinderen door werkvormen af te wisselen. Door iedere keer van elk onderdeel een klein stukje te pakken, leer ik uiteindelijk niet veel. Ik las net toevallig in één van mijn boeken: overwicht en goede lessen heb je meestal binnen anderhalf jaar onder de knie.
Ik schrik daarvan. Mijn lessen zijn vaak niet in orde en ik heb nog altijd moeite met overwicht.

Het leren in de praktijk bevat zo ontzettend veel, dat ik af en toe door de bomen het bos niet meer zie. Ik wil alles tegelijk en het liefst nog goed ook.

Zoals ik al zei, ik weet niet precies wat mijn doel is van dit topic, maar ik denk dat ik toch stiekem op zoek ben naar mensen die dit herkennen en evt. hebben opgelost. Hoe ga ik hier mee om?

p.s. Hier praat ik ook op school en met de externe hulp over, maar ik ben heel benieuwd wat voor reacties dit bij jullie oproept.
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Het is zoveel!

Berichtdoor Tom op 14 mei 2012, 19:31

Komt allemaal uiteindelijk wel goed! Je zit "pas" in het tweede jaar. Sowieso krijg je op de PABO nog handreikingen om hier mee om te gaan.
Wanneer je straks echt voor de klas staat en je flink veel "vlieguren" maakt, ben ik ervan overtuigd dat je, met deze instelling, een héle goede leerkracht zult worden.

Nu zit je nog even in een storm, maar als die storm eenmaal is gaan liggen...
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Re: Het is zoveel!

Berichtdoor Joke op 14 mei 2012, 20:35

Ik denk dat het misschien verstandiger is niet te veel te willen.
We willen namelijk te veel, te goed, hebben te veel ideeën, starten vol enthousiasme en altijd is er wel iets dat niet lukt en altijd verzandt de les in een chaos.
Zeker in groep 3 (of sta je daar nu niet meer) hoeft het nog allemaal nog niet zo veel en zo leuk. Deze kinderen raken dan het spoor bijster en kinderen die niet weten wat er van hun verwacht wordt, worden onrustig. Bovendien is het allemaal al zo leuk voor deze kinderen, want alles is nieuw en bij alles wat ze geleerd hebben voelen ze zich al knap. Te veel brengt dan alleen maar in war.
Kies een idee uit (ik weet het, er schieten er wel honderd door je hoofd als je aan het voorbereiden bent) en werk het simpel uit. (Probeer sterk te zijn en laat alle andere ideeën die je daarna nog te binnen schieten liggen voor een andere keer.) Hoe eenvoudiger de les, hoe eenvoudiger de organisatie, die je daardoor kunt blijven overzien en de kinderen kunnen de rode draad in de les blijven volgen (wat onrust voorkomt). Want daar gaat het toch om, dat ze weten wat ze geleerd hebben?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Het is zoveel!

Berichtdoor FartherAway op 14 mei 2012, 20:49

Bedankt voor de reacties!

@Joke:
Ik loop nu stage in groep 6! Daarnaast heb ik het idee dat het overkomt alsof ik te veel wil met mijn lessen zelf, maar ook juist daarnaast is nog zoveel te leren. De organisatie van mijn lessen (vinger opsteken, gebruik van kaartjes, praatvolume, gebruik van materialen, organisatorische regels) maar ook het pedagogische en het aansluiten op niveauverschillen en ga zo maar door...
Pfff, ik wil zoveel en af en toe weet ik dan niet wat nu het belangrijkste is. Vooral ook omdat ik elke les wel weer tegen iets anders aan loop.
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Het is zoveel!

Berichtdoor Sellebel op 14 mei 2012, 21:05

Fatheraway,

Ik herken het heel goed, dat zoveel willen. Ik ben er pas in mijn laatste jaar achtergekomen dat 1 ontwikkelpunt genoeg is. Zorg dat je daar je aandacht aan besteedt, zodat je dit punt beter onder de knie kan krijgen. Als je, na zo'n pakwek 6-8 weken, verder bent gekomen met dit ontwikkelpunt kun je een ander punt nemen om jezelf daarin te ontwikkelen. Dit ontwikkelpunt neem je mee in al je lessen die dag, zodat je daarin op verschillende vlakken kunt bekwamen. Bijvoorbeeld 'orde houden'. (ik plaats overwicht hebben op kinderen onder de noemer 'orde houden') Dit is een heel moeilijk punt die vaak je hele loopbaan bij je blijft. Door een paar weken lang je constant met dit punt bezig te houden (door regels te stellen, verbale en non-verbale communicatie, zien wat er gebeurt in de groep, etc.) kun je je echt focussen op dit ontwikkelpunt. Als je hier verder bent gekomen, neem je een volgend ontwikkelpunt erbij. Dan blijf je evengoed bezig met 'orde houden',maar kun je je aandacht ook richten op bijv. een pakkende introductie of het afsluiten van een les of een lesovergang.

Nog even over het aansluiten bij niveauverschillen...dit werd bij ons pas in het derde jaar aangeboden. Door de theorie die we daarbij aangeboden kregen plus de opdrachten in de praktijk uit te voeren, kreeg ik een beter beeld hoe ik aandacht kan besteden aan die verschillen. Pas in mijn vierde jaar heb ik een begin kunnen maken met het aanbieden van lessen op verschillende niveaus. Mijn raad naar jou is dan ook om dit nog eventjes los te laten, zodat je ruimte in je hoofd krijgt om je op andere ontwikkelpunten te kunnen richten.
Succes!
Mijn eigen kleutergroep.
Sellebel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 07 dec 2009, 09:00
Groep: 1
Functie: kleuterjuf

Re: Het is zoveel!

Berichtdoor Joke op 14 mei 2012, 21:09

Maar het is ook veel werk en pas als je jaren ervaring hebt, zul je merken dat dingen zich gaan herhalen waardoor je minder tijd in het bedenken van een oplossing hoeft te stoppen.

Ik vergelijk het altijd met een ingewikkeld computerspelletje, waarin je aan verscheidene dingen moet denken om een nieuw level te halen. Elke keer ben je weer een 'leven' kwijt omdat je iets over het hoofd zag, maar eens heb je al die dingen onder de knie en ben je nog snel ook.
Die hulp voor je onzekerheid is fantastisch, ik hoop dat je er baat bij hebt. Dat scheelt al een heleboel.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Het is zoveel!

Berichtdoor Juffr.J op 14 mei 2012, 21:17

Wow, heel herkenbaar, jouw verhaal!

Het gekke is, zo liep ik mijn eerste en tweede jaar ook rond. In mijn derde jaar heb ik zo onwijs veel geleerd (zit nu nog steeds in mijn derde jaar trouwens, haha) dat ik inmiddels weet hoe ik die organisatie aan moet pakken.

Ik ben ook iemand van het doen. Wil ik de inleiding aanpakken, dan doe ik dat, wil ik aan de tijdsmanagement werken, dan is dat de volgende les mijn aandachtspunt. Inmiddels heb ik geleerd om een hele dag dezelfde 2 a 3 aandachtspunten te gebruiken. Ik heb twee stagedagen, dus vaak gebruik ik voor 1 week dezelfde aandachtspunten. Communiceer ook met je mentor dat je op deze manier werkt, zo kan ze veel gerichter feedback geven en jou verder helpen. Tenminste, dit bovenstaande werkte voor mij... maar biedt je wel veel structuur in je eigen leren.

Qua overwicht... Ik had daar tot mijn vorige stage aan toe last van dat ik dat niet had. Mijn mentor gaf me toen als tip mee dat ik heel consequent moest zijn, duidelijk en dat ik vooraf wat strenger moest worden. Opzich best lastig, maar ik heb dit meteen aan mijn nieuwe mentor meegegeven en heb hier de eerste paar weken als aandachtspunten aan gewerkt.

Heel verhaal... maar to the point:

Schrik niet als je jezelf niet precies volgens het boekje ontwikkeld. Gun jezelf je eigen ontwikkeling. Het komt vanzelf... mijn tip is om heel duidelijk met je mentor af te spreken wat je wilt leren, en hem/haar ook vragen vooral hierop te letten.
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Het is zoveel!

Berichtdoor justme27 op 14 mei 2012, 22:00

Ik denk dat een heleboel al is gezegd, maar ik heb nog een aanvulling op het orde houden.
Mij is altijd verteld dat ik niet consequent genoeg was en dat ik beter orde moest houden (in de ene stage wat meer dan de andere, maar het kwam wel steeds terug). Ik heb ook altijd getwijfeld; ben ik wel goed bezig, is dit wel de studie voor mij, kan ik dit wel.
In mijn 4e jaar kreeg ik er pas echt lol in en ging het (naar mijn gevoel, maar ik stel wel hoge eisen aan mijzelf) pas echt lopen.
Inmiddels krijg ik juist van directie terug dat ik zo consequent en duidelijk naar de kinderen toe ben en dat ze prima weten waar ze aan toe zijn en wat wel en niet kan. Ook van ouders krijg ik dit terug! Dus orde houden is voor mij iets dat ik in het 4e jaar pas echt onder de knie begon te krijgen en wat nu een van mijn "talenten" is.

Boodschap van mijn verhaal; dingen lopen zoals ze lopen, zorg ervoor dat je in ontwikkeling blijft en je komt vanzelf op een punt dat je denkt, hé, ik kan dat lekker wel! Je hoeft niet alles in 1 keer te kunnen, zolang je ervoor werkt, zal je zien dat je steeds meer leert en dat dingen ook langzaamaan steeds automatischer gaan. Nog een tip; blijf het wel uiten, maar heb vertrouwen in jezelf!!
Wees jezelf; er zijn al zoveel anderen... (Loesje)
justme27
PABOforum Peuter
 
Berichten: 230
Geregistreerd op: 30 jun 2006, 14:39
Groep: 6
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Re: Het is zoveel!

Berichtdoor FartherAway op 16 mei 2012, 13:19

Bedankt voor alle reacties, dat doet me goed!

Ik ben ook zo gewend om steeds andere punten aan te pakken, omdat ons helemaal in het begin van de opleiding gevraagd werd om bij elke les nieuwe doelen te formuleren. Dan pikte ik van alles wat uit. Het is inderdaad een goed idee om gewoon een paar keer, bij verschillende lessen, hetzelfde doel te stellen. Vaak schrijft mijn mentor feedback op van alles wat ze ziet in mijn les. Ook goed om dan inderdaad haar te vragen alleen dat te bespreken wat hoort bij mijn leerdoel (anders hoor ik weer een ander verbeterpuntje en wil ik dat meteen aanpassen!).
Ik zie ook zoveel om me heen waarvan ik denk: oh, dat is leuk, dat kan ik ook wel eens toepassen!
Heel leuk, maar dat leid me inderdaad wel af van mijn daadwerkelijke doel op dat moment.

Gelukkig had ik gisteren een goede stagedag, waarbij ik eindelijk weer eens het gevoel had dat ik mezelf, mijn lessen en de kinderen onder controle had. Dat geeft meteen al rust en dan lijkt het alsof ik al zoveel beheers. Waarschijnlijk ook meer dan ik zelf soms denk!
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Het is zoveel!

Berichtdoor Joke op 16 mei 2012, 13:38

Zeker weten meer dan je denkt. Dat is juist het punt. We zijn allermaal geneigd te kijken naar wat er niet goed gaat (ook vaak bij de kinderen!). Mooi natuurlijk, als je een doel wilt waaraan je nog moet werken, maar we zouden ook eens moeten kijken wat we al wel kunnen. Dat valt 100% mee. Ga maar eens kijken bij een les van iemand die net gestart is, dan zie je het extra duidelijk.
Gewoon door blijven gaan dus, niet opgeven. Het komt stukje bij beetje, sommige dingen gaan snel, andere dingen juist weer niet. Nou, dan doe je er gewoon wat langer over, so what? Keulen en Aken zijn ook niet in een dag gebouwd. ;-)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Het is zoveel!

Berichtdoor Erick op 16 mei 2012, 13:59

Ik zie ook zoveel om me heen waarvan ik denk: oh, dat is leuk, dat kan ik ook wel eens toepassen!
Heel leuk, maar dat leid me inderdaad wel af van mijn daadwerkelijke doel op dat moment.

Lekker gemotiveerd en leergierig in elk geval! Stages kunnen enorm motiveren hè. Het gaat zeker goed komen. Behoud gewoon goed het overzicht, of richt je planning opnieuw in. Dat heeft mij in elk geval geholpen (en nu nog). In september ga ik aan mijn LIO-traject beginnen van deeltijd verkort.

Succes! :) ;)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Het is zoveel!

Berichtdoor super_juf op 18 mei 2012, 21:52

Tjonge wat herkenbaar Fartheraway!

Misschien heb je te ruime lesdoelen en heb je hierdoor geen overzicht meer?
Ga eens relativeren....Wat is nu je grootste struikelblok.
Is dit tijdsplanning? Is het je organisatie van de les? Is het je contact met de kinderen (je bent 'te druk' met de les en daarbij let je dan niet meer op de behoeften van kinderen)
Dit lijken gedetailleerde lesdoelen maar dit zijn zeer brede onderwerpen. Deze onderwerpen kun je weer splitsen in ontzettend veel leerdoelen.

Richt je eerst op een van deze onderwerpen en neem jezelf voor om je de komende 2 a 3 weken op dit onderwerp te richten. Vraag je mentor gerichte feedback op DIT onderwerp.
Dit kan bijvoorbeeld gaan om tijdsplanning. Richt jezelf voornamelijk op tijdsplanning en bouw het voor jezelf op; op maandag richt je je op de kern van de les (de tijdsplanning) en op dinsdag op de hele les (roep maar iets hoor). Vraag je mentor om tips en tops en de week erop doe je het weer alleen dan met de tips van je mentor.
Het lijkt alsof je alleen maar met tijdsplanning bezig bent maar je weet vast wel dat dit niet zo is ;-) Natuurlijk kun je dan ook tegen andere dingen aanlopen maar dit is niet erg.
Til er niet te zwaar aan!

Zelf ben ik ook een persoon die het liefst alles in één keer kan; scheelt tijd toch 8) Alleen ik ben er op de harde manier achter gekomen dat dit niet werkt. Ik werkte mezelf zo over de kop dat ik tegen een burnout aanzat. Niet prettig kan ik je vertellen. Dus blijf alsjeblieft relativeren. Als je dit moeilijk vindt, vraag iemand om hulp. Dit is absoluut niet erg :D
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Het is zoveel!

Berichtdoor Lauren op 27 mei 2012, 11:24

Heel herkenbaar, inderdaad. Ik ben ook een persoon die altijd alles 'perfect' wil hebben en ik kan er niet tegen als er iets niet klopt in de organisatie. Maar je moet gewoon tegen jezelf zeggen dat je op de PABO zit om te leren, niet om alles in één keer perfect te doen. Je hebt nog genoeg tijd om jezelf te ontwikkelen, en zelfs na je afstuderen ben je nog geen perfecte leerkracht. Gun jezelf tijd om ervaring op te doen en je zult zien dat je zelfs in het jaar vóór je pensioen nog dingen leert ;-)
Lauren
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 09 feb 2012, 17:18
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: Docent VO


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten