Hoi Allemaal,
Even een hulpvraag, want ik kom er echt niet uit!
Ik moet voor wetenschappelijke oriëntatie een onderzoek doen. Bij dit onderzoek hoort een probleem vanuit je stage klas wat betreft natuur of techniek. Vanuit dit probleem ga je een behoefteanalyse en een contextanalyse doen. Dit is nog niet zo moeilijk, daar kom ik waarschijnlijk nog wel uit.
Het probleem is, ik moet bij deze opdracht een leermiddel en een les maken.
Omdat er in mijn kleutergroep goed gewerkt wordt, er veel structuur is, de leerlingen goed opruimen, en zuinig zijn op de materialen vond ik het erg lastig om een probleem te kiezen/vinden. Er zijn namelijk niet echt problemen waar de groepsleerkracht tegen aan loopt omdat er zo veel structuur is.
Na veel denken ben ik uitgekomen op het volgende probleem:
Wanneer de leerlingen in de bouwhoek werken, werken zij niet volgens een plan.
(ze bouwen dus zo maar wat en zijn snel uitgespeeld)
Het lijkt mij erg leuk om de leerlingen te leren hoe ze via een plan kunnen bouwen. Ik had het idee om ze in de les (met het groepje dat in de bouwhoek wil gaan werken) een tekening te laten maken van wat ze willen maken, en dit vervolgens uit te laten voeren in de bouwhoek.
De moeilijkheid zit hem in het leermiddel. Dit moet iets van een leskist zijn, een stappenplan is niet genoeg.
Heeft iemand misschien een idee? Welk leermiddel zou ik kunnen maken/samenstellen dat de leerlingen helpt bij planmatig werken in de bouwhoek?
Misschien dat iemand de opdracht heeft gemaakt of begrijpt wat ik bedoel en tips heeft??
Het betreft de opdracht WO van Vakkenlijn 4 van het 2e jaar PABO van de Edith Stein in Hengelo.
Groetjes Marleen