POP instructiebehoeftes

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

POP instructiebehoeftes

Berichtdoor Ma.n0n op 01 maart 2013, 12:30

Beste allemaal,

Ik ben een 1e jaars PABO student die een jaar langer over het 1e jaar moest doen vanwege het niet behalen van de rekentoets.
Nog steeds ben ik positief en krijg ik goede begeleiding om in juni de rekentoets te halen.

Maargoed, dat is niet mijn vraag aan jullie.
Op school verveel ik me behoorlijk. Veel stof is herhaling en toetsen haal ik makkelijk met een 6 zonder te leren. Als ik zou leren zou ik een 9 halen.
Verder krijg ik weinig uitdaging. Nu wil ik dus zelf die uitdaging opzoeken in de stage.

Voor het 2e semester moeten we een nieuwe POP maken. In mijn stage merk ik dat ik nog vooral met de hele groep bezig ben en het individuele kind vergeet. Mijn mentor raadde mij aan om niet me te richten op het kind in zijn geheel, omdat dit teveel is. Sorry voor mijn ''vage'' uitleg.

Nu wil ik me dus gaan richten op de instructiebehoeftes van de leerlingen, maar hoe ga ik dit verwoorden in een leerdoel en nog belangrijker: Hoe pak ik dit aan?

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jullie nu alles voor mij invullen, maar ik zou het fijn vinden om wat handvatten te krijgen, zelf kom ik er niet helemaal uit.


Alvast bedankt!
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: POP instructiebehoeftes

Berichtdoor super_juf op 05 maart 2013, 19:07

Je richten op het kind in het algemeen is inderdaad heel breed. Je hebt natuurlijk met pedagogiek, didactiek etc. te maken en dit zijn ook weer zeer breed.

Je kunt je richten op bijvoorbeeld visualisatie binnen de instructie. Zeer veel kinderen hebben hier behoefte aan. Hoe zou jij dit doen? Je bordgebruik bijvoorbeeld. Het kan op vele manieren. Tekeningen, plaatjes, duidelijk bordschrift etc.
Met een digitbord kun je natuurlijk nog veel meer.

Zoiets?
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: POP instructiebehoeftes

Berichtdoor miek op 05 maart 2013, 19:16

ik heb nog nooit gehoord over een heel jaar pabo overdoen met vakken die je het jaar ervoor al gehaald heb. Ik heb altijd begrepen dat als je een vak al gehaald hebt dit zo blijft. Dat je dan alleen vakken doet die je nog niet gehaald hebt.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: POP instructiebehoeftes

Berichtdoor super_juf op 06 maart 2013, 13:09

Nee ik ook niet :) ik zou het voor mezelf niet uit kunnen staan dat ik 'maar' een zes haal terwijl ik weet dat ik beter kan. Maar goed, dat is persoonlijk :lol:

Je extra ontwikkelen in de praktijk is nooit weg. Heel goed van je! Toch zou ik niet te gemakkelijk denken over de toetsen. Tijdens mijn opleiding werd er zeker maar cijfers gekeken. Bijvoorbeeld als je net niet genoeg studiepunten had om op LIO te mogen. Als de rest van je cijfers dan aan de lage kant waren had de examencommissie er minder vertrouwen in dat je de overige studiepunten nog kon halen en dan mocht je dus niet op lio. Waren je cijfer wel heel goed, oordeelde de examencommissie veel positiever. Dit lijkt misschien ver weg voor jou, maar hou dit wel in je achterhoofd. Mocht dit jou overkomen, dan baal je flink.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: POP instructiebehoeftes

Berichtdoor Ma.n0n op 06 maart 2013, 18:58

Bedankt voor de tips, super-juf! Ik neem het mee..

Over de toetsen: Is inderdaad een persoonlijk ding. Nu heb ik ervoor gekozen om mijn aandacht op andere zaken te richten. De toetsen van het 1e blok heb ik met 9'ens en zelfs 2 10'en gehaald. Nu ben ik ook weer wat harder bezig.

Helaas heb ik geen vrijstellingen gekregen, dus moet ik alles opieuw doen. Vorig jaar heb ik op alleen de rekentoets- en het assesment na alles gehaald met dikke cijfers, maarja niets aan te doen.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron