Help!: Opdracht Wetenschappelijke orientatie PABO

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Help!: Opdracht Wetenschappelijke orientatie PABO

Berichtdoor Marleenx op 08 mei 2013, 11:53

Hoi Allemaal,

Even een hulpvraag, want ik kom er echt niet uit!
Ik moet voor wetenschappelijke oriëntatie een onderzoek doen. Bij dit onderzoek hoort een probleem vanuit je stage klas wat betreft natuur of techniek. Vanuit dit probleem ga je een behoefteanalyse en een contextanalyse doen. Dit is nog niet zo moeilijk, daar kom ik waarschijnlijk nog wel uit.
Het probleem is, ik moet bij deze opdracht een leermiddel en een les maken.
Omdat er in mijn kleutergroep goed gewerkt wordt, er veel structuur is, de leerlingen goed opruimen, en zuinig zijn op de materialen vond ik het erg lastig om een probleem te kiezen/vinden. Er zijn namelijk niet echt problemen waar de groepsleerkracht tegen aan loopt omdat er zo veel structuur is.

Na veel denken ben ik uitgekomen op het volgende probleem:
Wanneer de leerlingen in de bouwhoek werken, werken zij niet volgens een plan.
(ze bouwen dus zo maar wat en zijn snel uitgespeeld)

Het lijkt mij erg leuk om de leerlingen te leren hoe ze via een plan kunnen bouwen. Ik had het idee om ze in de les (met het groepje dat in de bouwhoek wil gaan werken) een tekening te laten maken van wat ze willen maken, en dit vervolgens uit te laten voeren in de bouwhoek.

De moeilijkheid zit hem in het leermiddel. Dit moet iets van een leskist zijn, een stappenplan is niet genoeg.
Heeft iemand misschien een idee? Welk leermiddel zou ik kunnen maken/samenstellen dat de leerlingen helpt bij planmatig werken in de bouwhoek?

Misschien dat iemand de opdracht heeft gemaakt of begrijpt wat ik bedoel en tips heeft??
Het betreft de opdracht WO van Vakkenlijn 4 van het 2e jaar PABO van de Edith Stein in Hengelo.

Groetjes Marleen
Marleenx
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 08 mei 2013, 11:28
Woonplaats: Goor
Groep: 0
PABO jaar: 4
Functie: 4e jaars PABO stagiaire

Re: Help!: Opdracht Wetenschappelijke orientatie PABO

Berichtdoor NafNaf op 08 mei 2013, 13:09

Misschien kun je zelf een aantal gebouwen ontwerpen. Bijvoorbeeld: je tekent een kasteel of zoekt een plaatje van een kasteel. Dit lamineer je.
Daarna bouw je zelf een kasteel van blokken en fotografeert dit van alle kanten. Ook uitprinten en lamineren.
Tot slot zou je poppetjes of voorwerpen toe kunnen voegen aan de leskist die bij dit thema horen. Bijvoorbeeld ridder- en prinsessenfiguurtje.
De kist bestaat dan uit tekeningen, foto's die nagebouwd kunnen worden of als inspiratie kunnen dienen en poppetjes.

Als je de leerlingen zelf wilt laten tekenen, zou ik zorgen voor bakken met thema-figuurtjes en eventueel verkleedkleren.

Ik zat nog te denken aan: een dierentuin (dierenfiguurtjes), parkeergarage (kleine autootjes), een 'gewone' straat, een racebaan, een iglo of hut, enz.
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Help!: Opdracht Wetenschappelijke orientatie PABO

Berichtdoor Marleenx op 08 mei 2013, 15:54

Oh dat is een top idee!
Dan heb ik dus de foto's en kan ik eventueel de gebouwen nog in stappen fotograferen, zodat ze weten welke stappen ze moeten nemen en op die manier planmatig kunnen werken en leren dat je op een bepaalde manier moet starten!

Ik ga het mijn docent eens voorleggen!
Meer ideeën blijven welkom :)
Marleenx
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 08 mei 2013, 11:28
Woonplaats: Goor
Groep: 0
PABO jaar: 4
Functie: 4e jaars PABO stagiaire


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten