Werken vanuit een doel vind ik ook best moeilijk. Toch heb ik nu als doel gesteld: de kinderen weten meer over paddenstoelen in de herfst. En ga dus in mijn les in op de onderdelen, soorten, paddenstoelen die giftig kunnen zijn, etc.
Misschien even muggenziften, maar hoe SMART is dat doel? Nog concreter: wát ga je de kinderen leren over paddenstoelen? Dat kun je vast benoemen, en dan heb je ook helder wat je tijdens je les wilt aanbieden. Je hoeft dan alleen nog te bedenken hoe je dat aanbiedt, hoe je het inleidt en hoe je controleert of de kinderen het begrepen hebben.
Precies!
Ik merk dat écht SMART formuleren mij heel erg helpt met het voorbereiden van mijn lessen, dan is het voor mij heel duidelijk naar welk doel ik met de leerlingen moet en komen er meestal vanzelf wel ideëen. Zorg dus eerst voor een écht duidelijk doel waar geen interpretatie meer te pas aan hoeft te komen. Iets als:
'Aan het einde van de les weten de leerlingen dat een paddenstoel een schimmel is, dat een paddenstoel bestaat uit een hoed, steel, manchet en beurs en dat er giftige en niet giftige paddenstoelen bestaan. (voorbeeldje met info uit wikipedia )'
Met dit doel zou je (dit verzin ik even out of the blue) op het digibord een paddenstoel kunnen projecteren en er over uitleggen, een echte paddenstoel meenemen en uit elkaar halen, de kinderen stukken van verschillende soorten paddenstoelen geven en die bij elkaar laten puzzelen en is er vast nog veel meer te verzinnen.
Goed, misschien nog geen opdrachten voor de kleuterklas (loop nog stage in de bovenbouw) maar het gaat om het idee dat als je een goed doel hebt ideëen (in ieder geval bij mij) vanzelf komen!