Jenaplanschool

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Jenaplanschool

Berichtdoor Student123 op 03 sep 2012, 17:41

Hallo,

Komend schooljaar ga ik stage lopen op een Jenaplanschool.
Ik heb al een aantal dingen over dit soort onderwijs opgezocht, maar kom graag nog wat meer te weten.
Wie kan er wat vertellen over dit type onderwijs? Bijvoorbeeld hoe een dag eruit ziet. Speciale kenmerken, etc.

Alvast bedankt!
Student123
PABOforum Peuter
 
Berichten: 74
Geregistreerd op: 21 jun 2011, 08:54

Re: Jenaplanschool

Berichtdoor Erick op 03 sep 2012, 17:58

Ik heb het afgelopen jaar stagegelopen op een openbare Jenaplanschool en heb het er super naar mijn zin gehad. Door de vele klasoverstijgende activiteiten waarbij de stamgroepen gemengd werden, leer je ook snel leerlingen uit andere groepen kennen. Er heerste echt een ons-kent-ons-cultuur. Iedereen kende elkaar.

Verder werd bij ons de week gestart door een weekopening die telkens door een wisselende samenstelling van twee collega's gepresenteerd werd en waarin de belangrijke dingen van die week aan bod kwamen (excursies van klassen, verkeersexamen etc.) Aan het einde van de week was er de weeksluiting. Daarin werd er een onderscheid gemaakt in gesloten en open weeksluitingen. Tijdens open weeksluitingen namen het team, stamgroepen, maar ook ouders een weeksluiting voor hun rekening. In de invulling daarvan was naar eigen keuze. De betrokkenheid van de ouders bij de verschillende activiteiten was op mijn stageschool erg groot. Tijdens de gesloten weeksluiting werden er bijvoorbeeld spellen gedaan in de klas, maar ook nu mochten de leerlingen zelf kiezen in welke klas ze welk spel gingen spelen.

Je zult in je stage gaan werken met stamgroepen, heterogene groepen waarin meerdere leeftijdscategorieën zitten en die soms ook dingen samen doen op het gebied van taal. Ik heb zelf stage gelopen in stamgroep 7/8 en daar werden bijvoorbeeld ontleedopdrachten door de hele stamgroep*, dus 7 en 8, gemaakt, al moesten de leerlingen van 8 net iets meer al kennen. Het is dus niet altijd te vergelijken met een combinatieklas, al had ik dat idee in stamgroep 3/4 wat meer, maar dat kwam ook doordat de leerlingen in Groep 3 in het begin nog erg afhankelijk zijn van het kunnen lezen van de leerlingen in Groep 4. Gaandeweg het jaar wordt die afhankelijkheid uiteraard minder. Daarnaast zul je merken dat er niet voor alle vakken methodes worden gebruikt, maar ik denk dat dat ook een beetje afhankelijk is per jenaplanbasisschool.

*Het kan ook zijn dat stamgroepen bestaan uit drie leerjaren, bijvoorbeeld 6, 7 en 8).

Oh ja, op de jenaplanschool ben je geen leerkracht, maar ben je groepsleider en zul je gewoon bij je voornaam worden aangesproken. Geen 'meester'', 'meneer' of 'juffrouw' ervoor.

Volgens mij is dit wel zo'n beetje wat ik op dit moment kan bedenken. Ik ben overigens heel benieuwd of jij het bovenstaande ook zo ervaart als je eenmaal begonnen bent.

:) Erick
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Jenaplanschool

Berichtdoor Sjanne op 03 sep 2012, 18:10

Heb je gerichte vragen? Ik kan heeeeeeeel veel vertellen...
Anders op onze site kijken: www.jozefschool.nl bij informatie ;-)
Je mag mij ook een pb sturen met vragen.
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Re: Jenaplanschool

Berichtdoor miekiemousie op 03 sep 2012, 20:24

Hier ook, voor gerichte vragen wil ik heel veel beantwoorden! Ik werk alweer wat jaren op een jenaplanschool en heb het super naar mijn zin. Nog even en mijn diploma is ook binnen!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Jenaplanschool

Berichtdoor Student123 op 04 sep 2012, 17:17

Bedankt voor de reacties.
Ik was gewoon benieuwd of er veel verschil was met het 'reguliere' basisonderwijs.
Maar heb al een beeld gekregen door het verhaal van Erick, de site en google ;)
Bedankt hiervoor, als me nog specifieke vragen binnen schieten, stuur ik jullie wel een berichtje!

ps. Miekiemousie: Moet je om te werken op een Jenaplanschool een speciaal diploma hebben? Of wat bedoel je met; nog even en mijn diploma is ook binnen?
Student123
PABOforum Peuter
 
Berichten: 74
Geregistreerd op: 21 jun 2011, 08:54

Re: Jenaplanschool

Berichtdoor miekiemousie op 04 sep 2012, 18:21

Ja en nee. Je hebt voor het jenaplanonderwijs een apart diploma. Deze moet je niet hebben, maar het is wel een meerwaarde. Ik ben begonnen op deze school zonder diploma, had tijdens mijn opleiding voor gym gekozen en geen jenaplan. Na een aantal jaar werken op school vond ik het zelf leerzaam om wel mijn diploma te halen, dus vandaar dat ik nu bijna de opleiding heb afgerond.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron